Tips på stekpanna?

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
Vår gamla panna har gjort sitt och nu är jag på jakt i stekpannedjungeln.
Vad ska man ha? Gjutjärn? Teflon? Banlon?
Jag har inte satt nån direkt budget, gärna hyfsat billigt men jag är beredd att lägga lite mer om det är nåt som håller några år.
Kom med tips, vad steker ni er blodpudding i?

Populärt ämne på SH. Första inläggen sammanfattar tidigare trådar i ämnet bra. Gjutjärn passar bäst på spisen.

Gjutjärn är en klassiker som håller till världen ände. Men, jag säger men, det kan vara vettigt att komplettera med en teflon/non-stick panna. Smaken är som den är. Jag har båda sorterna plus en bra wokpanna i gjutjärn.

Gjutjärn är en klassiker som håller till världen ände. Men, jag säger men, det kan vara vettigt att komplettera med en teflon/non-stick panna. Smaken är som den är. Jag har båda sorterna plus en bra wokpanna i gjutjärn.

Du ska alltid va värst.

Ha två en i gjutjärn och en i teflon.
Den ena är Skeppshult och den andra teflonpannan är ICA:as (den som vann bäst i test på Plus och testfakta).

Aj. Ja, jag har ju tagit ett järn. Kanske bäst att lägga locket på snart ...

Alltid kul med lite småputtrande såhär efter middagen

Jag har haft rätt många fins stekpannor "dyra" men dom går ju också sönder och blir dåliga med tiden.

Nu senast köpte jag två på ikea som inte kostade många kr men dom funkar klockrent. Bättre att köpa och kasta när dom blir dåliga än att kasta iväg flera tusenlappar på ett märke som inte ens funkar mycket bättre..

Jag har haft rätt många fins stekpannor "dyra" men dom går ju också sönder och blir dåliga med tiden.

Nu senast köpte jag två på ikea som inte kostade många kr men dom funkar klockrent. Bättre att köpa och kasta när dom blir dåliga än att kasta iväg flera tusenlappar på ett märke som inte ens funkar mycket bättre..

Kasta? gjutgärnspannor? Har tre stycken och de blir bara bättre och bättre. :tummenupp

Last edited:
Kasta? gjutgärnspannor? Har tre stycken och de blir bara bättre och bättre. :tummenupp

Har man ihjäl gjutjärnspannor i vättig kvalite så skall man hålla sig borta från köket.

Teflon, non-stic och allt vad det heter är ju förbrukningsvaror.
Eller så har jag inte hittat någon av kvalite ännu.

Använd inte metallredskap i teflonpanna även om dem påstår att dem tål det. livslängden halveras.

Back