Tips på roliga vägar och ev övernattning kring Gävle/Dalarna?

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Jag själv bor i Gävle och min polare med sin tjej kommer upp nästa vecka och vi tänkte ta några mc turer under veckan med utgång från Gävle.
Har ni förslag på dagsturer med schyssta vägar o nåt kul o se på?
Gärna några mc fik eller restauranger man kan besöka under dagen oxå.

Vi tänkte eventuellt ta en tur upp till Dalarna till nå skönt ställe och övernatta där och sen köra tillbaka nästa dag. Ös på med tips om ställen eller boende där man kan njuta av lite god mat till kvällen o nån öl.:tummenupp

Det borde väl du som gävlebo veta? :7peta

Men vägen mellan Främlingshem och Årsunda är ju ruktigt trevlig, och många av vägarna bort mot Gästrike Hammarby-hållet. Ner mot Gysinge är kanske vägarna lite sämre, men annars är det ju fint där med gott käk :tummenupp

Det borde väl du som gävlebo veta? :7peta

Men vägen mellan Främlingshem och Årsunda är ju ruktigt trevlig, och många av vägarna bort mot Gästrike Hammarby-hållet. Ner mot Gysinge är kanske vägarna lite sämre, men annars är det ju fint där med gott käk :tummenupp

Sant de men faktiskt har de inte blivit så längre turer just kring gävle. Vägen där vid främlingshem o mot årsunda är rolig men tänkte på lite längre turer kring 10-12 mil ut från Gävle o med nå schyssta restauranger eller så.

Väg 272, även kallad tidernas väg (börjar i Uppsala, slutar i Ånge). Jag har bara kört den mellan Uppsala och Bollnäs för att slippa trista E4, men den biten är iallafall en bra hojväg.

Åk ut mot Hedesunda och vik av mot Söderfors. Ganska gemytlig väg. Vet dock ej om det finns någon sjysst restaurang däromkring.

Sandviken-Årsunda (innan Österfärnebo, vik av mot Stålbo/Grönsinka) - Horndal (strax söder om Horndal vik av mot By) - Möklinta - Broddbo - Sala. Kul vägar för lite inspirerad körning.:tummenupp

I Sala kan ni äta gott på Måns Ols

Haha, en annan är uppväxt i Broddbo, och instämmer i att vägen mellan Möklinta och Broddbo är rätt kul. :)

Last edited:
Som redan nämnts så är väg 272 (tidernas väg) riktigt underhållande att köra på motorcykel. Jag tycker den är som bäst från Österfärnebo upp mot Sandviken, där emellan ligger ju Årsunda som också nämnts. Passerar du Sandviken skall du prova på "promillestigen" som går från sätra upp mot riks 80:an.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph