Tips på mjuka sidoväskor

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Naken bandit 1250 -08
Hej
Har tänkt köpa mjuka sidoväskor till min bandit 1250 utan kåpa. Vilka ska man satsa på? Kan egentligen ingenting om väskor och packning då jag inte ens kört med packning förr. Vet bara att jag vill ha mjuka väskor som går lyfta bort utan ingrepp på hojen. Jag har slipon monterat som troligtvis kommer lite högre upp än original. Jag har kollat på oxford pannier x50 och x60. Tycker dem verkar vara kanonbra men jag vill gärna höra andras åsikter innan man handlar. Det bör ju vara viktigt att dem sitter stabilt och inte far i vinden. Man måste även kunna skjutsa utan problem kom jag på men det bör ju alla väskor egentligen vara anpassade för.
 
Inte biltemas iallafall, de trillar ju sönder efter 150+ mil
 
själv så har jag fäste som sw-motech har till hårda väsker och snapp on fäste lätt att sätta dit och ta väck lätt tar ca 10 min att satta dit ,:bananahar provat mjuka väsker men jag tyckte bara att dom fladdrade som man hade vingar ostabila fick ha remar både här o där för det skulle bli någotså när
 
Ska du inte skjutsa är finns det andra alternativ. Toppbox är kanon och framför den upp till ca 60-liters drybag. Klart att du får skruva dit en pakethållare men det räknas väl näppeligen som ingrepp, eller vad tycker du? På detta sätt sitter packningen kalas och du har dessutom mer att surra i om du skulle vilja. Banditen lär inte bry sig ett jota och 100 liter bör du klara dig på. (Dottern och jag klarar oss på 46 l toppbox +12 liter tankväska). Får ner en komplett utrustning i drybagen för att sedan stuva ner även den i toppboxen.
 
Last edited:
Jag har använt Biltemas på min Suzuki men lessnade för är de inte högt placerade
(så de ligger rejalt upp på ovansidan av passagerarsadeln)
så kommer de att hänga in mot bakhjulet. Vilket
dels innebar att det gick hål på dem. :huvet
dels innebar att jag fick obehagliga tankar om vad som skulle kunna hända. :död
Ska man ha mjuka väskor är det nog bra att göra/ha nån typ av hinder,
skivor rör osv som de mjuka väskorna kan stödja mot. :)
Så de inte kan gunga in mot bakhjulet.
 
själv så har jag fäste som sw-motech har till hårda väsker och snapp on fäste lätt att sätta dit och ta väck lätt tar ca 10 min att satta dit ,:bananahar provat mjuka väsker men jag tyckte bara att dom fladdrade som man hade vingar ostabila fick ha remar både här o där för det skulle bli någotså när

Det lät inte så dumt, då ser man inte alls att den suttit där antar jag. Det är ju de bästa att ha hårda väskor och ändå inte behöva ha det fula fästet jämt. Det verkar finnas flera så jag blev osäker vilken jag ska ha? Det måste gå skjutsa även om man har väskorna. Hur tar man lös den då?
 
Jag har använt Biltemas på min Suzuki men lessnade för är de inte högt placerade
(så de ligger rejalt upp på ovansidan av passagerarsadeln)
så kommer de att hänga in mot bakhjulet. Vilket
dels innebar att det gick hål på dem. :huvet
dels innebar att jag fick obehagliga tankar om vad som skulle kunna hända. :död
Ska man ha mjuka väskor är det nog bra att göra/ha nån typ av hinder,
skivor rör osv som de mjuka väskorna kan stödja mot. :)
Så de inte kan gunga in mot bakhjulet.

Det är nog bäst att inte köpa billigaste möjliga väskor man hittar, utan kanske lägga lite mer och få en problemfri tur!

Bakdelen på Denåterföddes SV 650 är inte helt olik den på 99:ans R6 som jag lagt många touringmil med. Jag menar att jaj aldrig haft de bekymren med väskor som inte sitter still.
Enda uppenbara skillnaden verkar vara väskorna vi använder.

