Tips på on/offroad - smidig och hyffsad effekt

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Börjar med att säga att det inte är någon brådska, antingen blir de byte av hoj nu, under vinterhalvåret eller strax innan nästa säsong, Transalpen erbjuder nöje men alltid kul med nya leksaker.

Har provkört Bmw F650GS -09 och det var nog inget för mig pga för lite offroad helt enkelt. Vad mer finns det på marknaden?

Jag vet om Ktm även om jag inte har provkört, fördel är lätta cyklar och nackdel kan vara åkkomfort, kvalite, servicekostnader samt att en orange ram känns lite fjunis ;)

Honda XL700V verkar inte fel men frågan är vilket lyft det är jämtemot min nuvarande. Det jag framförallt saknar är lite bättre klipp i maskineriet, det är 53 i min -00 och 60 i ex en -08 men då med 14kg mer i tjänstevikt. Frågan är alltså om den nyare kommer erbjuda så mycket trevligare egenskaper än min nuvarande? Naturligvis ger ett sprut en finare gång men nu är det inte riktigt db jag jagar här, blir ju till att provköra för att bilda sig en uppfattning men hur resonerar ni som kör/kört? Är den tillräckligt smidig för att kasta runt på småvägar och ge sig ut på mellanklassad offroad? Hur mycket saknar man den 6 växeln som de vägrar trycka dit?

Yamaha bygger pianon va?

Kawasaki har väl inte någon modell som faller in för mina önskemål? Versys verkar iaf väldigt mycket gata i sammanhanget.

F800GS vrålar kanske någon, den är nog inte fy skam med rätt proportioner eller så nära som jag funnit hittills. Kom tyvärr aldrig för mig att provköra den samtidigt som 650 då jag var lite insnöad på 650. Nackdelen där utan att ha provkört är dock priset, den e kanske inte svindyr men för vad det är så tycker jag det inte riktigt är prisvärt och märket har ingen prestigestämpel i mina ögon.

Finns det några fler modeller som är aktuella i mitt fall?

Gärna under 200 kg, iaf inte mycket över.

Ingen enstånkare.

Skaplig åkkomfort, vill iaf kunna avverka 20 mil i ett svep utan större åverkan på knotrumpan.

Offroadegenskaper i den mån att det åtminstone går att köra stökiga grusvägar och en o en annan stig.

Gärna 6 petad.

Ny eller under 500 mil för max 90k.

Nuvarande modeller eller något som kommer inom hyffsat snar framtid.

KTM 990 adventure, eller varför inte KTM 690 SM? SM säljer dom nya 08:or för 59000kr, sätter du på ett par lite andra däck på den så funkar den väl fint på grus med, ca 150kg och 64hk på bakhjulet så den lär ju köra 8:or runt Transalpen m.fl. Tyvärr så finns det inte så mycket att välja på i den klassen ifall man även vill ha lite prestanda.

Jag viskar F800GS. Om du ska ha hyfsade offroadegenskaper. När folk blir lite desperata till hösten och vill bli av med hojen snabbt innan vintern ska det nog gå att hitta en som gått under 500mil för under 90k.

Annars så är Suzukii DL 650 V-Strom en förbaskat trevlig hoj. Det som den faller på för dig är att den är lite tung (220kg tjänstevikt när den har ABS tror jag) och är mera on- än offroad. Annars så är den lättkörd, smidig, komfortabel (att sträckköra 20mil är definitivt inga problem, om du inte är extremt ömhudad) och dessutom förtroendeingivande när man börjar lägga ner den på kurviga asfaltsvägar och varvar fint ända upp till rödmarkeringen.

Visst klarar den av grusvägar utan problem också. Men skulle tro att den får pisk där av F800GS. Och vill man ge sig ut på ännu sämre kostigar skulle jag välja F800GS alla dagar i veckan. Även om jag så sent som för en vecka sedan var ute med en DL 650 V-Strom på några gamla steniga industritomter, traktorvägar och löparspår så är det väl inte direkt något att rekommendera. :gnissla

DL 650 V-Strom är som en schweizisk armékniv: Går att använda till det mesta, är ganska smidig och går ha med sig nästan när som helst. Men inte bäst på något eller den hoj som är mest upphetsande. Har för mig att den även vunnit tidningen Motorrads "Alpen Masters" ett par år och fått hyfsat bra betyg i något test av tidningen BIKE, men kommer inte ihåg riktigt så jag ska inte svära på det.

Provkör en F800GS. Det är nog vad du söker (jag vet att jag skulle vilja ha en iaf). Och provkör en DL 650 V-Strom om du får möjlighet också. Så att du har något att jämföra med.

Hondan är nog inte mycket mer "offroad" än vad en F650GS är. I alla fall inte i mina ögon. Lika lite är alla Vstromar och liknande hojar offroad. Jag gjorde ungefär samma val i våras. Behövde en ny grusmaskin som även går att åka dugligt på asfalt med och det fanns för mig ett par val.

KTM 950/990 Adventure.
KTM 950 SE.
BMW F800GS.

Eftersom jag haft två stycken 950 Adventure så tycker jag mig ha duglig koll på mitt val. KTM kommer jag aldrig, aldrig köpa igen. För det första finns det ingen verkstad i Stockholm. BMW har två. Hade min förra 950 i 1500 mil och då var den inne på verkstad för garantireparationer FYRA gånger. KTM-ivrarna får säga vad dom vill men kvalitén är ingen höjdare.

Det enda jag saknar från min LC8:a är motorgången då en parallelltwin inte har samma bottenvrid som en ohemulskt stor V-twin men det lär man sig leva med. Jag skriker: Provkör en F800GS. Du kan få en titt på min och sen vill jag höra dig säga att den inte är "offroad" nog åt dig. ;)

[EDIT] BMW har ingen "prestigestämpel"? Herregud..

Last edited:
Kanske inte va du söker, men tenére ser ju smidig ut ialla fall :)

Kanske inte va du söker, men tenére ser ju smidig ut ialla fall :)

Den skulle vara mitt val med. :)

Är det riktig offroad vi pratar om, mer mot enduro - då är ju inget av det som räknats upp dugligt...men då halkar man lite ifrån gatan.

husqvarna 610 sm eller cross garanterad glädje i många mil wounderful :tummenupp

Eller hypermotard om man kan leverera cash

Tog det så hårt?

Ja med dagens utbud blir det till att provköra F800GS och XL700V så får man se vad som kan vara värt 29000:- (nypris) mer för Bmw´n, har lite svårt att hitta motivering för den prissättningen på pappret dock.

Hårt? Inte alls utan jag tänkte mer på att folk köper hojar för att dom har en "prestigestämpel", inte för att dom trivs med hojen. Jag skiter högaktningsfullt i att folk tycker BMW gör gubbhojar och liknande saker. Jag är skitnöjd.

Hårt? Inte alls utan jag tänkte mer på att folk köper hojar för att dom har en "prestigestämpel", inte för att dom trivs med hojen. Jag skiter högaktningsfullt i att folk tycker BMW gör gubbhojar och liknande saker. Jag är skitnöjd.

Helt rätt och åt det hållet jag menade men som sagt om inköp så låter jag nog någon annan ta första smällen i värdeminskningen =)

Helt rätt och åt det hållet jag menade men som sagt om inköp så låter jag nog någon annan ta första smällen i värdeminskningen =)

Det är smart. Så smart var inte jag men när jag köpte fanns det bara två begagnade i rätt färg och prisskillnaden var så liten att jag tog den smällen.

Den går ju köra hyffsat med. :tuttar
[YOUTUBE-ID]WGp-mbMFbTg[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti