Tips på kompaktkamera för 1000-lappen tack

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Syrrans barn ska köpa en kompaktkamera för ca 1000-lappen till henne. De undrade om den här till exempel: http://shop.onoff.com/Produkter/Kam...msung_Digitalkamera_ST61_Rod/prd22402161.aspx

Någon som har tips då jag är lite lost på marknaden just nu och inte riktigt tid att surfa. Har själv en Nikon D90 och en Panasonic kompakt som point-and-shoot. Är det mer safe att ta en Nikon eller Canon kanske? Obs, typ 1100 är väl OK men ingen idé att tipsa om kameror för 1500 eller liknande.

Tack på förhand!

länken fungerade inte för mig. Betvivlar att du får något NYTT tillfredställande för 1k. Hade hellre kollat in en begad i så fall. Finns ju gott om prylar för 2k som håller måttet som säkert går begat för 1k.

Skumt med länken. Obs, syrran fyller 50 och har knappt fotat nåt på många år. Hon kommer garanterat att bli nöjd med en 1000-kronors. I och med att det är en present så är beggat inte aktuellt. Kameran jag länkade till heter Samsung ST61 och finns på onoff.se. Känns lite mer safe med Nikon eller Canon tycker jag personligen.

länken fungerade inte för mig. Betvivlar att du får något NYTT tillfredställande för 1k. Hade hellre kollat in en begad i så fall. Finns ju gott om prylar för 2k som håller måttet som säkert går begat för 1k.

Skumt med länken. Obs, syrran fyller 50 och har knappt fotat nåt på många år. Hon kommer garanterat att bli nöjd med en 1000-kronors. I och med att det är en present så är beggat inte aktuellt. Kameran jag länkade till heter Samsung ST61 och finns på onoff.se. Känns lite mer safe med Nikon eller Canon tycker jag personligen.

Har en sån här själv när jag inte orkar släpa systemkamera, nöjd :)

http://www.dustinhome.se/pd_5010380164.aspx

990kr Nikon Coolpix L22

Nu fungerade länken igen för mig.
PowerShot A3100 IS silver går att få på flera ställen för 1295:- och känns som ett säkert kort. Den har fått bra betyg på flera ställen typ 4/5 och är ett bra köp enligt Cyberphoto.

Om den är bättre än Samsungen kan jag inte garantera dock. Men jag har en känsla att så är fallet.

Gå in på cyberphoto.se sortera på pris och betyg så ser du att canon A3100 är ett bra köp. Tror för visso att dem inte testar så billiga kameror flitigt.

Tackar tackar, ska kollas upp!

Tänk på att många billiga kompakter (Nikon L22) sällan har uppladdningsbara batterier utan använder sig av AA, vilket i längden kommer bli dyrt!

Casio har några kameror i den prisklassen du efterfrågar, sök efter Casio EX-Z på prisjakt så kommer du hitta ett par stycken. Annars Nikon Coolpix S3000, lätt att använda, laddare och uppladdningsbart batteri följer med, finnsi flera olika färger! Mitt starkaste tips! :tummenupp

Canonen jag tipsade har litet lätt men effektivt laddningsbart som följer med. Casio är nog också ett bra tips. dem verkar fått ordning på sina mindre billiga kameror. Dock den jag köpte paja blixten på efter ett halvår och sedan efter ett år gick sensorn. Dock var bild och film över förväntan när den fungerade ;)

Tänk på att många billiga kompakter (Nikon L22) sällan har uppladdningsbara batterier utan använder sig av AA, vilket i längden kommer bli dyrt!

Casio har några kameror i den prisklassen du efterfrågar, sök efter Casio EX-Z på prisjakt så kommer du hitta ett par stycken. Annars Nikon Coolpix S3000, lätt att använda, laddare och uppladdningsbart batteri följer med, finnsi flera olika färger! Mitt starkaste tips! :tummenupp

Jag använder kameran på mobilen 8megapixels. Funkar KANON! Dock så är det ju ingen idé att zooma men utan zoomen så funkar den jätte bra.

Det finns ju också att köpa laddningsbara batterier.

Last edited:

Sant och osant :tungan

4st AA batterier + laddare kostar drygt 200bagisar, då har man en extra uppsättning.

Samt tar batteriet slut på resan är det bara att köpa på macken :tummenupp

Självklart kan man köpa uppladdningsbara, men är det då inte värt att lägga 200kr och få en bättre kamera? Sen att kameror med AA oftast äter batteri gör ju att en dubbeluppsättning inte är en nödvändighet, det är ett krav.

En mobilkamera har ju dock inte en suck mot en billig kompakt, tom min ena lur (SonyEricsson Satio) med 12mpix får storstryk av min skräp sony DSC W85 som i sin tur får tokdäng av min D80.. (därför ligger Sony kameran i en låda och har drygt 50 exponeringar på 3år..).

Last edited:
Haha, 4MB hade varit i snålaste laget. "Så syrran, du kan ta hela EN bild innan du måste till datorn och föra över!" :) De skulle ganska säkert köpa den där. Tack sporthoj!

Jag köpte just kompaktkamera (lite dyrare, men ändå)..

www.prisjakt.nu. Klicka i prisspann. Tryck fram så de kamerorna med högst expertbetyg kommer upp. Kolla åldern på expertbetygen. Kolla användarrecensionerna på de kamerorna som har bäst/nyast expertrecensioner. Ta den som har bäst kombo av expert/användar.

Köp klart och baserat på fakta, inte :höstSH :)

/ Jens

Jag har en Canon IXUS90, har bara gott att säga om det lilla livet, perfekt när man inte orkar släpa på en systemkamera. /J

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park