Tips på originella spel

Finns det något vettigt sätt att spela dem där på nu då?

Spelkänslan såg ju "sådär" ut. Men känslan verkar ju vara najs!

Det är najs som fan. Gillar du skräckspel så hoppas jag att du inte missat "Silent Hill" serien. Här kan man tala om sjukt skickligt spelhantverk, i synnerhet de tidiga titlarna. Problemet är att man blir helt rökt av all nervanspänning. Men det kanske bara är jag som förberett dåligt med Valium och Sobril. :)

[YOUTUBE-ID]21s45Yel5VM[/YOUTUBE-ID]

Alla gamla äventyrsspel, dock lätt att bli sittandes mer än 30 minuter.
Day of the tentacle, Indiana Jones, full throttle(mc), the dig, sam&max, monkey Island, beneath a Steel sky.

Nu blir jag sugen själv...

Finns ett spel som släpptes 1994 som håller fortfarande.

Tack vare att det för några år sedan blev freeware har det utvecklats till att passa dagens datorer.

Personligen tycker jag att det är ett av de bästa spelen som gjorts trots sin simpelhet.

Spelet jag pratar om är givetvis Transport Tycoon och det hittar du gratis och lagligt på denna sidan:

http://www.openttd.org/en/

:tummenupp

Spelet jag pratar om är givetvis Transport Tycoon och det hittar du gratis och lagligt på denna sidan:

Tyvärr så är det inte lika kul som det var förr.
Det är ju för lätt att tjäna pengar i spelet i dag.

Bara ta den störta kartan. Sedan så bygger du en flygplats i ena hörnet. Och sedan scrollar du till nästa hörn.

Sedan är det bara att sätta trafik mellan dessa flygplatser så har du helt plötsligt hur mkt stålar som helst.

World of tanks är ett trevligt tidsfördriv!

Kanske kan vara nåt.... 2.43 GB... Då börjar det bli lite för stort för min smak. Gillar enkla spel.

Förr spelade jag ett krigsspel där man typ skulle landstiga i Normandie eller försvara nån bro nånstans. Man hade en karta och på den fick man placera ut tanks, granatkastare etc i strategiska positioner. Sen kom fienden. Någon som minns vad det hette?

På tal om "defence"-spel så kan jag rekommendera "Budapest Defenders". Trevligt pyssel och inte lika "linjärt" som ett vanligt Tower Defence-spel.

Last edited:
Kanske kan vara nåt.... 2.43 GB... Då börjar det bli lite för stort för min smal. Gillar enkla spel.

Förr spalade jag ett krigsspel där man typ skulle landstiga i Normandie eller försvara nån bro nånstans. Man hade en karta och på den fick man placera ut tanks, granatkastare etc i strategiska positioner. Sen kom fienden. Någon som minns vad det hette?

På tal om "defence"-spel så kan jag rekommendera "Budapest Defenders". Trevligt pyssel och inte lika "linjärt" som ett vanligt Tower Defence-spel.

Med din spartanska spelsmak kanske du skulle hemfalla åt web-baserade flash spel? Det finns ju ett otal sidor med sådana.

http://www.flashgames247.com/

Med din spartanska spelsmak kanske du skulle hemfalla åt web-baserade flash spel? Det finns ju ett otal sidor med sådana.

http://www.flashgames247.com/

Jo, de kan roa mig i timtal. men på 10 flashspel så är det bara ett som är ok. Ett på 100 är riktigt bra. Svårt att hitta de där guldkornen.

Har ingen spartansk spelsmak. Älskar att borra ner mig i i feta krigsspel typ Call of Duty och tunga strategispel typ Civilization etc. Nuförtiden har jag dock inte tid med sånt. Inte ens på nätterna, för då har jag ungefär 5h på mig att sova.

Vill ha snabba puckar liksom, eller ett större spel med korta levels.

Last edited:

Tack vare att det för några år sedan blev freeware har det utvecklats till att passa dagens datorer.

Personligen tycker jag att det är ett av de bästa spelen som gjorts trots sin simpelhet.

Inte helt lätt att bara spela 30 minuter av det.

När man väljer Nytt spel så kan man välja vilket årtal man vill börja på. Jag experimenterade lite med det (Om man trycker på årtalet så får man upp "Ändra Startår", så man slipper stega år för år med pilarna).

Väljer man år 1 eller 1900 spelar ingen roll. Civilisationen ser likadan ut. Man kan inte bygga järnväg. Man kan höja/sänka land och bygga vägar, men man kan inte bygga busshållplatser/lastbryggor/bussgarage och kan inte få några fordon att trafikera vägarna.

1925 = Första året man kan bygga järnväg och köpa tåg
1930 = Första året man kan bygga buss-garage/hållplatser/lastbryggor och köpa fordon

2031 = Sista året man kan få tåget 'Dash' (Diesel), väljer man senare startår kan man bygga järnväg, men inte köpa lok (går att köpa vagnar).
2012 = Sista året man kan köpa tåget SH '125' (Diesel). SH är kraftfullare än Dash (Eventuellt kan det gå att köpa SH efter 2012, om man inte valt senare startår).

Provade också år 15000. Går ej att köpa några lok, men verkar fungera i övrigt.

Man kan välja Startår ganska fritt, men spelet verkar vara gjort för att skala mellan 1930 till tidigt 2000 tal, så det är lämpligt att välja ett årtal där emellan.

Tyvärr så är det inte lika kul som det var förr.
Det är ju för lätt att tjäna pengar i spelet i dag.

Bara ta den störta kartan. Sedan så bygger du en flygplats i ena hörnet. Och sedan scrollar du till nästa hörn.

Sedan är det bara att sätta trafik mellan dessa flygplatser så har du helt plötsligt hur mkt stålar som helst.

Hur kommer det sig att man kan göra så nu, men inte förr ?

Orcs must die. Towerdefence-typ spel i 3dmiljö. Du sätter upp fällor och kan även hjälpa till att döda med pilbåge/svärd.

Förr spalade jag ett krigsspel där man typ skulle landstiga i Normandie eller försvara nån bro nånstans. Man hade en karta och på den fick man placera ut tanks, granatkastare etc i strategiska positioner. Sen kom fienden. Någon som minns vad det hette?

Close Combat 1 2 3 4 5 ?

Jag håller på att ladda ned 2 an och 4 an men jag är väl för oteknisk på datorer för sånt :huvet Himla roligt spel!

Orcs must die. Towerdefence-typ spel i 3dmiljö. Du sätter upp fällor och kan även hjälpa till att döda med pilbåge/svärd.

Tankade hem det och har testat lite. Verkar kul!
Ska se om jag fastnar för det.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC