Tips på supermotard & körkort!

Fritjov

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
SM Snart!
Tjena,

Är i full fart att ta begr. a-kort, och vill införskaffa en fin supermotard!
Vill gärna ha en med ganska "rått" utseende, och inte baserat på enduro ( Då måste man serva & underhålla dem mer???), och absolut ingen i närheten av adventure utseende

Hade dessutom tänkt köpa en hoj att övningsköra med + köra upp med, är det värt det? Eller ska man slå på stort & köpa en fin motard direkt? Vill ha en maskin som är tämligen lätt att manövrera!

Övriga tips är väldigt välkomnade! Skriver teorin 6/4, var kan man inhandla teoriboken? Hur mycket skiljer det sig från B-kortet, den teoretiska biten dvs!

Tack!
/En mycket sugen "plåtburksförare"

Last edited:
Kan vara bra att veta hur mycket du hade tänkt dig att lägga på en hoj, men KTM 625 (och 660?) efter årsmodell 05 ska vara reggade på 25 kw och ha rätt kw/kg förhållande, men kan vara ganska mycket pengar nu när man e ung!

Jo, pengar är ju ett problem! Speciellt när jag har börjat spara ihop för det nu denna månad , så tillkommer ju skinnställ, skor, hjälm etc!

Men gärna runt 20-35k ? Kanske lite drygt om den är rejält fin! Men yttersta maxgräns om det finns någon båge som får mig att nå klimax är 50k!

En "rå" motard är enligt mig en som är baserad på en enduro. Byta hjul, bromsskiva och framskärm så är den klar liksom:yoparty

Om det är någorlunda nyligen som du tog B-kortet så bör teorin vara busenkel. Det är bara de "10 sista frågorna" som skiljer mellan behörigheterna d.v.s. trafikregler, människan, miljön är samma för alla bokstäver. Du måste alltså komplettera med wobbel, besiktningsregler för mc, ha koll på vikterna (föraren ingår i lasten och inte i tjänstevikten på mc) och givetvis de tekniska skillnaderna bl.a..

Köp några test på http://www.str.se/Korkort/E-tjanster/Korkortstest/ och kolla hur du ligger till. Lycka till med lappen!! :)

Precis, ett visst utseende gör att man måste "serva & underhålla dem mer". Du har fattat det där.

Blev fel när jag editade, det jag menade var att de som är ombyggda enduro/crossar eller är byggda på det, de måste man serva oftare?

Har dessutom TEO Trafikskolan 2009, men frågorna ifrågasätter jag - någon som har ett bättre förslag?

Var kan jag införskaffa litteratur om det där med wobbel och mc-besikn.grejerna?

Last edited:
KTM 640 är ju defenetivt ett förslag så köp min vafan, KTM 640 25kw på pappret betalar 5 papp hel/år, det är inte speciellt farligt. :smasha

Ktm 625? kolla mitt garage för bilder:)

Om du har klarat av B teorin så är A teorin "a walk in the park" ladda bara ner något prg från nätet och kör ett par ggr, det räckte för mig iaf ;)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla