Tips & råd om övningskörning till våren

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Hoj
R6:a
Tja , tänkte att jag ska ta mc kort till våren, så fort det bara går!
Har köpt en hoj med några polare som vi ska övninghköra på våren.

Ska göra risk 1:an & o 2:an om 2 veckor, sedan tänkte göra tiori under vinter............och sedan har jag en snubbe som kan övningköra med mig på våren med våran mc som vi har köpt....

Så vad tycker ni jag bör mest träna på...eftersom jag har haft bilkörkort i 5 år så trafik skrämer inte mig så mkt däremot det där med krypkörning elr vad det hetter...

Hur mkt rekomenderar ni att jag ska övningsköra, räcker det med 4-5 timmar i vecka elr är det för lite?

Bör jag ta några lektioner på körskola?

Tack

Det är svårt att säga vad du ska träna på när varken vi eller du vet vad du kan och är dålig på. Kör lite blandat så känner du snart vad som går bra och mindre bra. Du kanske är en klippa på krypkörningen men kass på broms och kurvtagning, då ska du såklart träna på det, även om det brukar vara tvärs om för dom flesta ;)

Nöt krypkörning och broms/undanmanöver till det känns bra, Hur länge det tar är ju omöjligt att veta. Trafik körning är inte så märkvärdigt om man har b kort. :tummenupp
Säkerhetskontrollen kan du kolla på youtube.

Last edited:
Man behöver inte köra i mindre än 0.5km/h på krypkörningen. Kör på ditt bästa sett när du krypkör med koppling och broms.

Boki i tid på Bil o Mc Västerås

1V intensiv körning med brossorna ute vid irsta

grymt bra!

Sen själva körningen beror på hur mycket du själv kört tidigare

Ska du göra risk 2:an mitt i november? Körs de så sent på hösten?

Med riskkurser, personalbrist och annat sattyg som numera förknippas med MC-kort tycker jag det vettigaste alternativet är en intensivkurs inkl hela paketet.
Lite kryp och körvana kan man ju öva privat innan.

Hade jag gjort. Lycka till med kortet!

Jag antar att du kan grunderna? Dvs växla styra osv
Träna först lite landsväg så du känner din hoj och hur den beter sig.
Sedan kan du gå in på krypkörning.
Träna sedan mer trafik. Placering osv
Sedan är det bara att ta kortet ;)

tack er allihoppa!!

ja, jag har lärt mig att koppla, och har kört lite på landsvägar (skogsvägar) har provat även krypköra runt konerna... allt käns ju bra...lite mindre när det gäller krypkörningen.
Inbromsningar har jag inte övat så mkt på...förutom att jag fick svänga med bakdelen på mc:en när jag skulle bromsa med fotbroms, det var lite otäckt!

Låter som att du har tänkt köra upp privat? Bra att veta är att inspektörerna är mycket hårdare mot privatister, du måste kunna allt som ett rinnande vatten, alltså inga misstag. När jag tog mitt för ungefär 2 år sedan skrev jag in mig på en körskola. Körde mest bana(låg- och högfartsbana med koner) och endast ett par gånger trafik med mc-läraren. Sen körde jag mycket privat med min pappa, landsväg och så. Det fungerade utmärkt, och min flickvän gjorde likadant nu i somras. Vi klarade testerna första gången, trots något litet misstag. Jag råkade sätta ner foten snabbt under lågfartsbanan.

Låter som att du har tänkt köra upp privat? Bra att veta är att inspektörerna är mycket hårdare mot privatister, du måste kunna allt som ett rinnande vatten, alltså inga misstag.

Nja, det där är inte riktigt sant. Frågade min trafikinspektör på uppkörningen om detta då jag körde upp privat och han sa att det är många som tror det, men det stämmer absolut inte. Det han däremot sa att folk som gått på körskola har oftast mycket bättre kunskaper om "allt" när de kommer till en uppkörning. Därav att de oftast lyckas på första försöket eftersom det finns en lärare som säger till när de är "redo".

Körde helt privat och klarade allt på första, det går att lyckas privat också. :)

Edit: Btw, TS kika in i Körkorts tråden, mycket nyttiga tips där.

Har du inte ansökt om körkortstillstånd och "handledartillstånd" redan så gör det nu så får du tillstånden lagom till våren. Handläggningstiden för sådana ärenden är under all kritik hos transportstyrelsen.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra