Tips på vettig batteriladdare?

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Tänkte köpa mig en ny batteriladdare då min gamla verkar ha fått fötter.
Tidigare så hade jag en Ctek laddare som har funkat perfekt, bortsett från att knappen som man väljer läge med slutade fungera.

Idag var jag ner till Clas ohlsson och köpte mig en ny Ctek Zafir 45.
Men det visade sig att den var exakt lika värdelös som min gamla, oavsett hur hårt, löst, en kort stund eller lång stund man trycker på knappen för att byta läge så verkar den bara byta läge 1/10 tryckningar..
Så Ctek kan man tydligen inte heller ha längre.

Vad kan ni rekommendera för batteriladdare?
Jag kommer ladda hojbatterier och kanske något mindre bilbatteri.

Låter konstigt det där med C-teken, reklamera den. Har haft 2 st i åratal utan några som helst problem. Dissar du ändå C-tek tycker jag du skall prova en billig på Biltema.

Låter konstigt det där med C-teken, reklamera den. Har haft 2 st i åratal utan några som helst problem. Dissar du ändå C-tek tycker jag du skall prova en billig på Biltema.

Jo jag får nog gå tillbaka med den och prova en till och se ifall den funkar som den ska.

Är Zafir Ctek's "billighetsmodell"?

Har också en C-tec som krånglar i lägesväljaren. Misstänker att det kan ha att göra med att det inte är kontakt på polerna eller att det glappar i skarven, där man kan välja vilken typ av polkoppling man ska använda (fast eller krokodil).
Har funkat bättre nu på slutet när jag är noga med att kolla skarven varje gång innan användning.

Nä då reklamerar man. Men det finns en känd fix som sedan räcker xx år. Googla.

Bara lämna tillbaka till Clas Ohlsson. Gissar på tillfälligt fel. Dvs byter du till en annan Ctek Zafir 45 så kommer den fungera.
Men visst kan det inträffa seriefel.......
Vad har ditt batteri för spänning dagen efter du varit ut och kört med hojen?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
Är spänningen 12,6 eller 12,7 eller möjligen 12,8 Volt kommer vilken "underhållsbatteriladdare" som helst fungera.
För de brukar börja ladda igen i området 12,7Volt till 12,9Volt när man läst några av Cteks manualer och mätt på tre (en Biltema, en Lidl och en Ctek Zafir 45)
Men har du ett batteri som dagen efter du kört hojen har en spänning i området 13,0 - 13,2 Volt (Haynes manual till min Triumph) och egna mätningar på Biltemas underhållsfria batterier, ja då kommer "vanliga" batteriladdare inte börja underhållsladda förrän batteriet redan är så urladdat att hojen inte startar.

Snacka med Ctek. De är jättebra att ha att göra med.

Jag kan bara hålla med. Har en äldre CTEK laddare med den gamla kontakten. Tog kontakt med kundtjänst för något år sedan och de skickade en adepter till mig som gör det möjligt att använda tillbehör med de nya kontakterna på min gamla laddare. Helt kostnadsfritt.

Har en Ctek Zafir 45 sen många år (köpte den 2005 tror jag) och den har alltid fungerat krångelfritt.

Kan bara hålla med Kazagger och Harmon Rabb, Ctek är jättebra att ha att göra med. Även jag kontaktade dem för att höra var man kunde köpa en adapter mellan gamla och nya kontakten och och det damp ner en i brevlådan helt gratis.

Håller med Da Pirate. Har också en Optimate 4 som aldrig strulat. Bara o plugga in sen sköter den resten. Ladda en dag......en vecka.....eller längre. Spelar ingen roll. Googla och finn svaren du söker.....sen är det bara till att handla. Ungefär lite som mobiltelefoner. ALLA har ju Iphone som har krånglat lite hit o dit. Och de flesta har ju även Ctec. Själv har jag Optimate och Samsung.....UTAN krångel :7peta

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!