tips på väggreggad smidig offroad/cross

p2d

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
ER6n
Jag har en DR650SE just nu och jag tycker det är en väldigt bra blandning mellan lätt offroad och vägkörning. Dock är den för tung och klumpig när man ska ut på de små skogsstigarna.

Jag funderar lite på att skaffa två olika hojar istället.. en för väg, en för offroad.. Ibland känns det som att dual-sport hojarna bara blir en dålig blandning från två världar

Om man vill ha något lättare och smidigare på offroaden, vad kan ni rekommendera då? Helst vägreggad så man inte behöver mecka med släp å ksit varje gång man ska ut

Last edited:
Hur är den med service, oljebyten osv? Jag vill helst ha så lite meck som möjligt..

Som jag har förstått det så är det ungeär 15 h serviceintervaller på olja+filter. Ventilerna ställs när den blir svårstartad eller när man känner för det. Stora genomgångar vet jag inte riktigt. Enligt mig så är wr ett bra alternativ till ktm 525, husa och andra extrema maskiner. Funderar starkt på en wr själv när jag ska byta upp mig, främst för jag tycker att serviceintervallerna är hyfsat lindriga mot 525/husas 5h:ars

Det finns en klockren båge till dig - KTM 300 EXC-E -08.

Smidigare än de flesta (107 kg, ingen jobbig gyroeffekt att brottas med ute i grisendurospåret), mer pulver än många klarar av att hantera i skogen (ork i paritet med en 530, men betydligt mer ettrig) - och minimalt med meck (byta växellådsolja var 20 driftstimme, och byta luftfilter efter varje körning, det är det och tvätt förutom det chassierelaterade som alla hojar drabbas av).

2-takt dock (men elstart!), men blanda lite soppa tar jag varje dag i veckan över täta oljebyten och ventiljusteringar (har kört 450 EXC, så jag vet vad det handlar om).

300:an är ett monster när man kan öppna upp den, och den har ork nog på botten för motionärsfumlande i trång enduroskog.
...se upp bara när du börjar krokna, du vill *inte* hänga på gasrullen på den... (been there, done that, det var mer tur än något annat att det gick bra).

/J

Last edited:
Det finns en klockren båge till dig - KTM 300 EXC-E -08.

Smidigare än de flesta (107 kg, ingen jobbig gyroeffekt att brottas med ute i grisendurospåret), mer pulver än många klarar av att hantera i skogen (ork i paritet med en 530, men betydligt mer ettrig) - och minimalt med meck (byta växellådsolja var 20 driftstimme, och byta luftfilter efter varje körning, det är det och tvätt förutom det chassierelaterade som alla hojar drabbas av).

2-takt dock (men elstart!), men blanda lite soppa tar jag varje dag i veckan över täta oljebyten och ventiljusteringar (har kört 450 EXC, så jag vet vad det handlar om).

300:an är ett monster när man kan öppna upp den, och den har ork nog på botten för motionärsfumlande i trång enduroskog.
...se upp bara när du börjar krokna, du vill *inte* hänga på gasrullen på den... (been there, done that, det var mer tur än något annat att det gick bra).

/J

Det där tycker jag tyvärr är på tok för mycket service för min del. DR'n räcker ju att byta olja en gång om säsongen typ, bara för att jämföra. Och visst, vill jag ha något mer crossaktigt får man räkna med mer service, men detta är nog på gränsen för mycket :va

Det där tycker jag tyvärr är på tok för mycket service för min del. DR'n räcker ju att byta olja en gång om säsongen typ, bara för att jämföra. Och visst, vill jag ha något mer crossaktigt får man räkna med mer service, men detta är nog på gränsen för mycket :va

Vad är för mycket? 20 h intervaller? ska du ha längre så har du nog redan hojen för det.

Funderar starkt på en wr själv när jag ska byta upp mig, främst för jag tycker att serviceintervallerna är hyfsat lindriga mot 525/husas 5h:ars
Nu är det iofs inga 5h intervaller på Husaberg(eller KTM enduro vad jag vet)heller.Vad har du fått det ifrån?

Oljebyte var 20 timme - är det för mycket? Då finns det inte många hojar för dig ska jag tala om. Det hänger ju ihop det där vetu, en smidig, lätt och rapp hoj har mindre toleranser och kräver då mer service mot din dr650 som är tyngre men skottsäker och inte kräver ens en bråkdel av den servicen för den har mer att ta av.

xr400 dr350 drz400 har väl bra service men är kanske fortfarande lite tung.
ska väl även finnas en gammal kawwa 250/300 som är landsvägare.

Nu är det iofs inga 5h intervaller på Husaberg(eller KTM enduro vad jag vet)heller.Vad har du fått det ifrån?

Läst runt här på forumet och kollat annonser, Annonser är ju iofs inte så pålitligt men hur ofta servar du din husa då? 6h intervall:rolleyes:?:D

Oljebyte var 20 timme - är det för mycket? Då finns det inte många hojar för dig ska jag tala om. Det hänger ju ihop det där vetu, en smidig, lätt och rapp hoj har mindre toleranser och kräver då mer service mot din dr650 som är tyngre men skottsäker och inte kräver ens en bråkdel av den servicen för den har mer att ta av.

Okej, jag förstår. Tänkte mest om det fanns med mindre serviceintervaller, och finns det inte det verkar 20h vara väldigt bra ändå om man jämför med annat?!

Ummm... :näsblod 20 cross/endurotimmar är enormt med åka..
Jag trodde du ville ha något riktigt till skog och crossbana?

Oljebyte i lådan på min 300:a tar nog hiskeliga 20 minuter, och kostar en 150:- sisådär (5 minuter är pill med hasplåten, 5 för allt att rinna ur, kaffepaus på 9 och fylla i tar nog en minut :D ).

Skall du ut och köra på riktigt kommer du snart att inse att ett oljebyte inte är hela världen, tvätt, rengörning, lagerservice - för att inte tala om däckbyten...
Jag tror du kommer få ett bryskt uppvaknande om du går in i crossfunderingar med "20 timmar mellan oljebyten är alldeles för mycket service", förlåt att jag pekar på det lite osmidigt. :D

Själv tvättade jag 300:an i över en timme förra helgen, det var efter ~2 timmar brötenduro, idag räckte det med 10 minuters avspolning efter hårdkörning på sandbana i Laxå.

Faktum är att tiden man lägger ned på att pyssla om pärlan inte känns som jobb, eller tung - det gör att man lär känna bågen, något man verkligen behöver om man har tänkt sig hålla ihop den under en lång tid framöver (för strul, det kommer, det är bara en tidsfråga).

Yadda, yadda, etc, osv - du förstår säkert vinken.

/J

Ummm... :näsblod 20 cross/endurotimmar är enormt med åka..
Jag trodde du ville ha något riktigt till skog och crossbana?

Oljebyte i lådan på min 300:a tar nog hiskeliga 20 minuter, och kostar en 150:- sisådär (5 minuter är pill med hasplåten, 5 för allt att rinna ur, kaffepaus på 9 och fylla i tar nog en minut :D ).

Skall du ut och köra på riktigt kommer du snart att inse att ett oljebyte inte är hela världen, tvätt, rengörning, lagerservice - för att inte tala om däckbyten...
Jag tror du kommer få ett bryskt uppvaknande om du går in i crossfunderingar med "20 timmar mellan oljebyten är alldeles för mycket service", förlåt att jag pekar på det lite osmidigt. :D

Själv tvättade jag 300:an i över en timme förra helgen, det var efter ~2 timmar brötenduro, idag räckte det med 10 minuters avspolning efter hårdkörning på sandbana i Laxå.

Faktum är att tiden man lägger ned på att pyssla om pärlan inte känns som jobb, eller tung - det gör att man lär känna bågen, något man verkligen behöver om man har tänkt sig hålla ihop den under en lång tid framöver (för strul, det kommer, det är bara en tidsfråga).

Yadda, yadda, etc, osv - du förstår säkert vinken.

/J

Jag hade gärna mekat och tycker inte det är jobbigt så direkt.. Mest att man har så lite tid med allting.. För många intressen och egen företagare resulterar i kraftig tidsbrist ;)

Men annars verkar den helt klart OK! Finns det någon anledning till varöfr du rekommenderade just 08'an?

Jag hade gärna mekat och tycker inte det är jobbigt så direkt.. Mest att man har så lite tid med allting.. För många intressen och egen företagare resulterar i kraftig tidsbrist ;)

Men annars verkar den helt klart OK! Finns det någon anledning till varöfr du rekommenderade just 08'an?

elstart :D

Håhå, där ser man, jag hade för mig att det var på 08:an det dök upp. :)

80 timmar, det börjar dra ihop sig till kolvbyte där, men priset var helrätt (det är inte svårt att byta kolv på en 2-taktare)!

/J

Yamaha WR250R ska vara rätt så smidig

inte endurosmidig direkt, men hyffsat bra ändå

dock kanske i klenaste laget

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back