Tips på steg vid montering av daytime running lights

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Funderar starkt på drl till hojen för att ytterligare öka synligheten när man kommer farande. Har varit nära att smälla några gånger då medtrafikanter inte uppmärksammat min framfart.

Om man nu köper typ arbetslampor på Swedol och någon av/på-knapp till styret, är det något särskilt man måste tänka på vid den elektriska installationen? Man vill ju att lamporna ska släckas när tändningen slås av. Kan man ansluta till någon befintlig kontakt eller måste man leta fram lämplig kabel och "tjuvkoppla" på den? Behövs någon särskild säkring till själva lamporna eller räcker det med den säkring som finns på den krets man tjuvkopplar till? Jag vore väldigt tacksam för lite tankar kring detta så jag blir lite klokare.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Vid besiktning får inte DRL strålkastare inte lysa tillsammans med halvljuset. De flesta modernare hojar har inte möjlighet att endast ha P lyset på vid körning. Vilket gör att DRL inte kan användas lagligt, vilket jag tycker är synd, syns mycket bättre än halvljuset.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Vid besiktning får inte DRL strålkastare inte lysa tillsammans med halvljuset. De flesta modernare hojar har inte möjlighet att endast ha P lyset på vid körning. Vilket gör att DRL inte kan användas lagligt, vilket jag tycker är synd, syns mycket bättre än halvljuset.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
Ok, trodde att det var lagligt på just mc att köra med drl på dagtid men inte i skymning/gryning eller mörker. Får kolla upp regelverket lite bättre uppenbarligen så man inte gör något man får ångra. :)

Edit: Enligt SFS 2015:929 3 kap. 71 § så verkar det vara ok med drl tillsammans med halvljus vid dagsljus. Om inte reglerna ändrats sedan dess. Hittar dock inget om det.
 
Last edited:

Falk1n

Medlem
Gick med
23 Apr 2019
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS
Jag har ett par extraljus på hojen. Strömmatning över ett relä så att de slår av automatiskt när hojen är av. Har även en separat strömbrytare i kretsen för att kunna stänga av lamporna kvällstid, samt en säkring. Lycka till!

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Jag har ett par extraljus på hojen. Strömmatning över ett relä så att de slår av automatiskt när hojen är av. Har även en separat strömbrytare i kretsen för att kunna stänga av lamporna kvällstid, samt en säkring. Lycka till!

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Kanon, tack för tipsen!
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Ok, trodde att det var lagligt på just mc att köra med drl på dagtid men inte i skymning/gryning eller mörker. Får kolla upp regelverket lite bättre uppenbarligen så man inte gör något man får ångra. :)

Edit: Enligt SFS 2015:929 3 kap. 71 § så verkar det vara ok med drl tillsammans med halvljus vid dagsljus. Om inte reglerna ändrats sedan dess. Hittar dock inget om det.

Har fått anmärkning på besiktningen när jag hade kopplat så att DRL lyste samtidigt med halvljus. Detta hände efter 2015, men besiktningskillen kanske inte hade läst på ordentligt.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Har fått anmärkning på besiktningen när jag hade kopplat så att DRL lyste samtidigt med halvljus. Detta hände efter 2015, men besiktningskillen kanske inte hade läst på ordentligt.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Kan vara så att de inte läst på ordentligt. Får se hur jag gör.

Efter incidenterna är jag betydligt mer försiktig så det kanske räcker. Vid en av incidenterna låg jag strax bakom en bil och när vi passerade en tvärgata på vår högra sida så stod en bil där och väntade ut oss, trodde jag. När bilen framför mig passerat så körde bilen på tvärgatan ut framför mig vilket gjorde att jag fick göra en häftig gir för att undkomma. Föraren satt väl i andra tankar och såg av någon anledning inte mig trots att hon sett bilen framför mig. Med drl är min tanke att jag syns bättre. Dock är jag medveten om att det inte är en garanti mot olyckor men det borde knappast bli sämre tänker jag.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du kan ha tre ljuspunkter. Halvljus + två dimljus. Dagtid. Kan vara så att DRL inte är avbländade (likt dimljus). Sätt isf två led dimljus, styrning av relä från halvljus, via brytare på handtag (eller vart du nu vill ha den).
Tre ljuspunkter gör enorm skillnad på synbarheten.
Du kan tacka SMC.


 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Du kan ha tre ljuspunkter. Halvljus + två dimljus. Dagtid. Kan vara så att DRL inte är avbländade (likt dimljus). Sätt isf två led dimljus, styrning av relä från halvljus, via brytare på handtag (eller vart du nu vill ha den).
Tre ljuspunkter gör enorm skillnad på synbarheten.
Du kan tacka SMC.


Det finns en artikel på den länken som anger att lampan ska ha ett komponentgodkännande. Någon som vet vad det innebär? Kan man utgå ifrån att en arbetsbelysning för fordon på ex. Swedol är komponentgodkänd? De är ju fan så mycket billigare än dedikerade mc-lampor t.ex. Denali och original. Eller får man problem med att de inte är avbländade? Det är inte lätt detta när man försöker fixa en snikvariant. :)
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Tror det är en vansklig metod, särskilt om det skulle råka vara ett "godkänt" ljus, att få bilister att se oss, utan att direkt bränna hål på deras hornhinnor. Rådande trafikklimat är väl: Det man inte vill se, ser man heller inte. Det måste nog till grön laser eller något helt rundstrålande, 360-grader, i så fall? Mycket tveksamt om den vardaglige fakebooksurfaren reagerar överhuvudtaget, om hen nu inte råkar få lyktorna rakt i plåten? Här, som ett exempel, hur man upplever exakt samma ljus snett från sidan och framifrån...


