Tips på roligare sommarbil?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
En utmärkt sommarbil för en med obegränsade resurser måste ju ändå vara en gammal vintage sportbil. Inte nödvändigtvis en 250 GTO.

Skönt att vakna upp en tidig sommarmorgon och ge sig ut på några öde vägar och lyssna på en ljudkuliss som moderna bilar inte kommer i närheten av full av mekanisk känsla i alla reglage.

En sommarbil behöver inte vara något som är modernt.

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Exakt, därav mitt första tips om en MGB eller liknande. De stiger i värde, är billiga att äga och tusan så roliga att köra även när det inte går 200 km/h (hur kul är en M3 i lagliga farter...).

En snörvlande förgasarmotor längs en kurvig väg, taket nere eller sidorutan öppen - motorbroms på trean från 80 till 60 och så kliver man på igen genom kurvan och belönas med en mekanisk och akustisk orgasm, sedan i med fyran på rakan och så lägger man i overdriven med vippströmbrytaren på vänster sida av ratten... myyyyyys :tuttar:tuttar:tuttar
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Sålde min e30 325 cab nu i vintras.
Nog en av de finare bilarna jag haft, borde i skick och körglädje.

Stilren, smått vässat chassi och en underbar relativt enkelt raksexa under huven.

Helt enkelt en härlig bil...
MEN. Sommarbilar vill man använda på samma dagar som hojjen.. Så någon av dem kommer stå still mer än den borde :(
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En utmärkt sommarbil för en med obegränsade resurser måste ju ändå vara en gammal vintage sportbil. Inte nödvändigtvis en 250 GTO.

Skönt att vakna upp en tidig sommarmorgon och ge sig ut på några öde vägar och lyssna på en ljudkuliss som moderna bilar inte kommer i närheten av full av mekanisk känsla i alla reglage.

En sommarbil behöver inte vara något som är modernt.


Precis vad jag tänkte. En 250... Klämde lite på en i höstas. Makalöst vacker bil.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Eller så gör man som denna herre, köper en P1, 918 och en Laferrari samtidigt

 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Ja VISSTE att någon raritet skulle nämna DEN Ferrarin :rofl




Jag har ett förslag! Flera hojar, en rejäl jävla weber grill (viktigt med just weber), en pall bärs och en Ferrari förgasar tolva som man kan varva undertiden man väntar på köttet.

Fan va ja vill ha sommar..
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Precis vad jag tänkte. En 250... Klämde lite på en i höstas. Makalöst vacker bil.

Gamla 60-tals Ferrari är vackra. En 250 SW är inte heller helt fel. Mer realistiskt fram till ett par år sedan var en 246 Dino. Också en vacker bil. Tillräcklig prestanda för att ha trevligt på allmänna vägar utan att det går överstyr.

Eller så gör man som denna herre, köper en P1, 918 och en Laferrari samtidigt

Sök på Porsche 918 och Malta. Mindre trevlig incident. Samma 918 som ovan, samma ägare.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Eftersom tråden gått över till något annat vill jag påminna om A45 som nämndes tidigare. Personligen föredrar jag BMWn med rak sexa och bakhjulsdrift. Finns dessutom både med manuell och automatlåda.

Liten video mellan M2 och CLA45.

Acceleration mätta av sportauto
M2 / CLA45
0-100km: 4.5 / 4.4 sek
0-160km/h: 10 / 10 sek
0-200km/h: 16,3 / 16,6 sek

Varvtid
1.12,5 sek / 1.14,0 sek


 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det trista är att det blir jävligt dyrt med sommarbil om man söker "prestanda". Min gamla R100RS från 1978 gör 0-100 på 4,7 sekunder eller något sådant. I paritet med samtida värstingen Porsche 911 Turbo. En modernare sporthoj...jisses. Välj hellre sommarbil efter kriteriet "myspys" eftersom du kommer att bli besviken på prestandan även om du köper en bil för miljonen.

Fiat Barchetta? Alfa GTV?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top