Tips på mc-försäkring från mig till er!

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Efter att ha fått avslag på att försäkra min (ganska mycket ombyggda) streetfighter som Classica på bilsport&mc (1698 kr hel/hel, 20 år, centrala norrköping) så letade jag runt med ljus och lykta, och fick premie på 11000-19000 från de stora som IF, Trygg hansa och Folksam.

Sen hittade jag den! The one försäkring, the försäkring who stumped them all, försäkringarnas försäkring!

SVEDEA!

1398 kr hel/hel för en 20 år gammal hoj som inte är i originalskick! EUREKA!!!!

Visst, återbetalningen vid krash och stöld ligger på runt 2000 spänn, men det sparar jag in på två år från vilken annan försäkring som helst. Tack och bock svedea! :Bugar

EDIT: Läste slarvigt och det är ju självrisken som är på 2000:D ÄNNU BÄTTRE

http://motor.svedea.se/mc?gclid=CJOmscSN1KoCFUe_zAod9ioHEg

Last edited:
Tror det finns en tråd om detta bolag i försäkringsforumet med. Värt att veta är att de har även en försäkring som tillåter fri utlåning, säkert intressant för många yngre :tummenupp

Måste säga att det var ruggigt billigt. Fick lite drygt 4lappar hel/hel på min S3 1050:a!

Glöm att försäkra zx7, zx9, zx10, zx12 på Svedea. F**tdyrt rent ut sagt. Folksam ligger bäst till för min del.

Glöm att försäkra zx7, zx9, zx10, zx12 på Svedea. F**tdyrt rent ut sagt. Folksam ligger bäst till för min del.

att du tar med zx12r med i ditt inlägg..vet du inte att bussbolagen har egna förmånliga försäkringar ?? :rofl

Håller med :) Svedea är riktigt billiga. Jag betalar ca 3000:- hel/helår för min XT660R -08 och har då 2000kr i självrisk ifall det händer något. Samma försäkring hos bilsport och mc skulle kostat mig 4000kr samt 10000kr i självrisk..

Äh, dom fjantarna vägrar att försäkra en sporthoj om man är yngre än 30(?) år.

Fjantar.

Bilsport och mc också.

Om 15 år går det bara att försäkra permobiler med maxhastighet 7km/h i Sverige.

Men varför hel och inte bara trafik om du ändå inte får något tillbaka?

Om de inte betalar tillbaka något på en helförsäkring så hade du gärna fått försäkra den hos mig med :va.Kul att det löste sig :).

Vad är det ni pratar om? Har jag missat något?

Har läst genom deras Info-blad och hittar i paragraf 5.2.2 att de enda "nedskärningarna" är att de inte ersätter maskinskada på hojar som gått längre än 6000mil eller är äldre än 6 år, samt att maximall ersättning på "retro"-hojar (20år plus) motsvarar 100000kr även om marknadsvärdet skulle vara högra.

Fjantar.

Bilsport och mc också.

Fjantar vet jag inte, ekonomer kanske. :)
Svedea har ju aldrig gjort hemlighet av att de rakt av kopierat Bilsport & MC:s koncept. Dvs all supersport endast svindyr trafik, alla andra hojar till riktigt bra pris.

Finns bara Hel och Hel XL (lite dyrare, men orkade inte läsa vad det innebär)

Hur kan man "inte orka läsa" typ 3 meningar när man tecknar försäkring. :D

Har för mig att XL innebär trygghetstillägg och utökad ersättning till familj om man kör ihjäl sig.

Edit: Kollade upp lite. XL innebär:
-Assistans
-Extra Hyrbil
-Extra Utrustning
-Krishantering
-Extra ersättning för olycksfall
-Extra ersättning för dödsfall

Dessa saker utan självrisk.

Last edited:

Fjantar.

Bilsport och mc också.

du kan försäkra vilket fordon du vill vart du vill. det är bara frågan om DU vill betala

du kan försäkra vilket fordon du vill vart du vill. det är bara frågan om DU vill betala

Nja dom ville inte ge mig nån premie, vissa bolag gav en premier runt 100k/år men svedea sa typ "vi försäkrar inte sporthojar för förare under 30 år"

Men ja det går säkert att få en premie av dom om man tjatar.

Edit. Hmm dom kanske sa att man inte kunde få en vettig premie innan man fyllt 30.

Aja jag ger dom den officiella fjantstämpeln iaf :D

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey