Tips på packningssilikon som tål bensin..?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har ni några bra tips på packningssilikon som tål bensin?
Jag monterade tillbaka bränslekranen på XT:n nyligen och givetvis har gummipackningen torkat. Så det blev lite kladdande med Biltemas röda packningssilikon.
Nu noterade jag att den tål ju inte bensin. Den sväller, luckras upp och läcker. :gnissla

Så har ni några bra tips på någon annan variant som fungerar?

Det finns nog ingen bra gegga för att täta bensinkranar eller dyl som står dränkt i bensin. Även om många är bränsletåliga så tål de inte att stå i ett bad av bensin utan att just lösas upp och börja läcka. Det som håller tätt är typ tanktätning men det kostar som en hel bensinkran. Det brukar säljas packningskit lösa till de flesta äldre hojar.

Platt packning - Gammal (i riktigt gummi, alltså) cykelslangbit..? Rund packning/O-ring - sortimentask på Jula, typ? Har den blå geggan men inte provat i bensin, provat PP.s röda och den funkar på flottörhuset och insugsgummi mot cylinder utan att kladda

58307106100 är reservdelsnr hos Ktm och den kostar typ 50kr

Last edited:
Original är ju bäst. Men jag köpte någon röd packningsklegga på biltema och tätade min bensinkran med. Den har hållt sedan dess, ca två år. Så det håller ju hyfsat trots allt.

Tog en väldigt tunn gummipackning, röda kleggan på båda sidor om den, och skruva ihop det hele. Men jag hade ingen orginalkran. Jag tätade mellan en kopparbricka och tanken.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT