Tips på kurs i GBG sommaren 2013

Daviiid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
XT660X
Är det någon bankurs ni kan rekommendera mig i Göteborgsområdet eller kringliggande?

Det jag söker är en kurs där man lär sig en bra grund som innefattar kurv-och bromsteknik osv. Kommer förmodligen köra en r6, cbr 600 eller en ninja 600 om det är relevant för val av kurs.

Vi på racedays kommer att köra som vanligt på rudskogen.. ca 2tim från gbg holl kolla på racedays för datum.. /racedays/

Vi på racedays kommer att köra som vanligt på rudskogen.. ca 2tim från gbg holl kolla på racedays för datum.. /racedays/

Är det kurs då?
Tror SMC steg låter högst lämpligt, lite mer utrymme att få känna sig som bambi på is. En tanke.

Jepp, smc is the way to go! Kinnekulle är en bra kursbana. Håll ett öga på svmc.se och här på SH, snart kommer 2013 års kursdatum :-)

Kör åtminstone steg 1 och 2 med SMC.

Det är en bra start som förmodligen kommer att bespara dig en del vurpor pg a nybörjarmisstag. Och om du vurpar så blir du väl omhändertagen och en chans att få hjälp med att analysera "varför" du vurpade för att undvika att det händer igen.

Dessutom slipper du bekymra dig så mkt om vilken/vilka försäkringar som gäller osv när det gäller hojen och personskyddet.

Last edited:
Såg att mitt tips redan hade skrivits...:näsblod

Last edited:
Det känns helt rätt! Såg att det finns två olika alternativ, SHK och BKK. Antar att SHK är rätt val?

Hej David, tänkte bara informera om att SMC Västs kurser nu är släppta för bokning. I SMC Väst håller vi inte SHK och BKK separerade då alla motorcykeltyper är välkomna oavsett kursdag (som då kallas BKK). Vi har både utbildning och hastihetsgrupper anpassade efter behov. Kika efter SMC Väst på www2.svmc.se/school . Vi ses i sommar!

Hej David, tänkte bara informera om att SMC Västs kurser nu är släppta för bokning. I SMC Väst håller vi inte SHK och BKK separerade då alla motorcykeltyper är välkomna oavsett kursdag (som då kallas BKK). Vi har både utbildning och hastihetsgrupper anpassade efter behov. Kika efter SMC Väst på www2.svmc.se/school . Vi ses i sommar!

Håller med, SMC is da sheit. Kanonbra upplägg.
Personligen blir jag skogstokig på shk och bkk-begreppen. Är det samma upplägg och alla är välkomna ska de inte heta olika.
När jag ändå är igång: byt namn till SvMC nån gång så saker börjar hänga ihop. Please.

Hej Martin! Tack för återkopplingen!
Både namngivningen svmc.se och ak/shk/bkk (där AK står för Avancerad Kurs och är samlingsnamn för både SHK och BKK) styrs av riks-organisationen som vi i distriken följer. Jag tar med mig din återkoppling, men föreslår att du tar kontakt med riks-organisationen på smc@svmc.se för direkt dialog med "de som bestämmer". :)

Mvh
Danne

Last edited:
Tog mitt körkort förra september 2012 och kommer nu till våren att skaffa min första hoj.
Vilken erfarenhet anses rimlig innan man tar sin första SMC kurs, då steg 1 i lugn grupp.

Jag noterade också att alla kurser startar 07:00. Känns bra tidigt om man skall ta sig från Göteborg. Får ju åka redan kl 05:00 på morgonen?

Jag vill påstå att det är bra om du inte har för mycket erfarenhet innan steg 1. Vad jag menar är att det då är enklare att lära sig en bättre körstil direkt. Jag tog min första SMC-kurs (Falkenberg) ca 2 månader efter jag tagit kortet och tycker det var en uppenbarelse för min körning. Kände mig mycket bekvämare med hojen och säkrare i min körning efter den dagen än vad jag gjort dagen innan.

Tog mitt körkort förra september 2012 och kommer nu till våren att skaffa min första hoj.
Vilken erfarenhet anses rimlig innan man tar sin första SMC kurs, då steg 1 i lugn grupp.

Jag noterade också att alla kurser startar 07:00. Känns bra tidigt om man skall ta sig från Göteborg. Får ju åka redan kl 05:00 på morgonen?

Gällande tiden för kursstart så förordar jag en övernattning på orten för kursen innan kursdag. De gånger jag kört långt till kursen på morgonen har de första två passen handlat mycket om att vakna till. Men det är ju bara så jag fungerar, du kanske är mer morgonpigg än mig.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...