Tips på material som man kan forma!

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Jag tänkte försöka reparera min framskärm där en bit har brutits av.
Finns det något material som man kan forma och som är lätt att jobba med t.ex med värmepistol hetta upp och sedan forma för att sedan när det svalnat slipa till och lacka?

Bifogat

• DSC00025.JPG
    DSC00025.JPG
    126.8 KB · Visningar: 172
har du inte kvar biten som e borta då?
annars blir de både snyggare o billigare o köpa en färdig på skrotet.

glasfiber javisst men faen vad de e jobbigt.
sen o försöka värma till nåt kan oså bli svårt.

hur stor bit e borta då?

Ta fram eller baksidan av en ex 4liters oljedunk. De är iregel gjorda av en fet plast som är lätt att forma. Dra biten över nåt rundkullrigt (sänggavelknopp, termostopp osv) tills den fått rätt form. Klipp ut en lagom bit som täcker hålet från undersidan utan att streta imot. Tejpa fast. Spackla med glasfiberspackel (Plastic Padding, Pyrmo) från ovansidan. Efterhärdning grovslipar du, sedan lägger du på ett lager finspackel. Ta bort plasdunksbiten från undersidan och lägg på ett lager glasfiberspackel från undersidan som täcker en bit förbi skarven. Slipa och putsa ovansidan, lacka.

Wheelar du mycket lär det trilla av, använd då polyester och glasfiber.

Annars kan du ju som sagt tidigare surfa runt skrotarna efter en begad skärm.

pilsner

Jag har tyvärr inte biten som är av. Det är c:a 1 dm som är borta.
Får kanske kolla lite på skrotar. Pilsner, din modell är kanske värd att testa. Tack för tipsen! :tummenupp

tejpa fast en bit kartong på ovan sidan plasta på undersidan, ta bort kartongen slip ner en bit av original skjermen plasta på over sidan. spackla med glasfiber spackel på båda sidorna, grovrikta med vinkelslipare. spackla med finspackel klart!

Arctic#1 skrev:
tejpa fast en bit kartong på ovan sidan plasta på undersidan, ta bort kartongen slip ner en bit av original skjermen plasta på over sidan. spackla med glasfiber spackel på båda sidorna, grovrikta med vinkelslipare. spackla med finspackel klart!

Det var en bra idé fast jag hittade en produkt där man klippte ut glasfiberväv efter önskemål och sedan blanda man plast..något och härdare som man sedan penslade på. Det blev mycket bra.

Bifogat

• DSC00048.JPG
    DSC00048.JPG
    122.3 KB · Visningar: 97
  • DSC00050.JPG
    DSC00050.JPG
    121.3 KB · Visningar: 93
Epoxi oxh härdare?

Araldit? Heter den så? Den där hobbyplasten man värmer i ugn och sedan formar efter en plugg. Modellflygaffären är din vän.

Jag kommer inte ihåg vad det heter, men det är polyesterplast och härdare och jag köpte det på "Clas Ohlson".

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT