Tips på roliga A2 väghojar.

Biglipa

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2022
Hoj
YAMAHA YZ125 2018
Hej alla!

Jag har A2 kort och tänker skaffa mig en hoj inför sommaren! Ända hojarna jag har ägt är oreggade är crossar. Hade en Kawasaki KX 250 2003 nu har jag bara en Yamaha YZ 125 2018.

Har tänkt på två hojar som jag är sugen på. Den ena är KTM EXC 300 2T 2010 supermoto årsmodell och andra är en Kawasaki Z800 2016 årsmodell. Min fråga är kan man köra en Z800 på A2 kort? Jag är 18 år och ska fylla 19 detta år. Jag ska använda hojen till att pendla till skolan och slippa betala trängselskatt och busköra lite. Z800 är dyr i försäkring är (cirka 2300kr) månaden medans KTM EXC 300 är (cirka 300kr) i månaden halvförsäkring. Någon som haft någon av hojarna och kan säga för och nackdelar?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
EXC är en enduro, med det medföljande högre servicebehovet och avsaknaden av komfort. Z800 är en gatcykel, och har ett lägre servicebehov men är istället mycket tyngre och inte lika mycket bus. Å andra sidan kan du ta en tur ner till Italien och tillbaka på en z800. Tveksamt om det skulle vara trevligt på EXCn. Men folk har ju kört genom Europa på mopeder, så en enduro/motard skulle inte förvåna mig. :hihi
 

Motsträvig

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2021
Hoj
Triumph Bonneville T120 -22
Hej,
Z800 är en maskin du kan ha en längre tid men den behöver ha A2 kit för att du ska få köra den. När du tar A kortet längre fram så kan du ta bort A2 kitet och gå från 35 kw till original 83 kw. Vanligtvis är det inga konstigheter att anpassa maskinen till A2 men man behöver göra en registreringsbesiktning åt vardera hål.
 

Motsträvig

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2021
Hoj
Triumph Bonneville T120 -22
Det har rätt i. Det var enbart z800e som fanns med A2.
 

Jockokim

Ligger i sandfållan
Gick med
4 Jul 2020
Hoj
Mt09 2020, yzf-r1 2007
MT07'an är ju väldigt populär som A2 hoj. Enkla att strypa och rätt så överkomliga i pris, billigare än z800.
Duke 690'n är riktigt fin, mindre utbud dock. Egentligen de flesta som sitter på 2cyl-motorer har en bra karaktär för a2 hojarna.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hej,
Z800 är en maskin du kan ha en längre tid men den behöver ha A2 kit för att du ska få köra den. När du tar A kortet längre fram så kan du ta bort A2 kitet och gå från 35 kw till original 83 kw. Vanligtvis är det inga konstigheter att anpassa maskinen till A2 men man behöver göra en registreringsbesiktning åt vardera hål.
Är hojen original 83kW så kan den inte strypas till 35kW och framföras med A2. Får väl vara max 2 * 35 = 70kW ursprungseffekt för A2. Vilket antagligen är anledningen till att det bara var en version som kunde strypas, som säkert var modifierad till att bara ge 70kW standard.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Rent spontant tänker jag KTM390 Duke. Den är mittemellan båda du angivit.
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Aprilia, Ducati, Husqvarna
Vanliga svaret från mig: Honda CB500F/X/R. Tycket den sonen hade var skitkul att köra.Funkade även på norgeresor och annat. Exakt 35 kW, dvs gjorda för A2.
Håller med, köp en hoj som är avsedd att vara A2.

Strypta hojar är generellt för tunga, de är liksom gjorda för mer effekt. En hoj som är byggd för A2 är roligare att köra som A2 helt enkelt.

Honda CBR500R är en A2-hoj som gör att du passar in på detta forumet med. :)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Håller med, köp en hoj som är avsedd att vara A2.

Strypta hojar är generellt för tunga, de är liksom gjorda för mer effekt. En hoj som är byggd för A2 är roligare att köra som A2 helt enkelt.

Honda CBR500R är en A2-hoj som gör att du passar in på detta forumet med. :)
Alltid kul att kunna dra fullt på alla växlar också :lol.

2020-Honda-CB500R.jpg

Honda-CB500F.jpg
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Klockren pendlar/bus/långkörnings A2-cykel, Yamaha Tracer 7?
(hade ingen roligare bild)
 

Bifogat

  • 5E1596DB-290C-4322-9FE1-D71ACD0D2C63.jpeg
    5E1596DB-290C-4322-9FE1-D71ACD0D2C63.jpeg
    3.7 MB · Visningar: 20

Biglipa

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2022
Hoj
YAMAHA YZ125 2018
Håller med, köp en hoj som är avsedd att vara A2.

Strypta hojar är generellt för tunga, de är liksom gjorda för mer effekt. En hoj som är byggd för A2 är roligare att köra som A2 helt enkelt.

Honda CBR500R är en A2-hoj som gör att du passar in på detta forumet med. :)
Tänker att den ska vara strypt på papper om farbror blå stoppar mig. Kanske inte i verkligheten dock då jag tar bort strypingingen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tänker att den ska vara strypt på papper om farbror blå stoppar mig. Kanske inte i verkligheten dock då jag tar bort strypingingen.
...då är vi tillbaks till ruta 1, i ännu en A2-tråd. Det är inte polisen eller besiktningen du skall vara rädd för utan försäkringsbolaget - OM det händer någonting och tredje part lär nyttja din försäkring - och försäkringsutredningen visar att din A2-hoj inte inte var en A2-hoj.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det där med hög effekt i en hoj…

Ja, den blir snabbare om du som förare kan utnyttja det. Om inte, så kommer bättre förare ändå att förnedra dig med hälften så effektstarka hojar.

En A2-hoj har idag riktigt vettigt chassi, skapliga bromsar och är en bra grund för att lära sig köra hoj på riktigt med. 35kW är tillräckligt för att lära sig sina gränser så länge det inte handlar om att köra 280 km/h på 2+1 väg utanför city…

Så det där med att plocka strypningen på en A2-hoj är med dagens regler värdelöst eftersom du ändå inte får +180 hk och Marquéz-skills, det du får är dålig karma, ökade risker och en god chans till noll ersättning vid minsta skada.

Lägg energin på SMC-kurser istället så skall du se att din A2-hoj räcker jäkligt långt vid riktig hojkörning, även mot betydligt motorstarkare hojar.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top