Tips på touringmaskiner

Köp en Triumph sprint st 1050
Har själv haft en som använts som tourer och på SMCs bandagar
Mycket trevlig med låga serveicekostnader.
Köper du en från 06 så brukar det oftast vara med orginal sidopacväskor

ABS är ett krav tycker jag och då är tex BMW k1200s ett ypperligt val. Min K1300s är som en modern Blackbird. Samma typ av hoj men känns bättre i allt. Men den kostar dock flis eftersom det är en nyare modell.

Vad är det för fel att åka långt med en Bandit 1200, även fast den saknar kåpor? :confused: sätt på en universialruta , tex från http://www.samsmotor.se/rutor.htm när du åker långt, plocka bort den när den inte behövs. Förstår inte varför alla är så rädda för lite vinddrag

Det är inte vinddraget som stör. bakre dämparen har en maxvikt på 160 och jag + verkstan har inte hittat en bakre dämpare som klarar mer vikt. Jag väger 120 och tjejen 75. Det plus packning gör ju att vi går över maxgränsen rätt duktigt. Därav frågan om hojar som kanske är mer touring inriktade och därmed klarar mer vikt.

men visst har du förslag på dämpare bak så lyssnar jag mer än gärna.. gillar min bandit skarpt.

Det är inte vinddraget som stör. bakre dämparen har en maxvikt på 160 och jag + verkstan har inte hittat en bakre dämpare som klarar mer vikt. Jag väger 120 och tjejen 75. Det plus packning gör ju att vi går över maxgränsen rätt duktigt. Därav frågan om hojar som kanske är mer touring inriktade och därmed klarar mer vikt.

men visst har du förslag på dämpare bak så lyssnar jag mer än gärna.. gillar min bandit skarpt.

Spelar nog ingen roll om man så sätter dit ett järnrör, så överstiger ni nog maxlasten på nästan vilken mc som helst, en GW 1800 får lasta 190kg så inte ens den går lagligt

TS. Vad har du för budget? Finns ju massa bra touringlok. Letar du efter en hoj som är lite sportigare eller en som är lite mer robust?

Själv har jag provat alla BMWs hojar och alla har sina speciella kvaliteer.
K1300S är löjligt potent. Sportigare än den genomsnittliga touringhojen.

Sen finns ju R1200RT och K1300GT också. Mer pulver i GTn (och törstigare) och lite mer vrid i RTn på lägre varv (Tyskarna kallar den "Alpentourer" för att den är så bra på bergsvägarna)

Jag måste slå ett slag för min BMW, R1200GS (Adv). Det är en stor offroadare, men de flesta använder den som tourer. Personligen har jag bara råd med EN hoj och det blev en sån här för att den är billig att äga, för att den lastar bra, har kardan, går lika bra att marscha i 160+ som att ligga i 80 på din favoritgrusväg. Väldigt mångsidig mao. Många som ägt RTn (med samma motor) hävdar faktiskt att GS:en är en bättre tourer. Om det nu är så skall jag låta vara osagt, men den tar sig iaf bra fram på allt som liknar en väg.

Provkör massa olika hojar och jämför. Smaken är som baken.

Det där med touring är bara en tillverkar grej....
Jag körde Min förra Z1000 över 350mil en sväng runt isle of man och det gick toppen!
Och bönpallen är toppen att sitta på då chaffören sitter helt rakt med ryggen!

Det där med touring är bara en tillverkar grej....
Jag körde Min förra Z1000 över 350mil en sväng runt isle of man och det gick toppen!
Och bönpallen är toppen att sitta på då chaffören sitter helt rakt med ryggen!

Självklart kan man toura på vaffan som helst, men det finns bra och mindre bra touringjärn, precis som att det finns bra och mindre bra hojar att stunta på tex.

Själv fastnade jag för en Pan European. underbar touring maskin som faktiskt inte skäms ens på dom norska vägarna, har kört dryga 1000mil sedan slutet av maj, och är fortfarande grymt nöjd.

skrev samma i bandit-tråden, busans dämpare ska passa rakt av, även R1000 K7-K8.

härligt med så många svar.

vad gäller budget så tänkte jag lägga en 50-70 K....
ska åka och kolla på en blackbird och busa idag. tjejen ska ju med så hon kan provsitta...

Själv fastnade jag för en Pan European. underbar touring maskin

Så länge man får tag på rätt Panna. En del av dem är riktigt otäcka med wobbling kring 160 - 170 medan andra inte har den minsta tendens (har provkört båda varianterna).

Någon anledning till att du inte nämner ZZR1200/1400? har själv inte hört så mkt om dem, varken +/-

Nej, ingen alls, jag bara skrev de hojar jag kom på först.

ZZR1100 skrev jag för det är det billigaste "sporttouringlok" jag kan komma på :)

Det finns ju som sagt sjukt mycket att välja på i den klassen, men utan att veta mera vad TS hade tänkt sig för prisklass listade jag de första jag kom att tänka på, som ändå skulle täcka ett hyfsat prisspann :)

Jag var precis i Norge (har även varit tidigare). En hoj som kostar runt 45K och kan ta med sig mycket packning och är som en soffa att åka långt på utan att det blir tråkigt. Jag rekomenderare en Suzuki DL 1000 V Strom modell 2003-2005 är suverän för mc semester!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park