Första 2-3 åren med R6:an hade jag ett par gamla mögiga, men stadiga IXS-väskor som blivit kvar sen tidigare. De satt kvar också när jag jagade en ouppfostrad slyngel i en M5:a i södra Düskland i 260km/h!

Kostade sedan på mig ett par nya fina Givi, och de satt som gjutna både på -99:an, och t.o.m. på -06:an (som knappt har någon bakdel alls!) när jag köpte den!

Alltså; chansa på ett par billiga (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Sadelvaskor-82163/), eller säkra upp på ett par dyra (http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=3420#params:nid=700371&t=Info) som håller semestrar i många år framöver.
 
Last edited:
Jag har kikat på Biltemas mjuka väskor och insåg snabbt att man i så fall bör komplettera med skyddsbågar väskorna kan vila mot för stabiliteten samt att förhindra att väskorna åker in i badäcket. Tidigare nämnda skyddsbågar finns även dom på Biltema. Jag ska testa den lösningen då jag 1. inte har behov av väskor så ofta 2. enkelt vill kunna lyfta av väskorna utan att ha kvar fula hållare.
 
Laidback skriver
Alltså; chansa på ett par billiga (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...lvaskor-82163/), eller säkra upp på ett par dyra (http://www.duells.se/katalog/Catalog...=700371&t=Info) som håller semestrar i många år framöver.
Biltema eget foto visar tydligt problemet: Ska de inte hänga inåt mot hjulen ska de sättas så högt att de är över passagerarsadeln. Gissar de är fylla med ett par dunkuddar vid fotograferingen.
Vad jag har istället numera är två packsäckar. Ca 25cm i diameter och ca 60 cm långa. Från den tiden jag vandrade i fjällen.
Nedre delen, ena änden, bottenänden, placeras på passagerar fotpinnen och surras mot triangelfästet för passagerarfotpinne
och andra änden av packsäcken med snörlåsningen surras vid det lilla stödet bakom passagerarsadeln på SV650S.
Och så har jag remmar över passagerarsadeln som kopplar ihop packsäcken på höger och vänster sida. Remmar som också håller packsäckarna borta från bakhjulet. Som komplement till det lilla stödet bakom passagerarsadeln.
Dubbel säkerhet mot risken få in packsäckarna i bakhjulet är inte fel.
Såg att Biltema har väskbyglar universal:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Vaskbyglar-universal-82578/
Det står inga mått på dem och allt medföljer utom "lämplig infästningspunkt". :confused:
Den enda "lämplig infästningspunkt" jag ser spontant på Suzukin är triangeln till passagerarfotpinnen. :(
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...ke-Reviews/Suzuki/Suzuki-SV650S-1999-current/
Jag fick "mina" Biltema väskor av en vän som sålt sin SV650S. :)
Noga räknat enbart vänstra Biltema väskan. :va
Den högra Biltemaväskan hade smält ner på ljuddämparen........:mad:
För han hade inte satt dem tillräckligt högt genom att surra ihop bärhantagen som finns på ovansidan av Biltemas väskor.
Så jag började med Biltema på vänster sida och packsäck på höger sida.
Men det är bättre med packsäck på båda sidorna. Tycker jag.:)
 
Hej jag har äldre modell av Oxford, men med samma form som de du nämnt och jag är supernöjd.
Någon skriver att de kan vara fladdriga....
Jag avråder från att köra fortare än 240 km/h då framändan på ekipaget blir ganska lätt, annars bara att tuta och köra.
 
Jag har tidigare år kört med Givis hårda väskor av flera olika storlekar, men nu gått över till mjuka sidoväskor av lite olika anledningar, Givi T411 Voyager
http://www.mchuset.se/product_info.php?cPath=85_207_814&products_id=1475
Köp inte de lite mindre Arrow. De blir nog väl små.
Att de är expanderbara är bra om man inte utnyttjar dem helt från start.
Haft dem på en 500 mil Europaresa på en BMW K1200S. Då byggde jag en lätt, enkel stödställning nedtill över sadelkåporna så att de inte skaver och att man kan knyta fast dem nedtill i ställningen så det sitter helt fast.
Helt stabilt och de är förvånansvärt regnmotståndig, men ha packsäckar invändigt såklart.

