tips på märke/modell

pstrandberg

Major P.Strandberg
Gick med
1 Jul 2003
Ort
lycksele
Hoj
03-ktm 525 exc
funderar skarpt på att skaffa en supermotard,nån som har tips på modell/märke som är något att titta närmare på??
 
pstrandberg skrev:
funderar skarpt på att skaffa en supermotard,nån som har tips på modell/märke som är något att titta närmare på??

Den här frågan har nog besvarats 1 miljon gånger här i forumet.
Gå in på sök och du hittar hur mycket som helst.
 
Det beror på vad du ska använda den till.
Om du tänker åka enbart gata eller om du ska tävla eller om du ska göra både och.
Du kanske vill ta ut den i skogen oxå?
Som sagt det beror på användningsområdet vad du ska titta på. :)
 
har titta runt lite och funderar på en ktm lc4,tänkte ju leka lite iskogen oxså .
va tror du om en sån,har du nån erfarenhet av en så?
 
Om du tittat på en KTM LC4 så ta en extra titt på KTM 625 och Honda XR650R i stället. Två hojar som är två klasser roligare än LC4an.
Imho, då förståss :)
 
PutteLiten skrev:
Om du tittat på en KTM LC4 så ta en extra titt på KTM 625 och Honda XR650R i stället. Två hojar som är två klasser roligare än LC4an.
Imho, då förståss :)

Vad menar du?
625, 640 och 660 = LC4 motorer :fakta

Visst ja, du åker Höna...
 
Byt avatar, man bir ju snurrig i kålan när man tror 420 skrivit ju......... :hihi
 
:va

Hmm så det i en tidning att dom kalla de hojen LC4 SuperMoto (eller SuperMotard).
Det kanske stog 640 någonstans där oxå, jag titade inte SÅ noga... :D


Jag tycker i alla fall att pstrandberg ska titta på en KTM 625a (eller en KTM 620) istället för "den där andra Kåtemmen som oxå hae en LC4 motor men som inte heter 660 eller 625"... ( :rolleyes:) eller varför inte en Honda XR650R, så slipper han ju alla problem... :hihi


Och, så ska vi inte glömma bort Suzuki, deras DRZ400 är faktiskt underskattad. Man får bara jobba lite med motorn för att den ska vakna. :)
(Allt ta Enduro varianten och regga den, och jobba vidare därifrån)

:hej
 
pstrandberg skrev:
har titta runt lite och funderar på en ktm lc4,tänkte ju leka lite iskogen oxså .
va tror du om en sån,har du nån erfarenhet av en så?

Ska du inte ut och åka gata (annat än lite busåka....) så är det ju roligare om
du tittar på en lite raceigare hoj, typ KTM EXC, Honda CRF (köp min!?) eller
nåt liknande.
Det är skillnad att åka en 640 som väger 150 pannor jämfört med en racehoj
som väger lite drygt 100.... men då får man också vara beredd på lite mer
omsorg och kärlek till hojen. :kär
 
pstrandberg skrev:
har titta runt lite och funderar på en ktm lc4,tänkte ju leka lite iskogen oxså .
va tror du om en sån,har du nån erfarenhet av en så?
660 -03 170mil pma om du är intresserad.
 
pstrandberg skrev:
har titta runt lite och funderar på en ktm lc4,tänkte ju leka lite iskogen oxså .
va tror du om en sån,har du nån erfarenhet av en så?

Mycket är redan skrivet i tråden om än kanske något virrigt?

LC4 (Liquid Cooled 4-stroke) är en motor som KTM använder i 625, 640, 660 & Duke.
Antar att det är 640in som du tänkte på, (den är väl den mest sålda?)

640in är först & främst tänkt till grusåka med inslag av asfalt.
625an är tänkt för grus & ingen asfalt.
Det går att köra asfalt men det är inte att rekommendera då den saknar ryckutjämnare i baknavet,
samt har flatslide förgasare = ryckigare vid jämngasåkning, minsta lilla vridning resulterar i av eller påslag.
660 & Duke är asfaltmaskiner.
Byt hjul på 660in så funkar den på grus den med den saknar dock elstart jämfört med 625 (-03 & framåt).

625an är mer oöm att tappa i skogen än vad 640in är då "allt" är mycket enklare/oömmare i sin konstruktion.
Den är lite rappare (förgasare & kammar samt lite på vikten oxå), mera "grusräser" (iaf jämfört med 640in)
Jag hade en 625a förut & tyckte att den var "lång", bökig & tung i skogen men det gick om man tog den tid det tog utan att stressa.
För grusväg & grustag var/är den helt underbar. :tummenupp Motorn orkar hur mycket som helst. :yoparty


Har ingen erfarenhet av familjen XR.
 
Har du koll på vad som skiljer SXCen och SMC??

förutom det uppenbara... :)
 
PutteLiten skrev:
Har du koll på vad som skiljer SXCen och SMC??

förutom det uppenbara... :)

Det uppenbara torde vara Met & Xet va? :7peta :lol

Nä jag har ingen aning om vad det är som skiljer.
Fjädringsinställningen borde skilja men som sagt jag har ingen aning...
 
sxc är väl offroad, längre fjärdringsväg å endurofälgar

smc är ju motard med allt vad det innebär.........

äsch, är väl bara fjärdring, frambroms, och hjulen typ...........ungefär :va

PutteLiten skrev:
Har du koll på vad som skiljer SXCen och SMC??

förutom det uppenbara... :)
 
Back
Top