Tips på prog. för att låsa/kryptera mapp/filer?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Någon som vet ngt program man kan använda för att kunna antingen endast låsa en katalog på hårdisken och dess underliggande innehåll med ett lösenord eller liknande? Dvs att man ska "logga in" på en katalog för att få access till dess innehåll.

Ännu bättre om programmet samtidigt krypterar det låsta innehållet.
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Zee skrev:
2341717 Någon som vet ngt program man kan använda för att kunna antingen endast låsa en katalog på hårdisken och dess underliggande innehåll med ett lösenord eller liknande? Dvs att man ska "logga in" på en katalog för att få access till dess innehåll.

Ännu bättre om programmet samtidigt krypterar det låsta innehållet.

Det här är exakt inte vad du söker, men du kommer förmodligen komma till insikt med att det är vad du egentligen hade tänkt ;-) http://www.truecrypt.org/

/Fenix
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag har kört med Truecrypt i ett par år nu utan att förlora data eller strul
Kör både krypterad fil (beter sig som en enhet när man "mountar" den) och en hel krypterad hårddisk.

Truecrypt har många finesser som jag inte brytt mig om att gräva ner mig i.

Windows XP Pro med NTFS ska oxå ha mapp/kryptering men det har jag inte provat så jag vet inget om det.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Fast nu vill jag ju inte kryptera en hel hd utan endast en mapp och dess innehåll. Sen vet jag inte hur/om TrueCrypt funkar eftersom jag kör ett Raid(0)-system. Eller kommer det att funka endå?

Andra förslag kanske?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Zee skrev:
2342660
Andra förslag kanske?

Köp en extern hårdisk att lägga all din porr på. Då kan du enkelt gömma undan den när flickvännen kommer hem. Vips är alla problem lösta. :tummenupp
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
korvgubbe skrev:
2342735 Köp en extern hårdisk att lägga all din porr på. Då kan du enkelt gömma undan den när flickvännen kommer hem. Vips är alla problem lösta. :tummenupp


Nej, hon vill också ha åtkomst till porren. :D

Däremot vill jag kunna låsa/kryptera jobb-relaterad info på släptopen. Ifall ifall, y'know..

Kom igen, ngn måste veta ett bra prog för detta.
Jag har sörfat runt på www.download.com men inte hittat det jag söker..
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Zee skrev:
2342660 ... Sen vet jag inte hur/om TrueCrypt funkar eftersom jag kör ett Raid(0)-system. Eller kommer det att funka endå?

...

Förlåt, men datornörden inom mig kan inte låta bli att smått lé gällande din Raid-0 fråga...

Annars, gör det som Microsoft föreslår: http://support.microsoft.com/kb/308989 dvs. binda filerna så att endast din lokala profil kan arbeta med dom. Kom då ihåg att backa din profil vid något tillfälle så att du inte står med skägget i brevlådan när du ominstallerar din dator, eller vill köra med disken i en annan dator.

/Fenix

tillskott till ovan:

Backa upp efs-nyckel: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q241201
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Fenix skrev:
2342780 Förlåt, men datornörden inom mig kan inte låta bli att smått lé gällande din Raid-0 fråga...

Eftersom jag själv är datornörd av rang (mag. datoring. + 4 års forskning inom parallella datorsystem http://www2.hh.se/staff/saag/) skulle jag gärna vilja veta vad som är lustigt?

Om truecrypt mountar upp en virtuell hd på mitt raid-0-system kan det faktiskt skita sönder hela systemet eftersom raid-0 dis-allokerar upp en fil i filfragment lite överallt (skjuter ju ut en fil interleave:at över de två diskarna) på de 2 existerande diskarna. Om då truecrypt plötsligt roffar åt sig en delmängd av det diskutrymmet som dessutom blir krypterat kan ju faktiskt det orsaka seriösa systemfel.

Eller vad är det som är lustigt?
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Zee skrev:
2342802 Eftersom jag själv är datornörd av rang (mag. datoring. + 4 års forskning inom parallella datorsystem http://www2.hh.se/staff/saag/) skulle jag gärna vilja veta vad som är lustigt?

