Tips på stekpanna?

För ett par år sedan diskade jag en gjutjärnspanna, satte den på spisen för torkning.
I tv-soffan tio meter bort kände jag att det luktade rök. dundrade ut i köket och upptäckte den nästan glödande stekpannan i det smått rökfyllda köktet. stängde av spisen, flyttade på pannan och vädrade ut köket.
Resultatet blev några små kratrar i pannan där kvarsittande matrester bränt fast, annars ingen problem! Trodde den skulle slå sig efter den våldsamma värmen, inte då! :yoparty

En genuin gjutjärnspanna på en loppis som man återställer till sitt feta gamla ursprung är riktigt bra:tummenupp

Gjutjärn till det mesta. En teflonvariant till viss mat.

Hemligheten med gjutjärnsstekning är att man ska låta köttet/fisken etc ligga i pannan tills den släpper själv. Då blir det bra! Inte röra i onödan...

Teflon har helt klart sina användningsområden med.

dyra? :va Hur lyckas man med det? En gjutjärnspanna håller väl 5-10 generationer och du lyckas sätta sönder dom?

Kasta? gjutgärnspannor? Har tre stycken och de blir bara bättre och bättre. :tummenupp

Rubriken lyder "stekpanna" inte gjutjärnspanna !!
Jag menade självklart en vanlig stekpanna med teflon.

Gjutjärnspanna ska nog mycket till innan den går i graven..

Jag behöver också ny stekpanna, så jag klämmer in en fråga här!

Rostfritt finns ju också, kostar ca 2000 spänn. Någon som provat? Är de bra?

(Icas testvinnare funkar inte på induktion, så ni vet. )

Stekte köttfärs i en teflon samt en rostfri igår, köttfärsen såg likdan ut i båda och smakade likadant. Huruvida den står sig med åren kan jag ej svara på, använder den väldigt sällan.

ICA Selection Stekpanna & Sauteuse är allt som behövs. Kostar en bråkdel, håller och känns minst lika bra som de dyrare. Använd inte metallredskap och värm inte järnet tills de glöder så håller teflonet hur länge som helst.

ICA Selection Stekpanna & Sauteuse är allt som behövs. Kostar en bråkdel, håller och känns minst lika bra som de dyrare. Använd inte metallredskap och värm inte järnet tills de glöder så håller teflonet hur länge som helst.

Det är just det som är problemet med teflonpannor. Förr eller senare är man där med en gaffel, en sked eller en visp i metall av ren glömska.

Det säger ju sig själv att ifall teflonet inte klarar av lite metall så är det en slit o släng grej.

Med gjutgärn så kan du klyva köttet med en yxa, fruset kött, i pannan utan problem. :smasha

Jag har provat säkert 5st olika märken av stekpannor i teflon, ingen har varit bra i mer än ett år, antingen har dom böjt sig(Ikea) eller så har teflonet börjat på att släppa.
Köpte en skeppshult för ca 2år sen, den ser ut som ny! plus att du behöver inte ha samma hög värme på spisen.
Enda nackdelen är att den är ganska tung att veva runt med. :gnissla

Använd inte metallredskap och värm inte järnet tills de glöder så håller teflonet hur länge som helst.

...och diska dem med diskmedel direkt efter användning. Största fienden är fastbrända proteiner. Diskar man inte direkt så går skiten in i teflonet och blir näst intill omöjligt att diska bort och då kommer det bränna fast nästa gång och efter ett tag har det "halkiga" teflonet förvandlats till en matt eländig yta som gör att saker och ting bränner i tid och otid.

Så, av med maten, skölj av stekflottet, i med diskmedel & vatten innan pannan svalnat och låt diskmedelslösningen koka upp innan man går på med med diskborsten och därefter sköljer av.... :mattias

Så var vi här igen :D

Gjutgärn är det bästa.

Teflonpannor är förbrukningsvara. Om man håller sig till plast eller träredskap i dessa så håller dom rätt länge ändå.

Bara på SH vi har stjärnkockar som brassar mamma scans lite snabbt efter jobbet i gjutgärnspannor :fakta

Jag har provat säkert 5st olika märken av stekpannor i teflon, ingen har varit bra i mer än ett år, antingen har dom böjt sig(Ikea) eller så har teflonet börjat på att släppa.
Köpte en skeppshult för ca 2år sen, den ser ut som ny! plus att du behöver inte ha samma hög värme på spisen.
Enda nackdelen är att den är ganska tung att veva runt med. :gnissla

Jag brukar använda båda händerna när jag ska vända pannkakorna i luften. :pannkakstrix

Back