Tips Till Alla

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
De e lika tråkigt varja gång någon skriver att deras hoj är borta..

ETT TIPS TILL ALLA
Ta en gammal mobil som ni inte använder och en 12voltsladdare gå sen in på http://www.teliamobile.se/picpath/pdf/FriendFinder.pdf
skaffa ett telia kontant kort så kan ni "träffas" du och tjuven när han "lånat" din hoj

dvs man spårar mobilen som ligger i hojen via sms , wap eller internet

Last edited:
AleX skrev:
De e lika tråkigt varja gång någon skriver att deras hoj är borta..

ETT TIPS TILL ALLA
Ta en gammal mobil som ni inte använder och en 12voltsladdare gå sen in på http://www.teliamobile.se/picpath/pdf/FriendFinder.pdf
skaffa ett telia kontant kort så kan ni "träffas" du och tjuven när han "lånat" din hoj

dvs man spårar mobilen som ligger i hojen via sms , wap eller internet

Det var inte alls en dum idé. Grejen är att kunna gömma den på ett bra ställe!

Laddas mobilen via batteriet då? Lär inte batteriet va stendött på mornarna då.

Detta hade jag ju lungt gjort om jag hade haft lite nyare/dyrare hoj. man får vät bygga nån låda under sadeln och skriva "trimelektronik" eller nåt på den så tror jag ingen tänker på det i första taget.
Sen får man löda lite elektronik så att ladadren går igång när batterispänningen på mobilbatteriet går igång under en viss spänning...då borde mc-batteriet klara nån månad iaf.

Fatta vilken känsla att ta med sej några polare och hälsa på.
Hej, det där är min hoj, jag filmar lite nu och tar sen med den så ses vi i tingsrätten om ett par veckor :fakta

eisbaer skrev:
Laddas mobilen via batteriet då? Lär inte batteriet va stendött på mornarna då.

Eftersom laddaren inte tar så mycket ström så e de ingen fara och dessutom så kan man som Des sa bygga något kul grejs av de så tar de ännu mindre ström..
tror jag ska börja på de nu:-P

Koppla in laddaren så att den får plus enbart när tändningen är påslagen.

Detta leder till att mobilen får laddning enbart när motorn är på. När motorn är avslagen kommer nallen gå på det interna batteriet.

Standby på vanliga telefoner är ju iallafall ett par dagar, så man har gått om tid att spåra tjuven ändå.

Dessutom har man alltid en telefon att gräva fram när hojen ger upp ute i bushen och man "glömt" att ladda den vanliga nallen. :rolleyes:

Hur pass detaljerad information får man från friendfiender? Hur hög är upplösningen så att säga? Har en spårsändare från Guard systems nu men den är ju inte så jäkla billig tyvärr eftersom man hyr den, alternativ är klart intressanta. Guarden sänder dock på långvåg så den går genom hinder betydligt bättre än GSM.

Friend finder är beroende på teckning väldigt exakt vad jag ick fram men sen så är det kanske lite mer för att kolla o sen åka dit o kolla sen larma polisen eller åka me några kompisar :D

ett minus är att det iallafall via sms kostade att söka men va gör de 30kr o söka efter sin hoj eller va utan hoj i någon månad:-(

Ja du Alex, får du ihop nånting och det visar sig funka bra så är jag på o köper pryttlar av dig =)
Har ingen plats att fästa telefonen iofs.. i luftburken kanske? =)

Om man bygger in telefonen i någon låda kan det vara en idé att se till att man verkligen får mottagning och inte skärmar bort telefonen helt och hållet. T.ex. någon förlängd anten typ som när man monterar en telefon hållare i en bil. På en sporthoj är det ju enkelt att gömma telefonen. Under bakkutsen bland all annan elektronik är nog det bästa stället. Sen är det nog att föredra att se till så att telefonen får laddning hela tiden när man väl har orkat krångla dit den så man är säker på att den är igång den dagen då hojjen verkligen försvinner. För de få mA det krävs för att ladda telefonen så kan batteriet stå och ladda i ett par år och då har naturen redan sett till att det inte funkar längre.

På en offroad skulle man ju t.ex. kunna gröpa ur stoppningen i sadeln lite och på så sätt få plats med en telefon där.

Och sen så får den dumme fan som stjäl hojjen verkligen veta vad smärta är för något.

En annan intressant grej man kan göra med en mobiltelefon är att koppla ihop den med en liten processor via modemkontakten. Har sett några exempel i en tidning som visade hur man på så vis kunde skicka sms vid larmaktivering och dessutom skicka sms TILL hojen som processorn sedan kunde tolka som kommandon. Nice eller hur?

*leta,leta,leta*
Tidningen var Circuit Cellar 142, maj 2002.

Spinky Spendrup skrev:
...skicka sms TILL hojen som processorn sedan kunde tolka som kommandon.

du ser en mupp köra iväg med din hoj
du tar upp mobilen och trycker SKICKA SMS -> "pungmina.activate" -> SKICKA :D

Sidan funkar inte för mig för tillfället men vi använder oss av en tjänst i jobbet genom telia där vi kan spåra våra medarbetare via deras mobiltelefoner. Det fungerar väldigt exakt och har aldrig strulat. Som tur är har vi aldrig behövt använda oss av tjänsten än för tanken är att vi kan ha detta som backup om inte överfallslarmen fungerar tillfredsställande. (ett bevakningsföretag btw)

Har sett denna ideen på zatzy förut och jag tror det var någon som installerade detta under förarstolen för nåt år sedan.

Sååå, Är det nån som har satt ihop ett sånt här system?
Upplösningen räcker väl med ett kvarter eller två, man får juh leta lite. Jag som bara har trafik är lite nyfiken...

Jag försöker lyfta denna tråd lite, tycker det kan vara dags att ta upp igen då mycket har hänt sedan 2003. Så, någon som har erfarenhet av detta, blev det några byggen, hittades några hojar?
/Thelinski

Jaha du Thelinski.
Kul att se dig här igen. Har det blivit nga mil i helgen eller?
Själv var jag i dina (gamla) hemtrakter i går, stack över och kirrade sommarens öl.
Man är ju lite sugen på att grejja lite med en gammal mobil. SKulle va kul och se om det fungerar.

//Tombola

Jag försöker lyfta denna tråd lite, tycker det kan vara dags att ta upp igen då mycket har hänt sedan 2003. Så, någon som har erfarenhet av detta, blev det några byggen, hittades några hojar?
/Thelinski

Uppdaterar länken till friendfinder:
http://www.telia.se/privat/katalog/...OID=1537013223&channelId=-102422&type=PRODUCT

En liten fråga sen: har en gammal SonyEricsson T630 som jag skulle kunna använda till det här, men hur ligger det till med laddningen? Vet inte vilken batterispänning det är på telefonen.

EDIT: Fan vad korkat, det är ju bara att ta vanliga ciggtändarladdaren och koppla in på lämpligt ställe...

//Cuba

Testade nyss Friendfinder på min egen mobil, och det verkar funka ganska bra. Blev kanske 100 meter fel, så man ser ju inte riktigt vilket hus telefonen är i, men det skulle vara kanon för att spåra upp min stulna hoj. :mad:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti