Tips på skön väg till 08

raaz83

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2010
Hoj
Kawasaki zx9r
Jag ska åka upp till 08 på Lördag.
Är det någon som vet några sköna vägar att köra? 30 mil på e4 känns inte så askul! :va

Kan tilllägga att mitt lokalsinne tappade jag bort för läääängesen. Så, enkel väg att köra typ.. "sväng av där och kör på väg nr. ***. så kommer du dit". Den beskrivningen är uppskattad :)

Ah just det, det är från Jönköping :)

gamla e4 är fin

Efter Norrköping kör av mot Getå och följ den vägen till Jönåker
som du sedan följer till Nyköping där åker du ut på motorvägen igen en kort bit för att ta av efter ica maxi sedan i rondell följ skylt mot södertälje tills du kommer till södertälje där åker du mot nynäshamn sedan mot västerhaninge (slingerbutlen) i västehaninge åk väg 73 till stockholm.

jag kan bara linköping upp..

linköping så åker du mot linghem och fortsätter mot norrköping(skyltat),
i norrköping får du åka upp på motorvägen en liten sträcka för att svänga av innan "den jätte långa backen", borde stå "krokek" skyltat, den vägen går till jönåker så är resten skyltat "nyköping"

I nyköping så tar du dig mot sjösa, vet ej om det är skyltat, fortsätter kustvägen så kommer du till vagnhärad, där fortsätter du en liten bit mot trosa men svänger av mot "södertälje", skyltat resten av vägen till södertälje.

Hoppas det var till någon hjälp:tummenupp

Efter Norrköping kör av mot Getå och följ den vägen till Jönåker
som du sedan följer till Nyköping där åker du ut på motorvägen igen en kort bit för att ta av efter ica maxi sedan i rondell följ skylt mot södertälje tills du kommer till södertälje där åker du mot nynäshamn sedan mot västerhaninge (slingerbutlen) i västehaninge åk väg 73 till stockholm.

Excellent!!
Precis sådan enkel beskrivning som jag ville ha.
Bulten har man ju hört mycket om, ligger den vägen INNAN sthml?
Jag ska hälsa på en vän i Norsborg, men en liten omväg är ju sällan fel :)

jag kan bara linköping upp..

linköping så åker du mot linghem och fortsätter mot norrköping(skyltat),
i norrköping får du åka upp på motorvägen en liten sträcka för att svänga av innan "den jätte långa backen", borde stå "krokek" skyltat, den vägen går till jönåker så är resten skyltat "nyköping"

I nyköping så tar du dig mot sjösa, vet ej om det är skyltat, fortsätter kustvägen så kommer du till vagnhärad, där fortsätter du en liten bit mot trosa men svänger av mot "södertälje", skyltat resten av vägen till södertälje.

Hoppas det var till någon hjälp:tummenupp

Absolut bra hjälp!
Det är väl samma väg som är beskriven ovan?

Tack ska ni ha :) :Bugar

Last edited:
Nässjö-Eksjö-Kisa-Åtvidaberg-Norrkrog (vid Bråviken) sen uppåt via Nävekvarn och Trosa.
Det blir längre än 25 mil garanterat. Kanske 40, men oj vilka fina vägar!

Vätterns västra sida med länsväg 195 och riksväg 49 är fina motorcykelvägar.

Bulten ligger inte på vägen mot Norsborg, det blir en liten omväg. Men inte så stor.
Här kommer ett tips på en annan rolig sträcka.
Jag förutsätter att du tar kustvägen upp från Nyköping mot Södertälje (dvs LV 219 fram till Vagnhärad). Det var länge sedan jag åkte den själv, men Kommunerna längs vägen skall ha slagit sig samman och skyltat vägen utflyktsvägen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Utflyktsvägen (det står faktiskt med ett ä i adressfältet!!)

Cirka 8 km efter du lämnat Vagnhärad svänger du höger mot Mörkö (eller Hörningsholm). Du har då en dryg mil att köra till Skanssundet - där du får ta en av vägverkets färjor. På andra sidan har du 1,5 mil skönt slingrig MC-väg. Då vägen tar slut står du i ett T-kors. Det är LV 225 som du nu skall ut på.
Om du tar höger i det korset, kommer du till café Rosenhill (c:a 2 km - på vänster sida, vid en mack) vilket är början på Bulten (LV 257).
Eller så tar du vänster. I nästa kors följer du LV 226 till Tumba, därefter LV 258, mot Alby, Norsborg.

ha en skön färd

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...