Tips på Mc

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Funderar allvarligt på att ta Mc-Kort nu och funderar lite på vilken hoj som är mest prisvärd om man inte får köra tung mc. Har läst att på mellankortet finns det begränsning när det gäller effekt/vikt förhållande.

Någon som kan förklara och tipsa om bra och roliga cyklar som inte kostar skjortan att äga och besiktiga. Säg att jag har en budget på mellan 20000 och 30000. Det är vad jag kan lägga på bara cykel.
Tacksam för svar.

Vad hade du tänkt dig för användningsområde? Bankörning? Aktivt på mindre asfaltsvägar? Grus? Terräng? Touring? Är det bara du eller kommer du även att ha passagerare och/eller packing? Är du lång eller kort? Ja... etc, etc... Generellt får du bättre tips om du ger mer info... :)

Besiktningen kostar lika mycket för alla hojar så det spelar iaf ingen roll:D Nä men en CBR 600 är helt okej även om den är lite tråkig i motorn, den är inte så rå som en GIXER men det är kanske bara bra om man är nybörjare:) CBR 600 är helt okej, eller nåt i den stilen. Ja det var vad jag ville få sagt

Vad hade du tänkt dig för användningsområde? Bankörning? Aktivt på mindre asfaltsvägar? Grus? Terräng? Touring? Är det bara du eller kommer du även att ha passagerare och/eller packing? Är du lång eller kort? Ja... etc, etc... Generellt får du bättre tips om du ger mer info... :)

Jag hade tänkt lite nöjesåkning på asfalt. Varken bankörning eller grus. Inte heller några längre stäckor med vare sig packning eller passagerare. Eventuellt ut någon sväng med hustrun.
Lång nä! Ca 1.74
Alltså behöver jag ingen värsting. Har inte kört mc tidigare heller. Så alla tips är välkomna.

Valfri 600 för gata/touring
Motard för skoj med lite effekt
Skit i lappen och kör bana - Valfri hoj
Som första hoj om du ska övningsköra och så på den kan jag rekommendera nåt med vettig körstllning, en sporthoj är byggd för att va snabb på bana. men mellan konerna på körgården eller i stadstrafik har du hellre ett högre styre med snabbare kontroll.

En ER-6n från 2006 kan man få för runt 40 000:- löjligt bra försäkring har den också!

Ja, då är det nog inte mig du kommer att få bäst tips av, jag känner mest till terrängtraktorer för lite längre transportsträckor... :rolleyes:

Med en varning att jag är svag för lite udda fordon; Den här är kul (men troligen svår att effektbegränsa): http://www.blocket.se/vi/14906377.htm?ca=23_3_s

Skulle du ändra dig om grusets förträfflighet så är domhär ganska trevliga (iallafall i ostrypt skick, strypt har jag aldrig kört): http://www.blocket.se/vi/13503041.htm?ca=23_3_s ;)

Mitt tipps blir att du tar körkortet först. kör med "skolans hojar" de är oftas väldigt lättkörda. "Under tiden så drömmer du om en egen hoj" Med kortet ihand så provkör du olika hojar antingen hos en handlare eller polare.
Som första hoj så bör du köpa en hoj som är lättkörd som "skolans" då det tar en eller två säsonger innan man riktigt behärskar hoj o trafik. Sedan säljer du hojen o köper drömhojen, för då har du hittat din egen stil,(känsla) för vad din hoj abstinens kräver...

Skall du skjutsa din fru mycket så (KAN) en Kawasaki ZZR av äldre modell vara en ide!?

Nöjd med min Bandit 600. Ett annat alternativ med lite mer framåtlut är SV600/650.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!