Finns ett spel som släpptes 1994 som håller fortfarande.
Tack vare att det för några år sedan blev freeware har det utvecklats till att passa dagens datorer.
Personligen tycker jag att det är ett av de bästa spelen som gjorts trots sin simpelhet.
Spelet jag pratar om är givetvis Transport Tycoon och det hittar du gratis och lagligt på denna sidan:
http://www.openttd.org/en/
Inte helt lätt att bara spela 30 minuter av det.
När man väljer Nytt spel så kan man välja vilket årtal man vill börja på. Jag experimenterade lite med det (Om man trycker på årtalet så får man upp "Ändra Startår", så man slipper stega år för år med pilarna).
Väljer man år 1 eller 1900 spelar ingen roll. Civilisationen ser likadan ut. Man kan inte bygga järnväg. Man kan höja/sänka land och bygga vägar, men man kan inte bygga busshållplatser/lastbryggor/bussgarage och kan inte få några fordon att trafikera vägarna.
1925 = Första året man kan bygga järnväg och köpa tåg
1930 = Första året man kan bygga buss-garage/hållplatser/lastbryggor och köpa fordon
2031 = Sista året man kan få tåget 'Dash' (Diesel), väljer man senare startår kan man bygga järnväg, men inte köpa lok (går att köpa vagnar).
2012 = Sista året man kan köpa tåget SH '125' (Diesel). SH är kraftfullare än Dash (Eventuellt kan det gå att köpa SH efter 2012, om man inte valt senare startår).
Provade också år 15000. Går ej att köpa några lok, men verkar fungera i övrigt.
Man kan välja Startår ganska fritt, men spelet verkar vara gjort för att skala mellan 1930 till tidigt 2000 tal, så det är lämpligt att välja ett årtal där emellan.
Tyvärr så är det inte lika kul som det var förr.
Det är ju för lätt att tjäna pengar i spelet i dag.
Bara ta den störta kartan. Sedan så bygger du en flygplats i ena hörnet. Och sedan scrollar du till nästa hörn.
Sedan är det bara att sätta trafik mellan dessa flygplatser så har du helt plötsligt hur mkt stålar som helst.
Hur kommer det sig att man kan göra så nu, men inte förr ?