Tips på lås o stöldsäkerhet för hoj ståendes på gata?

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Hoj
Ducati SF 1098S
Jag kommer ha min hoj ståendes i mcruta på gata under kapell och behöver lite tips på att förhindra stöld.. Räcker det med skivbromslås fram och bak eller finns det fler saker man bör skaffa?

Bör man ha larm på både fram och bakskivbroms?

Ett bra tips är att ha så många lås, kättingar och larm som möjligt.
Men, vill buset ta den så tar dom den ändå, ingen reagerar i alla fall :fakta

En gps eller radiovågs tracker så hojen kan spåras om den nu skulle försvinna. Ofta har FF-bolagen självrisk elminering när sådan är installerad .

Ett bra tips är att ha så många lås, kättingar och larm som möjligt.
Men, vill buset ta den så tar dom den ändå, ingen reagerar i alla fall :fakta

Sant! Så det här kan vara en vettig setup kanske?:

Denna för framskiva + kedja:
http://mcvaruhuset.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=991&cat=119
Denna för bakskivan:
http://mcvaruhuset.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=77&cat=115

En gps eller radiovågs tracker så hojen kan spåras om den nu skulle försvinna. Ofta har FF-bolagen självrisk elminering när sådan är installerad .
Läckert, har du tips på någon sådan och vad ligger dom i pris ungefär? Kanske blir lite overkill för en gammal sporthoj för 40k dock :gnissla

Last edited:
Sant! Så det här kan vara en vettig setup kanske?:

Denna för framskiva + kedja:
Denna för bakskivan:
http://mcvaruhuset.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=77&cat=115

Strunta i framskivan den verkar inte så svår för tjuven att forcera. Lätt att förstöra skiva om man glömmer låset och har brottom iväg också.

Lås hojen med Abus detecto larm i bakskivan om det går, sen skulle jag ha Abus Granit Quick låst i drivkedjan på hojen så går den inte att rulla iväg.
Går det att kedja fast hojen i något så gör det.

Strunta i framskivan den verkar inte så svår för tjuven att forcera. Lätt att förstöra skiva om man glömmer låset och har brottom iväg också.

Lås hojen med Abus detecto larm i bakskivan om det går, sen skulle jag ha Abus Granit Quick låst i drivkedjan på hojen så går den inte att rulla iväg.
Går det att kedja fast hojen i något så gör det.
Prima tips! Jag har läst i försäkringspapper att man måste låsa hojen med två lås - tänkte inte på att det ju funkar att låsa fast kedjan.

Är det de två låsen (abus detecto och granit quick) du använder och funkar på din hoj? Ser ut som du har en 1000cc k1:a nämligen och det är en sådan det lutar åt att jag ska köpa framöver :)

Kapell med förstärkta hål så du kan trä kättingen igenom det, har fått två kapell stulna, utan kapell plockas det prylar och det klättras och kladdas på hojen.. Folk har ingen hyfs längre... :huvet

Styrlåset/tändningslås räknas som 1 lås .
Lås med kätting så du kan låsa fast den i någe + ett monterat larm med start spärr . Bekant till mig tänkte precis som du , behövs inge märkvärdigt till en gammal sporthoj R1a omlackad & småskabbigt den fick han ha i 3 veckor . Han hade endast skivbromslås + tändningslås .

Ska själv införskaffa en almax, se bara till att få ett liknande lås, annars klipper dom ju bara det istället! Att ha ett larmat lås hjälper nog till lite också inbillar jag mig^^ Iaf mot småtjyvar.
Länkar till två filmer där de testar diverse kättingar och sedan ger sig på just almax.

1: :va[YOUTUBE-ID]Cpf35C7wu6Q[/YOUTUBE-ID]

2: :yoparty[YOUTUBE-ID]ozppzywsLsk[/YOUTUBE-ID]

Abus Detecto låset är nog det bästa skivbromslåset på marknaden "all thing considered".
Lägg till en rejäl kätting runt en stolpe eller liknande. Almax verkar vara rejäla grejer också.

Jag kör med ett spyball larm på min hoj som åtminstone täcker självrisk och dessutom håller klåfingriga borta eftersom den har rörelsesensor.

Guard systems har en bra VHF tracker som är rätt liten.. http://www.guardsystems.se
Lyckas de inte återfinna enheten åtminstone får man pengarna tillbaka vill jag minnas. Riktigt bra.

skaffa en feeeeet låsögla o fråga ägaren till rutan om du får slå fast det med ett grovt armeringsjärn i marken runt halvmetern långt så du har nåt att sätta kedjan i.

Almaxkedjan var ju fet men vad väger den att asa runt på?
Finns medel för att göra metallen spröd eller modda saxen lite, allt beror på hur gärna dom vill ha hojen... men den lär stoppa dom tillfällighetstjuven iaf.

Last edited:
Larm på hojen som kontaktar dig om någon sätter sig på den eller liknande.
Det finns med handkontroller som dessutom visar vilket typ av larm det är som går. rörelse/position/rörelse i närheten av hojen osv..
en ordentlig kätting eller två som du sätter genom svingen eller liknande gärna som sitter fast i något annat på platsen så man inte bara kan lyfta in hojen i en eller rulla iväg den på en rullplatta.
ett lås på framhjulet.

Det håller tillfällighetstjuvarna på mattan.
vill någon av någon anledning ha just den hojen så kommer du inte kunna stoppa det iaf. men du har gjort vad du kan inom rimliga gränser.

vill du gå vidare än så så finns det ju burar osv..

Tack för alla tips! Almax såg rätt hårt ut men det verkar som att så länge det inte är en tjåkkis som försöker sno hojen håller iaf abus hyffsat länge ;)

Funkar biltemas kapell ok eller ska man satsa på något annat?

Jag hade då inte lagt 700kr på ett lås som går att bryta SÅ lätt, almax kostar väl 1300~ med lås och det är ju Jäkligt hårt xD
(Du kan ju också ställa den i ett trångt trångt utrymme så kommer iaf bara smala smala tjyvar in^^)

Larm som talar om vad som händer verkar ju också väldigt bra!

det bästa vore om det på hojparkeringar fanns riktiga stolpar att kedja i så man kan sätta kedjan på ett sätt att dom inte kan ta stöd mot marken med saxen, krävs en rätt bra biffig kille att stå o klippa på frihand i en tjock länk.
Men dom killarna har oftast andra intressen än att sno andras hojar.

dom flesta dyra låsen verkade piss så ett lidllås lär säkert inte vara sämre... 25 sek eller 20 eller 15.... same shit

Fetare kätting får du leta efter... Har en själv och den e riktigt bra.

http://www.almax-security-chains.co...eries-IV--Uber-+-Squire-SS65CS-Lock/p-73-129/
Köpte du din från den där websidan eller från nån butik i sverige? Och hmmm.. tips på hur lång kedja som är vettigt?

Jag köpte nedanstående asus larm/skivlås med kedja MEN med kedjan insatt i låset på blev det för tight mellan fälgen o skivan på min hoj så nu kör jag larmet utan kedjan. så om någon har asus 8000-larmet men ingen kedja kan ni höra av dig till mig om du vill köpa kedjan separat till bra pris ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...