Tips på rolig svensk stad.

Hörrö vi byter rakt av deal?
Skoja bara.. Men jag flyttar gärna till Linköping.
Startade en liknande tråd i våras och fick rätt många tips.
Vad jobbar du med?

Senilingenjör, elektronik. Jag skulle gärna flytta till en mindre kuststad, problemet är att det inte finns några jobb inom min branch i sådana städer.

Äsch, bara att kolla efter företag inom branschen, leta reda på deras kontor och åka dit och ragga jobb. :D

Senilingenjör, elektronik. Jag skulle gärna flytta till en mindre kuststad, problemet är att det inte finns några jobb inom min branch i sådana städer.

Har du kollat?
Ofta finns det jobb inom helt oväntade gebit i småstäder.
Börja med att kolla upp ställen du VILL bo på.
Kolla sedan om du KAN bo där.

jag föreslår att söka roliga jobb oavsett var dom ligger. Flytta sedan dit och utforska staden/byn och vad den har att erbjuda. Är det allt för tråkigt så sök nytt roligt jobb någon annanstans.

Har du kollat?
Ofta finns det jobb inom helt oväntade gebit i småstäder.
Börja med att kolla upp ställen du VILL bo på.
Kolla sedan om du KAN bo där.

Jag har kollat lite halvseriöst på några städer på östkusten men hittills har jag inte hittat något.

Vad är det med Helsingborg som är så bra? Jag kanske är lite hemmablind eftersom jag jobbar där men både Lund och Malmö är ju trevligare på de flesta fronter.

Vad är det med Helsingborg som är så bra? Jag kanske är lite hemmablind eftersom jag jobbar där men både Lund och Malmö är ju trevligare på de flesta fronter.

Helsingborg har fördelarna att man kan åka till både Lund och Malmö om man vill, samt den gigantiska fördelen att man kan åka hem till civilisationen ingen när man tröttnat.

Problemet med Stockholm är att det bor för många bönder där :fakta

Ja, o det är ju liksom Stockholmarnas problem. De blir ju så mycket mer Stockholmare då o samtidigt finns det människor med bondförnuft som kan rapportera till övriga landet. :) :)

trivs bra i "förorten" till Sthlm .... Stockholm är så mycket mer än Stureplan och Tensta

när vi (Xet å jag) leta kåk så vart det lite längre ut för prisernas skull , typ Grillby (mellan Enköping å Bålsta) , Roslagen (Vallentuna å uppåt Norrtälje)

Enda stora nackdelen e väll att det e dyrt , men lönerna är bättre här så det går nog jämtskägg med byhålorna

För min del har det varit att folk där verkar hyfsat trevliga och positiva, stan är tillräckligt stor för att ha det mesta, och stan ligger nära ett av europas ekonomiska center (öresundsregionen) så det som faktiskt inte finns i stan finns inom en halv dags utflykt. Vägnätet är okej också.
Vill du lära dig uppskatta Helsingborg mer, testa att bo i karlskrona. Tjurigt folk som är negativa hela tiden (dä gauuu ent!), vägnätet är fullkomligt värdelöst, stan är i princip en stor byhåla, inget man vill ha finns här. Det är minst 10 mil till allt, oavsett vad du vill göra och återigen kasst vägnät. Lönerna i den här stan är dessutom låga, och hyrorna oskäligt höga.

Jag flyttade till Malmö för sju år sen, blev helt såld direkt och är det fortfarande. Det känns som en småstad fast i större skala och med mer utbud, och folk är mer rättfram och opolerade än i Stockholm. Det sistnämnda tyckte jag var sjukt charmigt i början, men nu har jag börjat komma på mig själv med att tänka att "fan vad ouppfostrade folk är" och faktiskt sakna det där fejk-trevliga ibland, typ på restauranger och i butiker.

Skånskan är inga problem, det är bara vissa riktigt gamla människor från småbyar som går inte att förstå, då får man nicka och le :) Problemet som stockholmare är nog snarare ens egen dialekt, man upplevs lätt som dryg verkar det som, vilket jag kan förstå, när jag är hemma och hälsar på tycker jag själv att folk låter lite överdrivet "viktiga" :D

Finns massor av jobb för en elektroingenjör i både Malmö och Lund, sen har du Kph en halvtimme bort om du hellre vill ditåt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park