Om truecrypt mountar upp en virtuell hd på mitt raid-0-system kan det faktiskt skita sönder hela systemet eftersom raid-0 dis-allokerar upp en fil i filfragment lite överallt (skjuter ju ut en fil interleave:at över de två diskarna) på de 2 existerande diskarna. Om då truecrypt plötsligt roffar åt sig en delmängd av det diskutrymmet som dessutom blir krypterat kan ju faktiskt det orsaka seriösa systemfel.

Eller vad är det som är lustigt?

Vill inte ifrågasätta din akademiska börd i detta sammanhang, men den logiska RAID-0 volymen och dess allokering av faktiska fragment (positioner på disk) sker som bekant på en nivå under själva filsystemet, gissningsvis NTFS i ditt fall. Ovanpå NTFS kan du då välja att skapa antingen en blockfil, som du sedan lägger truecrypts metafilsystem(kalla det gärna för en logisk volym för enkelhetens skull) i, och sedan formaterar det med t.ex. FAT32 väl inne i truecrypt. Alternativt kan du på din logiska RAID-0 volym lägga truecrypts metafilsystem direkt om du då önskar nyttja dess totala volym. Nämnvärt är att det som bekant medger förhöjd prestanda att göra det sistnämnda.

Personligen skulle jag inte lägga någon information alls på en RAID-0 volym som jag inte kan återskapa någon annanstans alternativt leva utan, då RAID-0 som bekant saknar paritet. Kosta gärna på dig ett par rediga diskar och kör RAID-1 istället så kan du sova på nätterna.

Btw, är det beräkningssystem du forskat i eller GRID i allmänhet?

/Fenix
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Fenix skrev:
2342914 Vill inte ifrågasätta din akademiska börd i detta sammanhang, men den logiska RAID-0 volymen och dess allokering av faktiska fragment (positioner på disk) sker som bekant på en nivå under själva filsystemet, gissningsvis NTFS i ditt fall. Ovanpå NTFS kan du då välja att skapa antingen en blockfil, som du sedan lägger truecrypts metafilsystem(kalla det gärna för en logisk volym för enkelhetens skull) i, och sedan formaterar det med t.ex. FAT32 väl inne i truecrypt. Alternativt kan du på din logiska RAID-0 volym lägga truecrypts metafilsystem direkt om du då önskar nyttja dess totala volym. Nämnvärt är att det som bekant medger förhöjd prestanda att göra det sistnämnda.

Personligen skulle jag inte lägga någon information alls på en RAID-0 volym som jag inte kan återskapa någon annanstans alternativt leva utan, då RAID-0 som bekant saknar paritet. Kosta gärna på dig ett par rediga diskar och kör RAID-1 istället så kan du sova på nätterna.

Aah aha, tack. Nu pruttar vi samma svenskat. :) Jag vet att Raid-0 inte har redundans men jag prioriterade prestanda i detta systemet och räknar med att man får backa up data kontinuerligt istället. Jo, det bästa är vär att tjöpa en ethernet-hd kopplad på wlan-routern hemma som är krypterad osv. Jag är väl dumsnål och vill slippa kostnaden på 1500kr för den extra hårdvaran och llösa det med sw ist.

Jag får la meditera på saken.


Fenix skrev:
2342914
Btw, är det beräkningssystem du forskat i eller GRID i allmänhet?

/Fenix

Rekonfigurerbara parallella datorsystem som ändrar nätverkskonfig (topologi) under drift för högpresterande applikationer så som målsökande flygradar samt tele- och datakommappli. i den högre divisionen. Tog fram teori, matlab-modeller m.m. m.m. Värpte fram en lic som jag är rätt nöjd med. Skicka PM med adress om du vill att jag ska skicka den. :) Sammanfattningen hittar du här -> http://www2.hh.se/staff/saag/flyg_blad_Agelis.pdf
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Zee skrev:
2342949 .....
Rekonfigurerbara parallella datorsystem som ändrar nätverkskonfig (topologi) under drift för högpresterande applikationer så som målsökande flygradar samt tele- och datakommappli. i den högre divisionen. Tog fram teori, matlab-modeller m.m. m.m. Värpte fram en lic som jag är rätt nöjd med. Skicka PM med adress om du vill att jag ska skicka den. :) Sammanfattningen hittar du här -> http://www2.hh.se/staff/saag/flyg_blad_Agelis.pdf

Du har PM!

/Fenix
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top