Tips på "medel" att fräscha upp matt/halvblank svart med

Autosol har ett shampoo för matt lack.. Aldrig provat men det funkar säkert..

Matt lack

Alltså nu måste jag som gammal rekonditionerare ställa frågan: Vad vill du.Vill att ytan skall vara matt eller vill du blanka den.? Vad var den från början,blank eller matt? + det är storskillnad på lackad metall och lackad eller med färg gjuten plast ,så,är det samma material på alla detaljerna?

Alltså nu måste jag som gammal rekonditionerare ställa frågan: Vad vill du.Vill att ytan skall vara matt eller vill du blanka den.? Vad var den från början,blank eller matt? + det är storskillnad på lackad metall och lackad eller med färg gjuten plast ,så,är det samma material på alla detaljerna?

Tänker på de delar som är lackad aluminium främst svingen och jag vill att de skall komma tillbaka till originallook vilket jag inbillar mig är sidenmatt svart. Hojen är ju 8år gammal så svingen är liksom lite blankare (ytterst lite) där man tvättat mest om du förstår hur jag menar...

Last edited:
Är du gammal rekonditionerare och rekommenderar TURTLE produkter?!?! :va

Jag hade försökt polera upp svingen så den blir jämn och sedan lägga på zero gloss

Att polera ner ytan så den blir matt är svårt. Dock fick jag ett skav på hojen under förra året och polerade rätt grovt med typ menzerna PF och flera lager zero gloss så tyckte jag det blev rätt diskret. Ja hojen är helt matt svart.

http://www.bollnasbilvard.se/polerp...4x1l.html?search_query=menzerna+pf&results=31

http://www.scandistore.se/sv/bil/lackskydd-vax/motorcykel-zero-gloss-pre-cleaner.html

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025