Tips på vettig batteriladdare?

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date
Jag har en CTEK MXS 5.0 med snabbkopplingskontakt monterad på batteriet, ruggigt smidigt att koppla in och har hittills inte strulat någonting. Duger egentligen med en klenare laddare men denna fungerar även till bilen som starthjälp om det skulle behövas.

Har läst något om att de CTEK (kanske zafir?) som säljs billigt på typ Biltema och Jula ofta fungerar sådär..

Jag har en CTEK MXS 5.0 med snabbkopplingskontakt monterad på batteriet, ruggigt smidigt att koppla in och har hittills inte strulat någonting. Duger egentligen med en klenare laddare men denna fungerar även till bilen som starthjälp om det skulle behövas.

Har läst något om att de CTEK (kanske zafir?) som säljs billigt på typ Biltema och Jula ofta fungerar sådär..
Vet inte hur det är med Ctek laddaren om den har program för Canbus som du har på din F800R. Optimaten har ett läge speciellt för Canbus. Ladda själv min F800 innan med Optimate med snabbkontakt. Smidigt som tusan.

Vet inte hur det är med Ctek laddaren om den har program för Canbus som du har på din F800R. Optimaten har ett läge speciellt för Canbus.

Jo elektroniken går över CAN men det är just därför jag laddar direkt på batteriet och bypass:ar CAN för säkrare laddning; en laddare kopplad direkt till batteriet har lättare att diagnostisera/rekonda det än om den är kopplad via CAN.

Jag har haft ett antal batteriladdare genom åren. Och de har varit bra på lite olika sätt.

CTEK laddarna var en revolution när de kom, okomplicerade, effektiva och kompakta och man kunde med gott samvete lämna dem påslagna långa tider. Men jag tycker inte riktigt man försvarat sin position inom entry level, förvisso har priset sjunkit en smula. De större är säkert bra ... men man behöver ju inte en massa ampere för hojen.

I princip kan man säga att man betalar för två saker. Vilket powertrain som sitter i laddaren, hur effektivt och kraftfullt det är - och inte minst vilken livslängd det har. Sedan finns det själva ladd-intelligensen, kring vilken det är mycket hysch hysch.

Moderna laddare försöker lista ut vad det är för batteri som är anslutet, hur mycket laddat det är och därefter anpassar det sin strategi. När processen är klar brukar det ha slutat med en komplett genomkörare där man rekonditionerat batteriet.

Det är lite svårt läge när Biltema säljer laddare för under 300:- som förefaller ge "helmassage" och CTEK vill ha några hundra ytterligare för en mer ointelligent laddare. Lustigt nog fungerar de tidiga CTEK laddarna fortfarande efter 10år medan den som är 4-5år har en varierande dagsform. Om det inte vore så att jag nästan äger fler laddare än jag har batteriet så hade jag titta på Biltemas 4A och 7A version som budgetval. 2A versionen verkar ha enklare laddalgoritmer så den går bort.

Min favorit av de jag har är SM-Power Handy 70, Svensk produkt. Finns även i lite andra utföranden och varumärken som DEFA. Laddar man ofta och många batterier är den nog värd pengarna. Den gamla CTEK laddaren misslyckades totalt att ladda batteriet på R1:an. Direkt efter att CTEK laddaren tyckte batteriet var fullt (och hojen inte startat) så fick Handy 70 gå en rond och efter 6timmar tyckte den att batteriet var fullt - och då startade hojen.

(...)

Min favorit av de jag har är SM-Power Handy 70, Svensk produkt. Finns även i lite andra utföranden och varumärken som DEFA. Laddar man ofta och många batterier är den nog värd pengarna. Den gamla CTEK laddaren misslyckades totalt att ladda batteriet på R1:an. Direkt efter att CTEK laddaren tyckte batteriet var fullt (och hojen inte startat) så fick Handy 70 gå en rond och efter 6timmar tyckte den att batteriet var fullt - och då startade hojen.

...så säger någon med erfarenhet av laddare! :-) Summerat; hittar du en laddare du är nöjd med, gör dig aldrig av med den!

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back