Tips på mellanstor äventyrshojaktigt..?

Yamaha XT660Z är en fin hoj , har en sån för vinteråka,äventyr och pendlarmoppe.

Sänk den 20mm med dogbonekit bak och stoppa in en annan stötdämpare (Hagon billigaste räcker) så är den perfa.
Originalstöten är skit och kan vara slut vid 2k mil , sänkningen är bra om man är under 180cm och gör den lite roligare för vinterbruket.

Byt ut originalljudämparen mot lättviktssystem , man tappar 7kg under pakethållaren på en hög hoj= mycket

Drar ingen soppa , kört vintertouring med 45L korvlådor bak med 0,36-0.38 - vid jobbpendling så kan man också få dit den.

Det är ju en enstånka med strax under 50 pållar så det är ingen motorvägstourer eller ens landsvägstourer om man skall ha passagerare.

Singeläventyrshoj så har den allt och den är sexig i looken och inte för dyra
 
BMW 650 GS Dakar? Men tror som de flesta att XT 660 är det vettigaste valet.
 
Iofs.... 21" framhjul, slitstark, ok i pris...
Den är väl insprutning också eller?
Lite dålig koll på den.

Haft en sån också, ett superbra alternativ men inte så stor skillnad jämfört med XTZan... Möjligen lite mer komfortabel på motorvägen.
 
Vad sägs om denna? Verkar heta HP2 Enduro? Cool var den tycker jag! :)

bmw-motocross-2.jpg
 
Last edited:
Vad sägs om denna? Verkar heta HP2 Enduro? Cool var den tycker jag! :)

View attachment 431392
Jag köper den samma sekund du säljer en för 30-40 papp, lovar.
Inte för att jag tycker att HP2:an med stora BMW boxern är cool egentligen. Den är väl lite rolig på sitt sätt. Mest därför att jag kan få en ny Africa Twin för samma summa som jag kan få en begagnad HP2:a för :D
 
Jag köper den samma sekund du säljer en för 30-40 papp, lovar.
Inte för att jag tycker att HP2:an med stora BMW boxern är cool egentligen. Den är väl lite rolig på sitt sätt. Mest därför att jag kan få en ny Africa Twin för samma summa som jag kan få en begagnad HP2:a för :D

Ja efter att ha hittat mer om den på nätet nu så förstår jag att den tydligen inte var så billig! :) Själv är jag på väg att skaffa mig en BMW R1200GS som jag tänker ta mig ut på grusvägarna med!Stor tung hoj, ja men då har man lite att jobba med! :yoparty
 
Alltså, jag har inget emot den V-Strom 1000 jag har nu eller andra stora äventyrshojar. Min går att köra på grusväg om jag vill. Jag har rätt däck på den.
Det är bara det att det känns inte helt naturligt. Det känns som om att framändan tvekar när man tar i lite. Som om den håller på att tappa greppet hela tiden. Man känner sig inte säker på den liksom.
Transalpen jag hade tidigare var klart bättre på den punkten. Man kände sig mera hemma på den när man körde dylikt.

Sen alltså jag tror inte att en XT660Z t.ex. är så mycket mindre egentligen.
Den väger inte så mycket mindre än en V-Strom 1000.

Vikter, fulltankade & körklara:
V-Strom 1000 (2002) - 236 kg
XT660Z (2008) - 206 kg
BMW F650GS Dakar (2004) - 191 kg
Min nuvarande XT600 (1989) - 154 kg

KTM 690 enduron hittar jag bara torrvikt på och det är ju inte så ofta man kör utan vätskor...
 
Det är ju det där med önskan om insprutning. Gamla Africas och Transalperna till XL650:an har ju fuggar.
Men visst har de en charm. Man skulle lätt kunna ha nytta av en Mad Max moddad Africa Twin :tummenupp

Jag har bytt förgasarmunstycken på min Dominator.
När väl förgasaren (1st) är bortplockad och rengjord är det ganska lätt. Men bökigt att ta bort den och sätta dit den.
Om det är flera förgasare och man kanske dessutom inte har identiskt bestyckning i alla förgasarna av någon anledning så kan jag förstå att det kan bli ganska bökigt att prova sig fram.
Verkar i så fall enklare med insprutning om man ska bänka och mappa en hoj. Men hur ofta gör man det ?

Normalt brukar hojar med insprutning vara snålare än hojar med förgasare.
Men min far har haft en Africa Twin 750 och den gick rätt snålt ändå.

Bortsett från att mappa/tweaka och bränsleekonomi, varför ska man ha insprutning?
För att kunna ha antispinn så man lättare kan tygla 150 kusar?
Ja kanske det, men nu är inte Africa Twinnen riktigt det "effektmonstret" så lite känsla och gaskontroll borde räcka bra som antispinn.


Om man hittar en Africa Twin som går bra så ser jag inte riktigt varför det skulle vara ett problem att den har förgasare. Beprövad teknik som fungerar bra.
Tänker man i Mad Max termer så borde väl så lite onödig elektronik som potentiellt kan strula bara vara bra?

