Tips på stötdämparsetup DukeII ?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Väger 90kg och vill få hojen lite högre och lite hårdare. Kommer inte byta några delar utan vill bara ställa in den för mig.

Vad har ni för tips? WP dämpare fram och bak.

Finns det några Duke sidor där det finns exempel på inställningar?

Svårt

Ägde en DukeII i 2 säsonger och hade samma problem. Fjädringen är inställd för en 75kg förare vid leverans. Jag frågade på LellesMc hur jag skulle ställa in fjädringen och svaret var att jag skulle byta till gaffelolja och ev fjädrar fram. Bak måste man också byta fjäder.
Bak kostar det ca 2000 att byta inkl jobb, ungefär lika mycket fram.

duke

köp en ny fjäder bak inget annat att göra köp då en 110 fjäder finns original kostar 1000kr, fram kan du fixa distanser o lägga i så fjädrarna blir hårdare kostar inte många kronor ska göra de nu i veckan på en av mina dukar mvh dukeIIfbg

dukeIIfbg skrev:
...fixa distanser o lägga i så fjädrarna blir hårdare kostar inte många kronor ska göra de nu i veckan på en av mina dukar mvh dukeIIfbg
Vanlig missuppfattning. Fjädrarna blir inte ett dugg hårdare av det. Det enda som händer är att du tar mer av fjädringsvägen till bulor o det blir mindre kvar till gropar.
Fjädringen kan tvärtom bli mjukare eftersom gaffeln jobbar mer utdragen och den progressivitet som luften i gaffeln ger inte spelar in så mycket då. Samma sak bak men då bara om man har progressivt länkage.

Om det var så enkelt att man reglerade hårdheten med förspänningen skulle det bara finnas en hårdhet på tillverkade fjädrar. Lite tillspetsat, men i bästa fall illustrativt.

När du sitter på hojen så bär fjädrarna upp dig o din hojs vikt. Och då är fjädrarna exakt lika mycket hoptryckta oberoende av förspänningen. Om t.ex. belastningen på en framfjäder är 40 kg så är den då hoptryckt t.ex. 8 cm (fjäderkonstant 40/8 = 5 kg/cm). Om du förspänt den 2 cm el 6 cm spelar ingen roll, den tryck iaf ihop till samma längd iaf. Och lägger du på 5 kg till så trycks den ihop 1 cm till. Enda skillnaden är att i 1a läget klarar du 6 cm grop utan att däcket lämnar marken men i 2a läget bara 2 cm.

Ett billigt sätt att få hårdare fjädrar är att kapa dom en bit. 10 % kortare = 10 % hårdare. Fast då ökar risken att dom brister o så får man räkna efter så att dom inte bottnar. Men det funkar iaf.
/u

dukeIIfbg skrev:
köp en ny fjäder bak inget annat att göra köp då en 110 fjäder finns original kostar 1000kr, fram kan du fixa distanser o lägga i så fjädrarna blir hårdare kostar inte många kronor ska göra de nu i veckan på en av mina dukar mvh dukeIIfbg

Läs här hur fjäderförspänning påverkar fjäderns arbete. Luftdämpningen får du dock inte med i den förklaringen.

Rätt gammal tråd

Har redan tröttnat på den och börja åkt TL1000S istället. Ännu sämre fjädring :(

Hunnit tröttna på TLSen med kåpor också så nu är den en streetfighter
:banana

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN