Alicia skrev:
Blir man inte stel av reuatism?
Jo jag är stel i ryggslutet, i svanken. Och så blir man ju stel lite runt omkring det området, typ baksida lår och skinkorna, o ibland även uppåt i ryggen, men jag har aldrig haft problem med att vara stel i själva höfterna. Har alltid varit enormt vig där, så sparkar i huvudhöjd känns lixom inge annorlunda än en spark i lårhöjd.
Innan jag fick medicin var jag så stel i ryggen o baksidan av låret så jag inte ens kunde böja mig ner o ta upp saker från golvet eller sätta på mig strumpor o dylikt.
2fast4hjo skrev:
Utan veta ngt hur länge du har haft sjukdomen osv så tycker jag nog att det är ren skandal om det är så att du har blivit diagnostiserad av sjukvården men inte fått hjälp hos sjukgymnast, sedan om du har tackat nej är ju en annan sak.
Är det bara höfterna du har ont i. Patienter som har Bechterews sjukdom brukar även ha ont i ryggen.
Antar att du har gjort en vanlig s.k slätröntgenundersökning, datortomografi också
Jag har haft sjukdommen i ca 9-10 år. Fick den när jag va 15 tror jag. Men jag fick inte diagnos föräns för 6 månader sedan. Det är otroligt svårt att få någon läkare att lyssna på en ung tjej som klagar över ryggsmärtor. Antingen får man höra att man är för lat och "dagens ungdom sitter bara framför tv:n" eller så får man höra att "kampsport? Det är ju livsfarligt, klart du har ont!"
Jag har den molande värken i svanken, SI-leden har jag förändringar på. Den har jag vant mig vid nu, och vet hur jag ska behandla; träning träning träning. Men jag har ju även dessa problem med höften och de vet jag inte alls hur jag ska behandla, för det verkar göra ondare ju mer jag tränar den. Känns lixom som något sitter ivägen, lixom att det skrapar i. Eller att en sena eller liknande hoppar fram o tebax och skaver. Och ju mer jag rör, destå mer skaver det.
Jag har bara gjort "vanlig" röntgen. Ska in och röntga höften imorn.
Jag var hos en reumatolog för undersökning, han misstänkte bechterew, men han ville röntga mig innan han kunde säga säkert. Sen ringde han när han kollat på bilderna och berättade att det var bechterew. Efter ett par månader så ringde jag upp honom igen för att alla frågor hade dykt upp så vi pratade en kvart om det. Det är all kontakt jag haft med sjukvården... :-( Jag har dock fått remis till spondartritskola nästa vecka(tog bara 6 månader + tjat...) så det ska bli väldigt spännande!