Tips på mini-PC

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Hej alla,

Vill skaffa mig en liten händig laptop som jag ska använda dels i sängen på bakissöndagarna samt när jag är ute och reser med tåg och flyg. En lättviktare alltså.

Den ska mest användas till surfning och filmuppspelning.

Utifrån detta har jag vissa krav på laptopen:

Storlek - 10-tums skärm, mini-PC
Batteritid - Minst 5 timmar. Inga onödiga sladdar för laddning i vägen.
WIFI - Inbyggt trådlöst nätverk, men det har väl alla idag.
HDD - minimum 40Gb.
RAM - minimum 1Gb.
Processor- minimum 1,66Ghz.

Har kollat upp Samsung NC10, N140 samt Lenovo S10 och X61 (12 tum) som verkar bra och smidiga.

Kan någon rekommendera andra bra modeller?
Tack på förhand!

macbook air, iof ingen mini men å andra sidan en "riktig dator"
Och minst fem gånger dyrare än en mini-pc.

Till TS: De flesta mini-pcs klarar dina krav. Det kanske är batteritiden som blir en gränspuck för en del.

Tack för alla tips!

Ipad är nog för dyr och för mycket touchpanel för mig.
Annars vore det nog ett bra val.

Tror det blir en ASUS eller Samsung.

Tack för alla tips!

Ipad är nog för dyr och för mycket touchpanel för mig.
Annars vore det nog ett bra val.

Tror det blir en ASUS eller Samsung.

Jag fick hem min nya Dator igår och den funkar fint. Bra batteritid utlovas och smidig i formatet. Kvaliteten låter jag vara osagt, men MSI får goda betyg om man sörfar runt lite..

/ Jens

Har en sony vaio. Köpte först något skräp som hängde sej stup i ett och köpte istället denna! Liten och smidig men lite dyrare då. Känns gedigen.

Jag har en Samsung N310 (efterföljaren till NC10) som jag kan rekommendera. En av få netbooks som faktiskt är snygg. Även plus för väldigt bra tangentbord.

I övrigt är det nästan exakt samma innehåll i alla dessa burkar så det har ingen större betydelse vad du väljer. Lite större disk här och nån timme sämre batteritid sämre där. Ta en som du tycker känns rejäl och som du gillar utseendet på. I det avseendet tycker jag att även Asus 1018P ligger bra till.

Oavsett vad du väljer ska du se till att uppgradera till 2 GB RAM om den inte har det från början. Efter det kommer den flyta riktigt bra till det man använder den till.

Vad behöver man för prestanda för att kunna spela upp film från den?

Jag såg att den hade HDMI ut, men flyter filmer någorlunda eller tuggar den sig fram?

Vad behöver man för prestanda för att kunna spela upp film från den?

Jag såg att den hade HDMI ut, men flyter filmer någorlunda eller tuggar den sig fram?
Var frågan riktad till mig?

Så länge man sätter in 2 GB minne tror jag alla netbooks med N270-processorn (som sitter i så gott som samtliga) klarar av att spela upp film i 720p utan problem.

Vill man titta flashklipp i 720p hackar det däremot. Gränsen går vid 480p för att det ska flyta.

Var frågan riktad till mig?

Så länge man sätter in 2 GB minne tror jag alla netbooks med N270-processorn (som sitter i så gott som samtliga) klarar av att spela upp film i 720p utan problem.

Vill man titta flashklipp i 720p hackar det däremot. Gränsen går vid 480p för att det ska flyta.

Frågan var till den som kunde svara.

En N450 kanske räcker till flashklippen också då, för det händer ju att man ser sånt också.

Då blir det en mini (med 2GB minne) för mig, till allt annat har jag ju den här stationära.

Frågan var till den som kunde svara.

En N450 kanske räcker till flashklippen också då, för det händer ju att man ser sånt också.

Då blir det en mini (med 2GB minne) för mig, till allt annat har jag ju den här stationära.
http://techworld.idg.se/2.2524/1.280870/officiell-premiar-for-intel-atom-n450
http://www.engadget.com/2009/12/22/broadcoms-next-crystal-hd-tech-to-liven-up-hd-capabilities-of-n/

Min netbook har N270 och 1gb minne. När jag körde Win XP så testade jag att köra några klipp 1080p-film på den. Det var inte ens något man kunde drömma om på den. Det handlade inte bara om att det var lite hackigt. Ett klipp på 10-20 sekunder blev en stillbild med några spridda ljud.

Men det besvarar ju iofs inte frågan om N450, 2gb minne och 720p-film.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.280870/officiell-premiar-for-intel-atom-n450
http://www.engadget.com/2009/12/22/broadcoms-next-crystal-hd-tech-to-liven-up-hd-capabilities-of-n/

Min netbook har N270 och 1gb minne. När jag körde Win XP så testade jag att köra några klipp 1080p-film på den. Det var inte ens något man kunde drömma om på den. Det handlade inte bara om att det var lite hackigt. Ett klipp på 10-20 sekunder blev en stillbild med några spridda ljud.

Men det besvarar ju iofs inte frågan om N450, 2gb minne och 720p-film.

Det var två bra länkar, men man kanske måste gå på top of the line då om man ska spela upp högkvalitetsklipp...

Då är det helt plötsligt väldigt liten prisskillnad till en laptop, men netbooken har ju även andra fördelar...

Det blev inte lätt det här.

Precis, till surf och filmvisning är den ju perfekt. Speciellt i sängen utan sladdar, fläktar och värmeutveckling.

Apple har redan sålt 9 miljoner exemplar nu av något som "ingen" behövde... :)

Jag köpte en 3G-modell för en vecka sedan via Webhallen.
Nästan gråter av lättnad och glädje när jag använder den. Den symboliserar ett startskott för modern mobil IT. Ett system som är enhanda byggt för att vara mobilt, till skillnad från hittills konventionella lösningar som är mobil IT's motsvarighet till att göra ett flygplan av en cementblandare genom att bulta på ett par vingar.

Last edited:
Jag köpte en 3G-modell för en vecka sedan via Webhallen.
Nästan gråter av lättnad och glädje när jag använder den. Den symboliserar ett startskott för modern mobil IT. Ett system som är enhanda byggt för att vara mobilt, till skillnad från hittills konventionella lösningar som är mobil IT's motsvarighet till att göra ett flygplan av en cementblandare genom att bulta på ett par vingar.

Jo, det är nog ingen tvekan att vi kommer att se tillbaka på tidigare generationers Laptops på samma sätt som vi ser tillbaka på första generationens mobiltelefoner, DVS en stor jävla väska som bestod till 90% av ett tungt jävla batteri, en lur med spiralsladd och en 40cm lång antenn som stack upp.

Farsan hade en sån, batteriet räckte precis en fotbollsmatch, och då hade den inte använts alls, då det kostade 14:-/ minuten både att ringa och att ta emot samtal... :D

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla