Tips till en nybörjar-meck

Skalman08

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
-82 Honda xv750 café racer
Har haft hojjen stående i garage hela vintern (utan underhållsladdning på batteriet), försökt starta den 2 ggr under denna tid men utan framgång och nu när vägarna torkar upp och gruset snart ska sopas bort så kommer suget smygande. :hoppa
Har testat starta den nu igen men den hoppar aldrig igång, bara står å kämpar. Har testat med startkablar och testat byta tändstift men nada..
Det ska tilläggas att den gick som en klocka när jag ställde av den för vitern.

Tacksam för alla tips!

Hur lyckas du göra 3 likadanna trådar?.. aja.. försökt rulla? Brukar funka oerhört bra faktiskt. Annars är en gnutta startgas nästan det bästa när de är lite tjuriga såhär på vårkanten. :tummenupp

Batteriet kan vara så dåligt att det är kortslutning i det, vad har du för spänning i det?

Varför postar du tre gånger om samma sak? :va

Sorry för dom 3 inläggen :huvet måste blivit nått fel! (kan inte ta bort dom)

Har testat att rulla igång den men icke!
Hur gör jag med startgasen då? =P

Känns som att det är batteriet faktiskt, men hur kan de blivit kortslutning? Har ju bara stått still :confused:

Last edited:
Sorry för dom 3 inläggen :huvet måste blivit nått fel! (kan inte ta bort dom)

Har testat att rulla igång den men icke!
Hur gör jag med startgasen då? =P

Känns som att det är batteriet faktiskt, men hur kan de blivit kortslutning? Har ju bara stått still :confused:

Om jag förstår dig rätt så går motorn runt på elstarten, men den tänder inte , eller hur?

Först den idiotiska frågan:
Nödstoppet? Startmotorn brukar vissereligen inte heller gå runt om nödstoppet är intryckt, men man vet aldrig.(Jag kör inte Kawa)

Eftersom du antagligen redan tänkt på det:

Får du gnista på tändstiften?
1.Skruva ur ett stift
2.Sätt tillbaka tändkabeln på det urskruvade stiftet.
3. Lägg tändstiftet mot naken metall (jord punkt) på ett sånt sätt att du kan se gnistgapet. En skruvskalle brukar funka fint som jordpunkt. Tejpa fast stiftet om du behöver.
4. Tryck på startknappen och se efter om du får gnista när motorn går runt.
HÅLL INTE I STIFTET MED FINGRARNA MEDAN DU TRYCKER PÅ STARTKNAPPEN !!!! Det är inte nyttigt.

Om du har gnista så bör det vara ett bränsle problem.

Last edited:

Tacksam för alla tips!
Du tömde förstås inte förgasarna innan vintern..? :confused:
Gör det iaf nu så att det kommer någorlunda frisk bensin i gasarna. :tummenupp
Livslängden på dagens "bensin" är väl enl nån tråd på SH 3-6 mån.

Om batteriet står utan laddning hela vintern så dras laddningen ur och batteriet sulfaterar (= fritt översatt självdestruerar). Om man dessutom försöker starta några gånger drar man ur batteriet ännu värre. Om batteriet är för kronslut kommer det bli jobbigt att springa igång den, eftersom batteriet drar all kräm från generatorn så tändspolarna får ingen kräm iaf. Men det kan ju vara värt ett försök, så ut å spring!

Kan bli så när det laddas ur för djupt, då hjälper det inte med startkablar eftersom du har fel i kretsen så att säga. Då måste batteriet bytas. Testa först spänningen, allt under 12V är dåligt, är det under 10V så får du nog inte liv i det igen. Du kan också testa genom att koppla förbi ditt mc-batteri till ett annat mc/bil-batteri om du inte vill köpa ett nytt utan att veta.

Last edited:
Jag skrämde precis igång kawwan. Har haft dåligt samvete hela vintern för att jag inte tömde förgasarna :-) Däremot hade den stått med en underhållsladdare. Ingen överraskning att den inte tände. Av med sadeln och lite startgas i insuget, brummeli brum. Bara ut och köra upp tanken med halvårsgammal soppa, så skall den nog gå ännu bättre på nästa tank.

ÄNTLIGEN... fick jag höra det där härliga brummandet igen!
Tömmde förgasaren på bensin, sprutade in lite startgas och pang så gick den igång! :banana
Fick dock tömma tanken på bensin då den blivit kass, men med lite ny fräsh V-power i tanken så gick den som en klocka igen!

Tack ska ni ha för hjälpen, ha de bra, kör försiktigt och håll er nyktra!:Bugar
-PiiiS-

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma