Tips på vinterhoj!

Köp en billig 80-talshoj, typ 250-400 cc. tuta och kör .
Betrakta den som slut och avskriven redan från början ....
Kör , vurpa och ha kul utan att bli ledsen :banana
 
Körde till jobbet varje dag ett par vintrar med min XT660Z 2009 utan problem. Dubbade TKC80 funkade fint i både blask och fruset underlag. Man får dock tänka sig för lite då det inte alltid är skithäftigt att möta en lastbil på en 90-väg med 10cm modd på vägen.

Spolade av den varje helg och kollade igenom allt. Inga problem men man ska ju ha klart för sig att vägsaltet sliter en del!
 
Jag får skämmas.. latheten och bekvämligheten tog över.. blev en Citroën Berlingo :crash
 
Jaha. Då kommer du inte till jobbet ändå :D .
Annars har jag två billiga moppar till salu om den inte startar. Yamaha yp 250 eller cbr 600 f2. 12000:- stycket. Billiga försäkringar.
 
Jaha. Då kommer du inte till jobbet ändå :D .
Annars har jag två billiga moppar till salu om den inte startar. Yamaha yp 250 eller cbr 600 f2. 12000:- stycket. Billiga försäkringar.

Finns väll en risk för de :huvet Ger den upp hör jag av mej :tummenupp
 
Bumpar tråden lite då vi går mot kallare tider.
Har flyttat en bit utanför stan och tänker mig en pendlarhoj i vinter. Tigern jag har är för fin och dyr för att köra runt i slask och salt.
Behövs dubbade däck eller är det onödigt? Ca 2 mil i pendlingsväg på större väg.
Hur skulle en BMW F650 GS funka?
Tänker mig en budget runt 20k.

Fyll gärna på med bra andra förslag!
 
Hallå. Även jag behöver dessvärre börja pendla in till stan men bil är otänkbart pga. köer och tågen går ju aldrig. (Har provat) Alltså funderar jag på något pendlingsbart för åretruntbruk. Jag funderar dock på en CRF 250L. Hållbar, smidig och hyffsat lätt att få upp när man glidigt omkull. Dessutom billig i omkostnader. Vad tror ni om en sån plan?
 
Hallå. Även jag behöver dessvärre börja pendla in till stan men bil är otänkbart pga. köer och tågen går ju aldrig. (Har provat) Alltså funderar jag på något pendlingsbart för åretruntbruk. Jag funderar dock på en CRF 250L. Hållbar, smidig och hyffsat lätt att få upp när man glidigt omkull. Dessutom billig i omkostnader. Vad tror ni om en sån plan?


Bra plan! CRF250L är helt okej. Men den är nästan sanslöst slö öch dynan är något av hojvärldens mest obekväma. Annars kan allt under 200 kg (ja, en bra bit under) do the trick. Så mycket effekt behöver man inte vintertid. Det spinner mer, det är allt...
 
250n är nog utmärkt när det är halt men väldigt trött alla andra dagar. 450n är kul hela året och väger mindre vad jag förstår. Självklart är den dock dyrare i inköp.
 
250n är nog utmärkt när det är halt men väldigt trött alla andra dagar. 450n är kul hela året och väger mindre vad jag förstår. Självklart är den dock dyrare i inköp.

”Väldigt trött” är så klart en subjektiv bedömning. För mig är det viltigt att kunna åka från Grödinge i till stan oavsett väder, samt att kunna ta en sväng i hästhagarna och inventera vildsvin på åkrarna. Jag är ju ingen ”speeder” (min andra hoj är en GSX750e från 82 och den går nog snabbt ) så jag nöjer mig med att kunna köra om lastbilar på motorvägen.

Det finns naturligtvis både snabbare och coolare val än CRF 250L, men när man ser på den utifrån min helhet (nämnd ovan) och då även kollar på skatt, försäkring, servicekostnader osv, så framstår det som ett vettigt val.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:
Jag har en bra slit o släng hoj, till ett bra pris. Hunden behöver in på operation igen. Yamaha 750. 1991 . ca 7200 mil. 17500:-
yamaha xtz.jpg
Sorry, vrid på huvet, jag får inte till det.
 
Last edited:
Jag har en bra slit o släng hoj, till ett bra pris. Hunden behöver in på operation igen. Yamaha 750. 1991 . ca 7200 mil. 17500:-
View attachment 445713
Sorry, vrid på huvet, jag får inte till det.

Hallå. Ajdå, tråkigt med hunden. Jag tror dessvärre att den är lite tung för mina behov, men låt mig fundera lite.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
”Väldigt trött” är så klart en subjektiv bedömning.
Det finns naturligtvis både snabbare och coolare val än CRF 250L, men när man ser på den utifrån min helhet (nämnd ovan) och då även kollar på skatt, försäkring, servicekostnader osv, så framstår det som ett vettigt val.
Ja, då är det nog rätt hoj för dina behov, bara att handla.:tummenupp
Vinterkörning dödar andrahandsvärdet rätt fort så köp ett ex som redan kommit en bit på den resan.
 
Jo, det finns ju några beggade ute men börjar ändå tveka. Dels för att jag tycker att 250 rallyn är så mycket snyggare än 250L men då får man ju en beggad Husqvarna 701 Eunduro för typ samma pengar och den lär man ju inte växa ur i första taget. Knepigt det här...
 
Jo, det finns ju några beggade ute men börjar ändå tveka. Dels för att jag tycker att 250 rallyn är så mycket snyggare än 250L men då får man ju en beggad Husqvarna 701 Eunduro för typ samma pengar och den lär man ju inte växa ur i första taget. Knepigt det här...

Det blev en 701 Enduro som hämtas på torsdag. Häpp!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top