Tips på ny hoj?

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
De börjar bli dax att byta hoj. Frugan har snart sitt kort klart och då får hon köra själv. Jag kör idag en GSX1400 vilken är en underbar hoj att skjutsa på, märker inte ens av att någon sitter där bak. De är en maskin med mer vrid än många andra, den är skön att köra långt med, vacker att titta på (enligt min mening) samt att den är billig i drift. Jag älskar denna maskin men där är tyvärr 2 saker som inte inte fungerar:

1. Den är tung, 260kg, vilket inte uppmanar till bus körning.
2. Väldigt svår att busa på grusvägar med.

Så jag letar efter:
# en hoj som väger max 180-190kg (gärna mindre)
# där ska finna möjlighet att skjutsa
# man ska kunna köra längre sträckor utan att vibrera sönder
# billig försäkring max 8-10kkr hel/hel (jag är 30)
# inga kåpor
# möjlighet att köra grus nån gång då o då
# långt mellan service intervallen min 1000mil
# inte för gammal max 04

Så är här har jag tänkt än så länge:
Testade en street tripple R, den var riktigt kul att köra. Finns tyvärr knappt några beg så med de tillbehör jag vill ha så landar den runt 110kkr. Men sen kom tanken på grus in.

Snöade då in mig på KTM SMC 690, lätt och riktigt fin att köra. Dock kunde man inte skjutsa på den. Finns inte heller några beg så den landar på runt 100kkr med tillbehör. Kanske inte heller fungerar att köra längre sträckor på.

Testade hypermotard 1100 igår och den var nice, kanske lite seg i bottendraget samt instabil över 140. Kanske 796an är bättre? Den finns heller inte som beg, så i runda slängar 130kkr för 1100an och 105kkr för 796an.

Nu har jag trillat ner i yamma träsket. Kollar på XT660x, har tyvärr inte provat den än, men med nytt blås och en PC3 så verkar man kunna få fart på den oxå. De finns som beg för runt 45-50kkr

Visst kan man ta en bandit 650 eller en honda hornet, men är de verkligen något att ha när man kommer från deras store bror 1400an?

Vilka fler hojar bör jag titta på? Jag vet att jag inte kan få allt på min lista :5sure
 
Få märken som klarar långmil servicen, men tycker GSR, fz-6 och Z-750 passar ganska bra in i beskrivningen. dock e dessa inga offroad hojar man kör alltför mycket grus med, men, det går.
 
Varför inte en KTM 990 SMT eller för den skull 990 SM?:)
 
KTM 690 SMC, KTM 990 SMR?

Och jo man får visst har passagerare på 690SMC.
 
Och inte minst, 1000 mils serviceintervall på en KTM? Jo tjena ...
 
BMW F800r här helt klart en maskin som skulle passat, ett problem dom. Lamporna fram, hur kan man göra så?!

Ska ut o prova en SMC 690 på torsdag, får se hur vibrationerna känns.

GSR hade jag helt missat, denna måste jag ut o testa! tack för tipset
 
Hmm en väldig blandning på dem hojarna du nämner.. om hypermotard 1100:an skulle vara seg i bottenregistret så undrar jag vad du tycker om t.ex en XT? KTM 950 enduro kanske kan vara ngt? Honda XL 1000 Varadero? Även Yamaha o Aprilia bl.a har ju on/offroad hojar som säkert är kanon till det mesta av det du nämner.
 
KTM 950 är en dakar maskin i mina ögon, så nej ingen sån

försöker hitta en hyper 796 för att testa
 
Prova Kawasaki Versys. En variant på er6-n/f som passa den körning du beskriver. Ful som stryk men har vunnit åtskilliga tester..
 
Jag går också i bytes tankar och funderar på en hypermotard 1100. Provkörde för någon vecka sedan och blev förälskad på plats.

Det enda som talar emot den är vindskyddet, men det borde gå att lösa med någon form av clipon ruta som man kan haka på vid långkörningar.
Sen har vi tankvolymen på fjuttiga 12,4L, finns att beställa ersättningstank i staterna på 22,2L för 5500+frakt och tull vilket är överkomligt enligt mig.

Finns några trådar här på SH om den och folk verkar generellt nöjda, alla tester jag läst säger de överhängande bra saker om både pris, prestanda och kvalité, och inte glömma bort 1200 mil i service intervaller!
 
Förklara hur du tänker när du tycker att hypermotarden känns klen och instabil men samtidigt kollar på en XT660? :va

Jag hade kört på hypermotarden, trimpipor och lite annat godis. Drömhoj! :tummenupp
 
testa en Triumph Street Triple/R, vet dock inte hur den är att skjutsa på. Får min nästa vecka. Men den är betydligt rappare i svängiga partier än min Speed Triple då den väger närmare 40kg mindre fulltankad.
 
testa en Triumph Street Triple/R...

läste du första inlägget så ser du att jag har precis gjort de och den ligger fortfarande högt upp på "vill ha" listan

men de ser nästan ut som om de inte går att hitta en optimal hoj som passar in på alla mina kriterier, får helt enkelt övertala regeringen :tuttar om att de absolut är nödvändigt att ha mer än en hoj
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top