Tips på värmeisolering för avgasrör?

• Thread starter Thread starter Noc
  • Start date Start date

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Bygger nytt avgassystem i RF (69mm) som går från turbon ner under tråget och bakåt. Böjen ut från turbon har jag fått göra ännu smalare är den var genom att kapa ur tårtbitar och trycka ihop den, men som det är nu så tar det ändå inuti höger sidorkåpa...:gnissla

Genom modifiering av kåpfästen bl.a. så kommer jag nog kunna skapa iaf 10mm fritt mellan kåpa och rör, kanske mer iom att kåpan kan ju svikta en del...

Nu till frågan, vad ska jag värmeisolera ytterdelen av böjen med så att kåpan inte smälter/missfärgas?

Eller ska jag satsa på nån form av metallgälar i kåpan? Kan iofs bli rätt coolt...

Det finns ju folk här som sysslade med turbo redan då Moses borrade för bergvärme, så problemet kan ju inte vara nytt? :va

//N

På en del hojar sitter det ju nån sorts värmeisoleringsmatta på insidan av kåpan om det är tajt till röret. Typ offroadare som har ljuddämparen innanför bakre sidokåpan etc.

gjut dit en bula bara o isolera med sån där värmeisoleringsmatta på kåpan. :tummenupp

Tackar, vet ni vart man kan hitta sån där matta?

Tackar för svaren :) Precis som kolle säger så har jag inte värmeproblem utan jag har problem med värmen, hehe... Dvs inte att motorn går varm.

Ozeo, jag måste vara sämst men jag hittar inte det på biltemas hemsida? Eller menar du avgasbandage?

När vi ändå är på ämnet, vet nån ungefär hur varmt det blir i röret efter turbon på en E85-hoj?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026