1618141950037.png

1618142014624.png
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu talar jag av egen erfarenhet så TS och andra får inte ta illa upp, men belysningen är inte det viktigaste. Det viktigaste för säkerheten är den som sitter i sadeln.
Bilister kör sällan ut framför mig längre eftersom jag lärt mig att förvänta mig att de inte ser mig. Mobil och GPS har gjort bilister ännu mer frånvarande. Nu har vi Noll Vision så skyltade hastigheten är aldrig högre än att bilisten ska överleva vid en olycka...


I Sverige skulle ingen som orsakar en "olycka" orsakad av ändra musiken i mobilen få 10 års fängelse...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det finns en artikel på den länken som anger att lampan ska ha ett komponentgodkännande. Någon som vet vad det innebär? Kan man utgå ifrån att en arbetsbelysning för fordon på ex. Swedol är komponentgodkänd? De är ju fan så mycket billigare än dedikerade mc-lampor t.ex. Denali och original. Eller får man problem med att de inte är avbländade? Det är inte lätt detta när man försöker fixa en snikvariant. :)
Va jag har förstått så är komponentgodkännande de som är orginal på ett fordon, å inte någe man köpt å monterat från Swedol, Jula eller Biltema osv... Me andra ord bara de som är monterat från fabrik..
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Nu talar jag av egen erfarenhet så TS och andra får inte ta illa upp, men belysningen är inte det viktigaste. Det viktigaste för säkerheten är den som sitter i sadeln.
Bilister kör sällan ut framför mig längre eftersom jag lärt mig att förvänta mig att de inte ser mig. Mobil och GPS har gjort bilister ännu mer frånvarande. Nu har vi Noll Vision så skyltade hastigheten är aldrig högre än att bilisten ska överleva vid en olycka...
Jag tänker som så att det kan ju aldrig vara fel att synas lite bättre. :) Samtidigt har jag också tvingats inse att det är jag själv som får tänka även åt andra men om de inte ser mig så är det inte mycket jag kan göra annat än att stanna vid varje korsning. Fast då ökar ju risken avsevärt att jag blir påkörd bakifrån istället. :) Det är ju även så att bilförare uppfattar motorcyklister med t.ex. varselkläder i mycket mindre utsträckning än vad man kanske tror. Däremot ser man ju oftast lyset på ett fordon och om man då har fler ljuspunkter torde man synas än bättre. Det kan väl aldrig vara fel?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tänker som så att det kan ju aldrig vara fel att synas lite bättre. :) Samtidigt har jag också tvingats inse att det är jag själv som får tänka även åt andra men om de inte ser mig så är det inte mycket jag kan göra annat än att stanna vid varje korsning. Fast då ökar ju risken avsevärt att jag blir påkörd bakifrån istället. :) Det är ju även så att bilförare uppfattar motorcyklister med t.ex. varselkläder i mycket mindre utsträckning än vad man kanske tror. Däremot ser man ju oftast lyset på ett fordon och om man då har fler ljuspunkter torde man synas än bättre. Det kan väl aldrig vara fel?
Aldrig fel att synas, lita bara inte på det är min erfarenhet.

Hade vi inte haft Noll Vision skulle det kanske varit några minuter på nyheterna om att bilister ska titta efter motorcyklar nu när vi börjar synas på vägarna.

Nu får vi nöja oss om en app som ska varna för grus. Men man får se det positiva...

 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Aldrig fel att synas, lita bara inte på det är min erfarenhet.
Helt sant! Har också fått lära mig det, dock inte den hårda vägen eftersom jag lyckats undvika krasch men det var jävligt nära i somras. Fast nog tycker jag att trafikklimatet hårdnat på senare år. Nu händer det varje gång man är ute och kör bil eller mc att bilar tränger sig och kör ut framför en trots att de har väjningsplikt. Förr tog man mer hänsyn och väntade tills man hunnit passera innan de körde ut.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Visst, att glida runt med släckta lampor och kamouflagekläder är inte rätt väg att gå för ökad trafiksäkerhet, men att bara lita på lamporna är en falsk säkerhet. Bara en så viktig sak som placering på vägen gör stor skillnad, ligger du långt till höger, som många hojåkare gör tolkar många bilister det som moped = 45kmh, och kör ut.

Man ska aldrig åka om man har ratt/styre framför sig, då är det köra som gäller, men på en hoj så gäller det att både köra själv, och som sagt köra åt andra också. Det kan ju dessutom vara så att det är potthål, vilt, hundar, barn, fallna träd mm som är i din väg, och dom skiter högaktningsfullt i dina lampor.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Helt sant! Har också fått lära mig det, dock inte den hårda vägen eftersom jag lyckats undvika krasch men det var jävligt nära i somras. Fast nog tycker jag att trafikklimatet hårdnat på senare år. Nu händer det varje gång man är ute och kör bil eller mc att bilar tränger sig och kör ut framför en trots att de har väjningsplikt. Förr tog man mer hänsyn och väntade tills man hunnit passera innan de körde ut.
Som Hoztic säger, du måste köra, inte bara åka med.

Jag är inte världens bäste men det händer sällan nuförtiden. Fantasi och erfarenhet. Precis som en hockeyspelare måste läsa spelet för att inte bli bortfintad behöver du se vad som händer innan det händer. Gör du inte det kommer du fortsätta bli förvånad varje gång det händer...

Varje gång det händer måste du fråga dig varför du inte kunde se det. Allt går inte att förutse men förvånansvärt mycket.
Ge dig själv beröm när du sedan kunde förutse att någon byter fil eller svänger ut trots att du finns där! :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top