Jag tror det största problemet med Africa Twin är att hitta en i rätt skick till rätt pris.
Inkluderar man de nya 1000cc så är det inga problem att hitta en i bra skick, bara dra till Honda handlare och beställa en ny, men priset blir därefter (Kan dröja om de inte har någon på lager också).
Det var många år det inte tillverkades några Africa Twin och de gamla börjar bli rätt så gamla nu. Samt att de alltid varit relativt eftertraktade.
Så kan bli svårt att hitta rätt skick till rätt pris.

Men just att de är förgasare på de gamla behöver inte vara ett problem.
 
Alltså, visst fungerar förgasare bra när de väl är inställda. Men jag har börjat älska insprutning nu när jag haft några hojar med det.

Senaste glidaren var nere under 0,4 l/mil på långtur. Glidaren innan det, med samma motor fast med fuggar, gick inte att få under 0,6.
Samt motorkänslan mellan de två modellerna var som natt och dag till insprutningens fördel.

Sen gillar jag att kunna ändra saker på hojarna. Oftast blir det inte allt på en gång, utan successivt. Fördel insprutaren då man kan ändra enklare.
Du kan få fippla ordning på de dubbla fuggarna till min XT600 stånka. Speciellt eftersom det inte längre finns munstycken att köpa till den ute i världen :gnissla

Jag har inte stängt dörren för fuggar om rätt hoj dyker upp, men jag vill gärna ha insprutning. :)
 
Vikter, fulltankade & körklara:
V-Strom 1000 (2002) - 236 kg
XT660Z (2008) - 206 kg
BMW F650GS Dakar (2004) - 191 kg
Min nuvarande XT600 (1989) - 154 kg

KTM 690 enduron hittar jag bara torrvikt på och det är ju inte så ofta man kör utan vätskor...

Rätt stor skillnad på V-Stromen och XT600:an... måste märkas om du är ute och kör terräng...

KTM 690 Enduro
Dry weight: 140 kg
Tank capacity (approx.): 12 l

Sen är det väl några liter motorolja och vad mer (batteri?) det är som kan skilja torrvikt mot våt vikt.
Men borde väl hamna runt 155-160kg när den är "Ready to race" då?

Jag gillar denna videon:
https://www.youtube.com/watch?v=HQrH__DZiyw


Kan man bara få på några väskor och/eller topbox ifall man vill sticka iväg med övernattning eller kunna göra vardagsärenden som att handla och sånt så verkar den klara allt jag skulle kunna tänka mig att använda en sådan hoj för. "Tripplesport"
 
Alltså, jag har inget emot den V-Strom 1000 jag har nu eller andra stora äventyrshojar. Min går att köra på grusväg om jag vill. Jag har rätt däck på den.
Det är bara det att det känns inte helt naturligt. Det känns som om att framändan tvekar när man tar i lite. Som om den håller på att tappa greppet hela tiden. Man känner sig inte säker på den liksom.
Transalpen jag hade tidigare var klart bättre på den punkten. Man kände sig mera hemma på den när man körde dylikt.

Sen alltså jag tror inte att en XT660Z t.ex. är så mycket mindre egentligen.
Den väger inte så mycket mindre än en V-Strom 1000.

Vikter, fulltankade & körklara:
V-Strom 1000 (2002) - 236 kg
XT660Z (2008) - 206 kg
BMW F650GS Dakar (2004) - 191 kg
Min nuvarande XT600 (1989) - 154 kg

KTM 690 enduron hittar jag bara torrvikt på och det är ju inte så ofta man kör utan vätskor...

Ang Xtzan
Gör man sig av med originalljudämparen av bly så ligger man under 200.
Den känns väligt mycket lättare än Aten eller Varaderon när man ligger nere i skogen eller sitter fast i snön
 
KTM 690 Enduro
Tank capacity (approx.): 12 l
12 liter....har den bara 12 liters tank....damn....
SKrEDHT.gif

Iofs det är ju en KTM så det finns större tankar att slänga på.
 
Har en XT660Z- tung, undermåliga dämpare, för lite kräm i motor men ack så rolig och stor tank. Men hade jag köpt nu så hade jag nog iaf valt Husqvarna 701 Enduro, då den väger så mycket mindre, har mer kräm och bättre dämpare.

Här är min lätt ombyggda pärla....
20160501_092111.jpg
 
Last edited:
Förlåt en okunning, men varför byta?
Tanken större?
Sadeln bekvämare?
Sidokåporna...? Ja, vad då? ;)

För att spara vikt, man slipper soppapumpen.
Det är ganska vanligt att göra den modifikationen om man ska lätta en affe, originaltanken rymmer 25 liter, transalptanken är mindre.

/A
 
För att spara vikt, man slipper soppapumpen.
Det är ganska vanligt att göra den modifikationen om man ska lätta en affe, originaltanken rymmer 25 liter, transalptanken är mindre.

/A
Fast det är ju i strid med den gamla äventyrshojdevisen där man lever efter att "man har bara för mycket soppa den dagen hojen brinner" :D
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top