Tips på on/offroad - smidig och hyffsad effekt

Ja, det låter verkligen som att TS skulle bli nöjd med en 800GS. Provkör som sagt. Det är lite skillnad jämfört med 650GS.

Dock kan det vara lurigt det där med att köra 20 mil utan någon känning i akterpartiet. Jag har sett till att Touratech levererat en komfortsadel till min.

Utan känning har jag inte räknat med men skönt om man slipper ramla av cykeln efter en transport på 20 mil =) Förhoppningsvis ges det lite tillfällen till provkörningar i veckan, är F800GS och XL700V som känns mest lockande i nuläget.

När jag var till att köpa min 800GS hade jag Transalpen lite i ögonvrån. Honda är ju kända för att hålla, men fy satan vilka trista 80-talsreglage/knappar det är på den hojen. Min BMW känns futuristisk i jämförelse.

gps0146710000b_xl.jpg

493509114_mnxsC-M.jpg

Förvisso en rätt liten detalj om nu hojen ändå är skön att äga och köra, men köper jag en ny hoj år 2009 förväntar jag mig lite modernitet även i utseendet.

Om jag får gnälla på BMW:s reglage,och det får jag,så tycker jag såhär.
Startknappen sitter onaturligt högt upp.
Knappen till handtagsvärmen skulle suttit på andra sidan istället.
Blinkersreglagen,varenda jävla gång jag ska stänga av blinkersen så tutar jag.
Ere mig eller beemer det är fel på?

Om jag får gnälla på BMW:s reglage,och det får jag,så tycker jag såhär.
Startknappen sitter onaturligt högt upp.
Knappen till handtagsvärmen skulle suttit på andra sidan istället.
Blinkersreglagen,varenda jävla gång jag ska stänga av blinkersen så tutar jag.
Ere mig eller beemer det är fel på?

Det här är min andra BMW och nej, det är inte dig det är fel på. Man gillar det aldrig men kommer till någon form av vapenvila med hatet till blinkersreglagen. Som tur är så har dom plockat bort dom på ett par modeller i år och jag hoppas att det blir så på alla tids nog.

Den där styrdämparen är lite småporrig. :tuttar

Vill påpeka att bilden är stulen från google bildsök.

Gillar inte heller blinkersreglagen fullt ut, men har aldrig tutat av misstag. Däremot klickar jag ibland på höger blinker när jag ska stänga av. Den automatiska avstängningen funkar bara i 9 fall av 10 för mig. På större landsvägar börjar jag blinka rätt tidigt, och ett par tillfällen har det hänt att jag hunnit de metrarna som krävs och att jag då slutat blinka. Tämligen livsfarligt egentligen.

När jag var till att köpa min 800GS hade jag Transalpen lite i ögonvrån. Honda är ju kända för att hålla, men fy satan vilka trista 80-talsreglage/knappar det är på den hojen. Min BMW känns futuristisk i jämförelse.

Förvisso en rätt liten detalj om nu hojen ändå är skön att äga och köra, men köper jag en ny hoj år 2009 förväntar jag mig lite modernitet även i utseendet.

Jo det är sant men jag tycker väl kanske inte det göra så fasligt mycket att det är gammal design när det vinner på i princip allt i funktionallitet, hellre det än nytänkande för nytänkandes skull så att säga =) I princip inget på Bmw´n sitter bra till, de mest lättillgängliga är väl tuta, ljusomkopplare och värmehandtagen... Ljusomkopplaren används kanske inte så våldsamt ofta, tuta likaså och sällan panik att få på värmehandtagen. Blinkersen är väl kanske inte svåråtkomlig men att pricka rätt reglage lär vara en konst. Ett bevis på misslyckandet i deras tänkande är placeringen av startknappen, hade den suttit mer lättillgänglig hade förmodligen merparten av cyklarna fått byta startmotor vid första service.

Men men jag gillar båda cyklarna designmässigt, även om Bmw´s front får än att rynka lite på näsan och Honda´s gammalmodiga design på reglagen. Tycker dock båda ser trevligt kvalitetsmässigt robusta ut även om jag gissar på att Honda´n är den som känns robustast.

ViewImage.aspx

attachment.php

Jo det är sant men jag tycker väl kanske inte det göra så fasligt mycket att det är gammal design när det vinner på i princip allt i funktionallitet, hellre det än nytänkande för nytänkandes skull så att säga =) I princip inget på Bmw´n sitter bra till, de mest lättillgängliga är väl tuta, ljusomkopplare och värmehandtagen... Ljusomkopplaren används kanske inte så våldsamt ofta, tuta likaså och sällan panik att få på värmehandtagen. Blinkersen är väl kanske inte svåråtkomlig men att pricka rätt reglage lär vara en konst. Ett bevis på misslyckandet i deras tänkande är placeringen av startknappen, hade den suttit mer lättillgänglig hade förmodligen merparten av cyklarna fått byta startmotor vid första service.

Men vad är det för fel på er? Är ni totalt handikappade eller vad är det frågan om? Om man är normalt funtad - hur svårt kan det vara att lära sig var några knappar sitter? "Startknappen sitter för högt upp"?!!? Vad är problemet? Får du inte igång hojjen? Blinkers? Det är två stora jäkla paddlar som är svåra att missa.

Det är inte hojen det är fel på, det kan jag säga med en gång........

• Gilla
Reaktioner: N/A

Har du konstruerat den eller? =) Haha! Lugna sig lite..

Lättillgänglig startknapp kan vara skillnad mellan fortsatt färd eller vurpa vid ett tjuvstopp, läst att det är flertalet som haft lite bekymmer med ettrig gasrespons åtminstone i början med tjuvstopp som följd.

Det är möjligt att man vänjer sig med blinkersfiaskot men tycker nog dom kunde lagt ned kreativitet på något annat, låter ju bra om de har börjat gå ifrån det upplägget.

Har du konstruerat den eller? =) Haha! Lugna sig lite..

Lättillgänglig startknapp kan vara skillnad mellan fortsatt färd eller vurpa vid ett tjuvstopp, läst att det är flertalet som haft lite bekymmer med ettrig gasrespons åtminstone i början med tjuvstopp som följd.

Det är möjligt att man vänjer sig med blinkersfiaskot men tycker nog dom kunde lagt ned kreativitet på något annat, låter ju bra om de har börjat gå ifrån det upplägget.

Jag tycker det är att gnälla på ytterst små detaljer.
Betr startknappen har jag aldrig hört talas om att den skulle vara ett problem. Var har du läst det?

När man bedömder en hoj är det körbarheten/ekonomi/körglädje som skall komma i första rummet. Inte om startknappen EVENTUELLT sitter 5 mm för högt upp på styret. Trams tycker jag.

Tycker dock båda ser trevligt kvalitetsmässigt robusta ut även om jag gissar på att Honda´n är den som känns robustast.

Har du kört NÅGON av hojarna? Det du skriver ovan tyder inte på det. Ändå sitter du och ondgör dig över detaljer, som du förmodligen inte ens hade noterat själv? Hondan är säkert en bra hoj, men hur kan du gissa att den "känns" mest robust? Vad utgår du ifrån då?

Ut och provkör BÅDA hojarna, sen kan du börja tycka.

Last edited:
Men men jag gillar båda cyklarna designmässigt, även om Bmw´s front får än att rynka lite på näsan och Honda´s gammalmodiga design på reglagen. Tycker dock båda ser trevligt kvalitetsmässigt robusta ut även om jag gissar på att Honda´n är den som känns robustast.
Hur kan man tycka att BMWns front är något att rynka på näsan åt utan att ens nämna designfiaskot med Hondans front?

Och för er som gnäller på placeringen av startknappen på BMWn: får man kärringstopp under färd så gasar man för lite.

Ska man snacka irriterande konstruktionslösningar så leder en hoj som jag hade tidigare. Den hade sidostödet monterat på höger sida. DET, mina damer och herrar, var irriterande och krävde en del tillvänjning. :mad:

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing