Tips på Monterings olja/fett

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Hej, Jag skall inom en framtid sätta ihop en nyrenoverad motor.

Och förra veckan så var jag besök hos en motorrenoverare, och där tog han upp vikten av att använda fett/olja vid montering.

Råkade bli kvar där i några timmar, och vi hann diskutera många saker. Det jag kommer ihåg var att, det skulle vara mycket zink och något mer?

Ni som är erfarna, vad använder ni och varför?
 
Det brukar kallas "assembly lube", kallas ibland även "petroleum jelly". Säljs av många, Torqo, Crane, RedLine Oils, S&S Cycle etc.
Man kan även värma/blanda det själv, av olja och fett, tex mineralmotorolja med hög ZZDP-halt och kullagerfett. Men till kamaxlar av "flat tappet"-typ så är det klokt att använda asembly lube som uttryckligen är till för kamaxelinkörning.

Brukar finnas över disk på V8-butiker som Hansen Racing, Persåker och liknande.
Jag brukar passa på att beställa sånt om jag ändå ska beställa andra delar från tex Summit, Jegs eller S&S

/J
 
Last edited:
Det brukar kallas "assembly lube", kallas inland även "petroleum jelly". Tillverkas av många. Torqo, Crane, RedLine Oils, S&S Cycle etc.
Man kan även värma/blanda det själv, av olja och fett, tex mineralmotorolja och kullagerfett.
Brukar finnas över disk på V8-butiker som Hansen Racing, Persåker och liknande.
Jag brukar passa på att beställa sånt om jag ändå ska beställa andra delar från tex Summit, Jegs eller S&S

/J

Tack Jörgen

Finns det något mer än zink man skall leta efter när man kollar innehållsförteckningen?

När jag funderade över detta igår, så kollade jag på en dokumentär när turbo användes i F1.
imponerande vilken kunskap montörerna hade, och vilken tidskrävande operation det var och montera ihop en motor.
 
Last edited:
Det står just ingen innehållsförteckning på de där flaskorna, annat än vad de är avsedda för.
Jag la till lite info om kamaxelinkörning i mitt inlägg ovan.
Rullkammar är inte så känsliga, men däremot kammar med släpor, och framförallt flat tappet.

Ja man blir aldrig fullärd, varje gång man träffar en duktig motorbyggare så får man sig nya aspekter till livs.
Dessutom är ju olika motorer krävande på olika sätt. Så de motorbyggare som är örnar på en viss typ av motorer, har ju ofta imponerande djup inom den motortypen.

Tack Jörgen

Finns det något mer än zink man skall leta efter när man kollar innehållsförteckningen?

När jag funderade över detta igår, så kollade jag på en dokumentär när turbo användes i F1.
imponerande vilken kunskap montörerna hade, och vilken tidskrävade operation det var och montera ihop en motor.
 
Last edited:
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Back
Top