På min GSXR 1100 har jag ett "glidskyddsnät" över sadelkåporna för att inte repa och lina till en lägre fästpunkt (fotpinnefäste, bakskärm el dyl). Funkar helt OK.
GSXR 1100 packning.jpg

Att ha sadelväskor istället för toppbox eller sadelväska eller större packrullar gör att man får lägre tyngdpunkt och bättre vägegenskaper. Man kan såklart också behöva komplettera med en packrulle el dyl på sadeln eller pakethållaren. I första hand ska man ju såklart fylla tankväskan.

Billigt har oftast dålig kvalitet, men kan funka ett tag.

Lidls tankväska var otroligt prisvärd och bra tills dragkedjan gick sönder efter ca 300 mil.

Annars kan du få köpa min toppväska, Fastbag. Sportig, expanderbar och låsbar med plastskal.IMG_0339.jpgIMG_0339.jpg
 
Last edited:
Jag blev faktiskt sugen på paketet med hårda väskor, snap on hållaren och adapter kit från sw-motech. Vad jag förstår så ska det vara hållare som går ta lös på nån minut. Problemet kan vara om ljuddämparen sitter för högt så väskan tar i den. Är det nån annan som förstår det på nått annat sätt så säg till. Lägger upp bild på hojen och länkar till sidan, http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/c...showrub--brands.suzuki.gsf1250&typid=67572298
 

Bifogat

  • 20120428050.jpg
    20120428050.jpg
    257.6 KB · Visningar: 476
Efter några turer med mjuka väskor så bestämde jag mig för hårda. Det blir ett jäkla meck med straps/karborreband etc varje kväll man ska ha av mjuka väskor. Jag hade satsat på hårda väskor med medföljade fästanordning. Själva ramen som väskorna sätts fast mot är oftast ganska enkla att montera. Bara att skruva av när resan är klar.
 
Efter några turer med mjuka väskor så bestämde jag mig för hårda. Det blir ett jäkla meck med straps/karborreband etc varje kväll man ska ha av mjuka väskor. Jag hade satsat på hårda väskor med medföljade fästanordning. Själva ramen som väskorna sätts fast mot är oftast ganska enkla att montera. Bara att skruva av när resan är klar.

Jag tror det är bättre i längden med hårda för man behöver inte oroa sig att de ska fara in i hjulet eller hamna på ljuddämparen. Ska montera tillbaka originalljuddämparen och mäta om det är stor skillnad så kanske man ändå kan ha väskorna. Det blir mycket skruva isåfall, tanken är även att bara kunna ta väskorna och fara dagsturer med tjejen till diverse ställen. Tidigare hade vi ryggsäck men den rymmer inte mycket och hon får ont i ryggen av att ha den för länge.
 
Kollade lite på givi's site, sålänge vinkeln på ditt slipon är den samma, och blåset inte sitter högre upp än orginal så finns det iafl lite valmöjlighet från givi. Efter att ha glott på lite bilder där orginal blåset sitter på så "tror" jag att det bör vara lugnt.
 
Jag tycker också att det borde funka då man kollar, den ska ju inte sitta högre för att man bytt till ett annat kan man ju tycka. Finns det andra märken där man kan ta bort fästet med snapp on?
 
o jag har såna här TYSKLAND 224.jpg (Är halv hårda) fasta. med Stag som sitter sten hårt även på Autobahn i +250,,,, o på Ringen :yoparty finns till massor avhojar. Sw Motech,, har funkat kannon nu på min Europa resa.. Vatten täta Nej!! man får med vatten täta inner Påsar jag tycker dom va bökiga att hålla på med så blev klassikern Svarta sop påsar faaan va bra att man hade såna med sig :D Lycka till,, :tummenupp
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top