tips på vilken fugge man ska leta efter

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
fiddy, annars volvo igen
måste ha tag på en lämplig spjällfugge, runt 30mm vore önskvärt, å möjlighet till att sätta i stora munstycken.

sitter en mikuni vm26 idag men har problem med att trotteln hänger sej när man gasar, ska testa sätta i en hårdare fjäder men är lite skeptisk till att det kommer funka optimalt ändå.

ligge på max 22.5 lågfart och inte värt att gå över 200 i högfart då kanalerna i fuggen troligen är för små.

en bild på motiorn så förstår nu nog vad problemet kommer ifrån :yoparty

är startad på mettis/nitro men den går för magert å hänger sej bara man nuddar gasen, trotteln sugs fast helt enkelt :gnissla

http://img182.imagevenue.com/img.php?image=64659_Bilder_044_122_522lo.jpg

http://img183.imagevenue.com/img.php?image=04048_DSC00291_122_381lo.JPG

http://img124.imagevenue.com/img.php?image=57109_Bilder_014_122_1191lo.jpg

Last edited:
Varför inte använda en spjällförgasare från någon gammal snöskoter

"Vanliga" trottelförgasare funkar inte med överladdning...
Problemet är precis det du beskriver.. Till och med kullagrade trottlar tex. keihin FCR sugs fast...

Åk till närmsta MC-skrot och köp en vaccum-fugge från nån gammal rad 4:a, 750 från sent åttiotal torde ligga kring 30mm, trycksätter du undersidan av membranen med samma tryck som motorn får så fungerar de som de hade gjort med sugmotor..

Du borde klara dig på ett par hundralappar... Happy hunting

har exakt samma problem med min förgasare! när den händer sig brukar det rinnna bensin från flotörn på dig också då?:confused:

hehe det är jag som äger den så knotan vet inte så mkt.. men det rinner inte bensin ifrån flutören iaf...

CV = constant velocity, dvs membran/vakum-styrd trottel. Vakumet bestäms av spjällets öppning och motorns varvtal.

fugge

Jag har några CV förgasare från en gammal alfa som jag köpte till ett fiddy bygge som inte blev av. 26mm eller så är den 28mm kan kolla om intresse finns. mvh Micke

Det finns ingen anledning till att låta en turbo suga genom förgasarna. Man får ett otal andra problem med en sug-turbo. Trycksätt med plenum så blir det enklare - även för de som kan hjälpa till med felsökning åt dig.

Vet inte om jag har fattat det rätt men. Trotteln hänger sig pga. att det är högre tryck under istället för över. Det enda du behöver göra då är att borra ett litet hål igenom trotteln så du har samma tryck på båda sidorna, och vips så är det din lilla fjäder som bestämmer igen.

Och ja, detta funkar.

Vet inte om jag har fattat det rätt men. Trotteln hänger sig pga. att det är högre tryck under istället för över. Det enda du behöver göra då är att borra ett litet hål igenom trotteln så du har samma tryck på båda sidorna, och vips så är det din lilla fjäder som bestämmer igen.

Och ja, detta funkar.

Då måste du vara en av de få som lyckats. Med stora flöden och tryckskillnader har jag svårt att se hur det skulle räcka. Cv förgasare is the shit för överladd. Finns ju fina mikuni BST kring 30mm i mängder då det sitter på massor av japanfyror.

Då måste du vara en av de få som lyckats. Med stora flöden och tryckskillnader har jag svårt att se hur det skulle räcka. Cv förgasare is the shit för överladd. Finns ju fina mikuni BST kring 30mm i mängder då det sitter på massor av japanfyror.

En av dom få som lyckats med vad? Att få vanliga rundtrottelförgasare att fungera med tubro genom att borra trotteln? Har bara hittat en 8-10 stycken som gjort det, och för dom har det då funkat. Och sålänge du har ett hål så har du ju lika mkt tryck under som över, så då är det bara fjädern och inte trycker som bestämmer i vilket läge trotteln skall befinna sig.

Kan man speeda upp en CV förgasare ?
Känns som att den trottel som är vacumstyrd blir lite efter spjället vid gaspådrag.

Det är kanske en funktion att dom ska va lite efter i vissa applikationer.
Känns lite dumt att ha flera olika system i en fugge som inte lirar 100% tillsammans.

Alternatift kan man borra hål i toparna av förgasarnaoch sätta "nipplar" där, och dra slangar ifrån plenum (samma som du drar till BTRen) via en T-koppling trycksätta via nipplarna från oavnsidan av förgasaren, men de blir samma grej. fast jobbigare.

Men vanliga trycksatta trottelförgasare är mkt vanligt inom skoter-turbo.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back