Tips på språkkurser, samt jobb utomlands

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Har börjat fundera på att jobba lite utomlands, typ Tyskland. Mina språkkunskaper är dock inte helt "up to date" då jag bara har läst 3år tyska på gymnasiet.. Jag förstår dock tyska samt kan väl göra mig någorlunda förstådd vid väldigt enkla samtal.

Därför skulle jag alltså vilja finslipa mina tyskakunskaper, men vad ska man försöka gå för kurs? Det finns olika universitetskurser, sen finns det komvux liknande kurser och massa andra... Så vad ska man välja för sorts kurs egentligen? Jag jobbar och bor i Linköping så en distanskurs på halvfart eller dylikt vore perfekt.

Sen tänkte jag höra ifall någon här hade lite matnyttig information allmänt om att jobba utomlands. Vad som gäller eller om man har lite generella tips. :)

Skit i tyskan, i Främlingslegionen lär dom dig franska gratis. Dessutom har du ett jobb för minst fem år framåt. Klockrent! :tummenupp

Skit i att försöka lära dig tyska här på hemmaplan, det ger nästan inget jämfört att med att faktiskt tvingas prata språket på plats. Har du lite tyska i bakhuvudet så handlar det mest bara om att börja våga snacka, improviserad svensk-tyska funkar också oftare än man tror.

Jag håller med Coola-ola.

När jag drog till tyskland så hade jag läst en termin tyska i sjuan dvs jag kunde knappt beställa öl.

Vi gick på en språkskola på förmiddagarna i två månader samtidigt som vi jobbade och försökte ta oss fram i vardagslivet.

Orkar man bara så går det fort att lära sig tyska på plats,du matas med tyska överallt tv,radio,tidningar och det faktum att vill du inte svälta så måste du kommunicera.

Vi gick hos http://www.inlingua.com/

Jag har inga andra erfarenheter av språkskolor,så om dom är bra eller dåliga vet jag inte.
Men vi hade en bra lärare som la mycket tid på att lära oss tyska den hårda vägen genom att tragla glosor och tvinga med oss på grillfester hos olika bekanta för att tvinga oss att prata även om vi inte kunde.

Jag minns när jag en av dom första dagarna i Berlin när jag efter mycket vånda tog mod till mig att försöka beställa en korv i ett gatukök.

Efter lite pekande och div sprida tyska ord så var vi överens om att jag ville ha en av dom där goda korvarna som på grillen,sen frågade tanten i luckan något om curry -ok sa jag.

Vips så hade hon hackat ner den så läckra korven i små bitar och dränkt den i ofantliga mängder currypulver och ketchup.

Jag gillar inte vare sig curry eller ketchup :/

Anmäl dig till någon kvällskurs på folkuniversitetet med vetskapen att det bästa sättet är att lära sig är att vara på plats och tvingas prata språket i din vardag och matas med det hela tiden.

För att kompensera det kan du ju börja titta på tysk tv, se filmer på tyska etc. Biblioteken har säkert material som du kan låna i utbildningssyfte. På DVD filmer kan man ofta välja tyska språket. Sedan kan du välja en annan text inledningsvis.

J
Jag minns när jag en av dom första dagarna i Berlin när jag efter mycket vånda tog mod till mig att försöka beställa en korv i ett gatukök.

Efter lite pekande och div sprida tyska ord så var vi överens om att jag ville ha en av dom där goda korvarna som på grillen,sen frågade tanten i luckan något om curry -ok sa jag.

Vips så hade hon hackat ner den så läckra korven i små bitar och dränkt den i ofantliga mängder currypulver och ketchup.

Jag gillar inte vare sig curry eller ketchup :/

Currywurst! En gammal autobahnklassiker. :D

Jag håller med Långa farbrorn. Plugga samtidigt som man får praktik i vardagen måste vara det bästa. Damma av grammatikbegreppen lite innan du åker ner. Jobbade en sommar utanför Hamburg när jag var 16. Bodde hemma hos den tyske vd:ns familj så man var ju tvungen att prata tyska hela tiden. Gjorde underverk. Men nu har jag glömt det mesta:(

Go han var vd:n. Frågade alltid om man ville ha snaps när han kom hem från jobbet. Ville man inte ha snaps fick man öl istället. 16 bast som man var var det bara att tacka och ta emot. Fiffan, jag undrar vad han brummade runt med för promillehalt i stormercan. :D

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8