Tips sökes för att träna höften.

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Min höft e helt paj. Försökte mig på att träna lite kempo igår, men det knakar i höfterna varje gång jag lyfter upp knäna, typ som i höga knän. (E ju så de flesta sparkar börjar...)

Någon som vet några övningar man kan göra för att stärka musklerna i höfterna? Eller har någon annan lösning på problemet med knakande höfter.

Det knakar mer ju mer jag tränar.

Japps skrev:
Umgås med mer brudar :) :) Och med nattliga aktiviteter...

Du har rätt i att jag inte har mycke nattliga aktiviteter mä brudar, men kan beropå att jag gillar grabbs mer...

Stefanp skrev:
Du får väl ha lite fantasi..
Jag försöker varje gång föreställa mig en slank blondin med stora rattar, men när jag smeker stortrynes håriga ben förstörs alltid illusionen... Jag är nog inte tillräkligt koncentrerad..

Prova

lilltryne skrev:
Jag försöker varje gång föreställa mig en slank blondin med stora rattar, men när jag smeker stortrynes håriga ben förstörs alltid illusionen

vadå det är bara att vaxa stortrynes ben så kan du 1 koncentrera dig 2 lära honom vad smärt är och det inte alls känns mindre om man drar snabbt.

På din ursprungsfråga är mitt tråkiga svar att kolla med reumas sjukgumnast om de har några bra övningar. Annars kanske du ska börja med småsparkar typ på stortrynes smalben när han inte bjuder på middag. :hihi

Fluffig skrev:
På din ursprungsfråga är mitt tråkiga svar att kolla med reumas sjukgumnast om de har några bra övningar. Annars kanske du ska börja med småsparkar typ på stortrynes smalben när han inte bjuder på middag. :hihi

Har inte kontakt med någon sjukgymnast på reuma, men jag ska på spondartritskola i oktober så då får jag förhoppningsvisst kontakt med någon.

Var när jag stod o sparkade på stortryne igår som det klickade och hade sig i höften, så det slutade med att bara han sparkade på mig.. :4skrika

Felet på din höft är att den behöver centralsmörjas, ofta å mycket....

Skaffa ett par grabbar som hjälper till med att smörja dig.... :tummenupp

Va

lilltryne skrev:
Var när jag stod o sparkade på stortryne igår som det klickade och hade sig i höften, så det slutade med att bara han sparkade på mig..

Hmm låter som om någon ska få peppar i raklöddret och tabasco i tandkrämen :)

Jag gick SLE skola för ett år sedan och det var kanonbra eftersom man mötte så många inom vården som var kanon att ha kontakt med, läs sjukgymnasten.

tassen skrev:
Felet på din höft är att den behöver centralsmörjas, ofta å mycket. Skaffa ett par grabbar som hjälper till med att smörja dig.

Lilla vännen du behöver gå en kurs i anatomi. :7peta

Det ska inte vara några grabbar som smörjer utan snygga MÄN med rakade bröst och svällande muskler som ska massera.

Fluffig skrev:

Det ska inte vara några grabbar som smörjer utan snygga MÄN med rakade bröst och svällande muskler som ska massera.

Min anatomi kunskap är det inge fel på.
Läs lite mellan raderna, fantasi tjejen. men ok, hon kanske behöver en kille som ger henne extas.

[

Det ska inte vara några grabbar som smörjer utan snygga MÄN med rakade bröst och svällande muskler som ska massera.[/QUOTE]

Snygga män med rakade bröst, och svällande muskler, det verkar viktigt, ungefär som en kille som säger , det ska vara snygga tjejer med stora bröst,

Fluffig skrev:

Va?! Urk...rakat brost nej fy fasen :zpy . Om en kille rakar brostet sa springer jag at andra hallet. Skit i brost haret....lat honom manipulera fritt i hoftregionerna, haha.

Nej men allvarligt nu, du skall nog kolla sa att du inte har forslitningar i hoftleden for det blir bara varre av att trana mera. Det finns kanske speciella rorelser som du kan gor for att undvika vidare utslitning (om det nu e det som e problemet).
Annars kan det vara sa att du bara e overrorlig i den leden och da knakar det. Hoppas du klurar ut vad det ar. Jag gissar pa overrorlighet. Men det kan ju anvandas till roliga saker :tummenupp

Nursey skrev:
Nej men allvarligt nu, du skall nog kolla sa att du inte har forslitningar i hoftleden for det blir bara varre av att trana mera. Det finns kanske speciella rorelser som du kan gor for att undvika vidare utslitning (om det nu e det som e problemet).
Annars kan det vara sa att du bara e overrorlig i den leden och da knakar det. Hoppas du klurar ut vad det ar. Jag gissar pa overrorlighet. Men det kan ju anvandas till roliga saker :tummenupp

Jag har bechterews sjukdom, reumatims i vardagligt tal, så jag tror att det är det som spökar. Att jag är överrörlig ligger det förmodligen någe i. Jag har alltid kunnat få upp sparkar i huvudhöjd utan problem trots at tjag är ouppvärmd... Vad gör man åt överrörlighet då? Bara tränar musklerna därikring så de stramar ihop rörligheten?

Blir man inte stel av reuatism?
Om man nu blir det är det inte bra att du är just överrörlig för att om du nu kommer bli stelare så kommer det ta längre tid.

En kille som jag tränade Kung fu med var överrörlig så det hette duga, han knakade oxå massa, han fick sluta att tänja och träna upp sina muskler istället. Jag är stel och jag knakar på grund av det även när jag var mer rörlig när jag tränade kampsport så knakade jag överallt.
Men att göra huvudhöga sparkar när du inte är uppvärmd låter inte särskilt bra även om du kan göra de utan problem då de låter som att du både kan sträcka dit och göra dig ordenligt illa.

lilltryne skrev:
Jag har bechterews sjukdom, reumatims i vardagligt tal, så jag tror att det är det som spökar. Att jag är överrörlig ligger det förmodligen någe i. Jag har alltid kunnat få upp sparkar i huvudhöjd utan problem trots at tjag är ouppvärmd... Vad gör man åt överrörlighet då? Bara tränar musklerna därikring så de stramar ihop rörligheten?

"Kom ihåg att det viktigaste för oss med pelvospondylit är att träna och åter träna vår kropp, högsta prioritet alltså, alla dagar på året. Allt ifrån promenader till vattengymnastik och styrketräning.
Ta vara på hösten nu och var ute i skog och mark och andas in skogsluft. "

Bra allmän info
http://web1.vattnet.com/goanders/bechterewspondylit.htm

Här finns förslag på rörelser.

http://home.swipnet.se/berig/tr1.html

Är det ngt latinskt ord du undrar över så kanske jag kan hjälpa dig att översätta då jag är läkarsekreterare.

Utan veta ngt hur länge du har haft sjukdomen osv så tycker jag nog att det är ren skandal om det är så att du har blivit diagnostiserad av sjukvården men inte fått hjälp hos sjukgymnast, sedan om du har tackat nej är ju en annan sak.

Är det bara höfterna du har ont i. Patienter som har Bechterews sjukdom brukar även ha ont i ryggen.

Antar att du har gjort en vanlig s.k slätröntgenundersökning, datortomografi också :va

Last edited:
Haha

tassen skrev:
Min anatomi kunskap är det inge fel på.
Läs lite mellan raderna, fantasi tjejen. men ok, hon kanske behöver en kille som ger henne extas.

Varför tror du jag har satt in en retsticka till smilies?
Jo för att det är lite sarkasm i det jag skriver.

Sen kan jag berätta att smörjningen av höften görs av slemsäckarna som sitter på utsidan av höften inte i mutten :7peta
Jag vet var de sitter för jag har haft inflamamtion där i snart ett år. Det roliga är att dat gör mer ont när jag kör bil än MC vilket snabbt ger mig ytterligare en orsak till att köra hoj. :banana

Alicia skrev:
Blir man inte stel av reuatism?

Jo jag är stel i ryggslutet, i svanken. Och så blir man ju stel lite runt omkring det området, typ baksida lår och skinkorna, o ibland även uppåt i ryggen, men jag har aldrig haft problem med att vara stel i själva höfterna. Har alltid varit enormt vig där, så sparkar i huvudhöjd känns lixom inge annorlunda än en spark i lårhöjd.

Innan jag fick medicin var jag så stel i ryggen o baksidan av låret så jag inte ens kunde böja mig ner o ta upp saker från golvet eller sätta på mig strumpor o dylikt.

2fast4hjo skrev:
Utan veta ngt hur länge du har haft sjukdomen osv så tycker jag nog att det är ren skandal om det är så att du har blivit diagnostiserad av sjukvården men inte fått hjälp hos sjukgymnast, sedan om du har tackat nej är ju en annan sak.

Är det bara höfterna du har ont i. Patienter som har Bechterews sjukdom brukar även ha ont i ryggen.

Antar att du har gjort en vanlig s.k slätröntgenundersökning, datortomografi också :va

Jag har haft sjukdommen i ca 9-10 år. Fick den när jag va 15 tror jag. Men jag fick inte diagnos föräns för 6 månader sedan. Det är otroligt svårt att få någon läkare att lyssna på en ung tjej som klagar över ryggsmärtor. Antingen får man höra att man är för lat och "dagens ungdom sitter bara framför tv:n" eller så får man höra att "kampsport? Det är ju livsfarligt, klart du har ont!"

Jag har den molande värken i svanken, SI-leden har jag förändringar på. Den har jag vant mig vid nu, och vet hur jag ska behandla; träning träning träning. Men jag har ju även dessa problem med höften och de vet jag inte alls hur jag ska behandla, för det verkar göra ondare ju mer jag tränar den. Känns lixom som något sitter ivägen, lixom att det skrapar i. Eller att en sena eller liknande hoppar fram o tebax och skaver. Och ju mer jag rör, destå mer skaver det.

Jag har bara gjort "vanlig" röntgen. Ska in och röntga höften imorn.

Jag var hos en reumatolog för undersökning, han misstänkte bechterew, men han ville röntga mig innan han kunde säga säkert. Sen ringde han när han kollat på bilderna och berättade att det var bechterew. Efter ett par månader så ringde jag upp honom igen för att alla frågor hade dykt upp så vi pratade en kvart om det. Det är all kontakt jag haft med sjukvården... :-( Jag har dock fått remis till spondartritskola nästa vecka(tog bara 6 månader + tjat...) så det ska bli väldigt spännande!

lilltryne skrev:
Du har rätt i att jag inte har mycke nattliga aktiviteter mä brudar, men kan beropå att jag gillar grabbs mer...

Oj, tittade inte så noga på att du var en höna... :tomten

olk, då vänder vi på det... Rid mer då :tungan :banana

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP