De börjar bli dax att byta hoj. Frugan har snart sitt kort klart och då får hon köra själv. Jag kör idag en GSX1400 vilken är en underbar hoj att skjutsa på, märker inte ens av att någon sitter där bak. De är en maskin med mer vrid än många andra, den är skön att köra långt med, vacker att titta på (enligt min mening) samt att den är billig i drift. Jag älskar denna maskin men där är tyvärr 2 saker som inte inte fungerar:
1. Den är tung, 260kg, vilket inte uppmanar till bus körning.
2. Väldigt svår att busa på grusvägar med.
Så jag letar efter:
# en hoj som väger max 180-190kg (gärna mindre)
# där ska finna möjlighet att skjutsa
# man ska kunna köra längre sträckor utan att vibrera sönder
# billig försäkring max 8-10kkr hel/hel (jag är 30)
# inga kåpor
# möjlighet att köra grus nån gång då o då
# långt mellan service intervallen min 1000mil
# inte för gammal max 04
Så är här har jag tänkt än så länge:
Testade en street tripple R, den var riktigt kul att köra. Finns tyvärr knappt några beg så med de tillbehör jag vill ha så landar den runt 110kkr. Men sen kom tanken på grus in.
Snöade då in mig på KTM SMC 690, lätt och riktigt fin att köra. Dock kunde man inte skjutsa på den. Finns inte heller några beg så den landar på runt 100kkr med tillbehör. Kanske inte heller fungerar att köra längre sträckor på.
Testade hypermotard 1100 igår och den var nice, kanske lite seg i bottendraget samt instabil över 140. Kanske 796an är bättre? Den finns heller inte som beg, så i runda slängar 130kkr för 1100an och 105kkr för 796an.
Nu har jag trillat ner i yamma träsket. Kollar på XT660x, har tyvärr inte provat den än, men med nytt blås och en PC3 så verkar man kunna få fart på den oxå. De finns som beg för runt 45-50kkr
Visst kan man ta en bandit 650 eller en honda hornet, men är de verkligen något att ha när man kommer från deras store bror 1400an?
Vilka fler hojar bör jag titta på? Jag vet att jag inte kan få allt på min lista
1. Den är tung, 260kg, vilket inte uppmanar till bus körning.
2. Väldigt svår att busa på grusvägar med.
Så jag letar efter:
# en hoj som väger max 180-190kg (gärna mindre)
# där ska finna möjlighet att skjutsa
# man ska kunna köra längre sträckor utan att vibrera sönder
# billig försäkring max 8-10kkr hel/hel (jag är 30)
# inga kåpor
# möjlighet att köra grus nån gång då o då
# långt mellan service intervallen min 1000mil
# inte för gammal max 04
Så är här har jag tänkt än så länge:
Testade en street tripple R, den var riktigt kul att köra. Finns tyvärr knappt några beg så med de tillbehör jag vill ha så landar den runt 110kkr. Men sen kom tanken på grus in.
Snöade då in mig på KTM SMC 690, lätt och riktigt fin att köra. Dock kunde man inte skjutsa på den. Finns inte heller några beg så den landar på runt 100kkr med tillbehör. Kanske inte heller fungerar att köra längre sträckor på.
Testade hypermotard 1100 igår och den var nice, kanske lite seg i bottendraget samt instabil över 140. Kanske 796an är bättre? Den finns heller inte som beg, så i runda slängar 130kkr för 1100an och 105kkr för 796an.
Nu har jag trillat ner i yamma träsket. Kollar på XT660x, har tyvärr inte provat den än, men med nytt blås och en PC3 så verkar man kunna få fart på den oxå. De finns som beg för runt 45-50kkr
Visst kan man ta en bandit 650 eller en honda hornet, men är de verkligen något att ha när man kommer från deras store bror 1400an?
Vilka fler hojar bör jag titta på? Jag vet att jag inte kan få allt på min lista