Tips på kombi för 30-40 000 kr?

Jag har en volvo 854 -94. Farsan köpte den 98 och från den dagen till nu har vi inte behövt byta annat än olja + filter ( oväntat va? ) batteri och bromsbelägg. Helt rostfri under och skärmar. Snart 18.000 mil har den gått, drar under litern ifall man kör som vanligt. Dock är bilen slö som få. Rekomenderas :tummenupp

Ädit: kom på att gasen till AC har vi fyllt på också. ( Läs : lämnat in och fått det fixat )

slangarn skrev:
2176077 En chippad 855 T5 är en fin dragbil inga problem att ligga på 160 med stort släp :tummenupp

Köper du opel får du laga rost samt byta ut eldetaljer som lägger av.....

En T5:a med släp i 160 skulle inte jag vilja tanka. Inte ens i 100....
De nyare Oplarna har inga större problem med rosten direkt, inte så mycket värre än en Merca tex. Eldetaljerna du nämner är oftast generatorn varpå en del andra elfel uppstår men det brukar ordna sig när man byter ut generatorn.

Jag sitter själv i samma sits med samma krav.
Mondeo har jag tittat på men dom känns väldigt burkiga o plastiga, möjligen då med v6 då dom har lite bättre ljudisolering samt allmänt mer påkostad inredning annars väldigt mycket bil för pengarna.
Mercedes 300te, fin bil dock lite tråkig/gubbig, gammal design och ganska höga priser i förhållande till mil/årsmodell.
Passat i den prisklassen blir -96 eller äldre o dom ser ju ut som nåt från 80-talet.
Volvo går fetbort (jag skiter i hur bra dom kanske är, aldrig en volvo).
BMW 5-serien är kanonfina bilar men det har jag redan haft o man vill ju gärna prova nå annat.
Audi 100 eller a6 verkar vara det vettigaste, en 12 år gammal avant med 20.000 mil känns faktiskt stabilare och mer komfortabel än en 2 år gammal passat, att dom skulle vara svårmekade är bara nys (i alla fall jämfört med japanare). Den 5-cylindriga 2,0 eller 2,3 är mer eller mindre skottsäker och anses av många vara Audis absolut bästa men V-6 2,6 eller 2,8 känns ju lite roligare även om man får räkna med lite högre förbrukning (ca litern blandad körning men knappt nån skillnad när du hänger på släpet).
Så mitt val är Audi, och ja jag har varit runt o provkört dom andra bilarna jag pratar om samt även pratat med kompisar som haft dessa (ja utom Volvo förstås, åker dom Volvo pratar jag inte med dom).

Dee_cati skrev:
2176331 En T5:a med släp i 160 skulle inte jag vilja tanka. Inte ens i 100....
De nyare Oplarna har inga större problem med rosten direkt, inte så mycket värre än en Merca tex. Eldetaljerna du nämner är oftast generatorn varpå en del andra elfel uppstår men det brukar ordna sig när man byter ut generatorn.

Kan bara säga att inte många bilar slår volvos turbo i prestanda, Audi RS är enda bilen som jag kan tänka köra som bruksbil förutom Volvo turbo.
Vem vill köra nån trött Opel el dyl när man åker K6 och ZX10R annars.....

BMW är grymt bra bilar.. Sen så får man tycka vad man vill om kebab-faktorn, den är väl i och för sig inte så hög på en kombi, men det finns säkert nån inavlad volvo-ägare som tycker att det är en kebabbil ändå.

Hur som helst så skulle väl 5-serien (E34) passa er perfekt? Bränsleförbrukningen är inte högre än hos en volvo, den går jättebra att svänga med till skillnad från volvo där "vältkänslan" är lite väl hög, den är lättare att meka med än en volvo (ja, jag kommer att få skit för det uttalandet av diverse bönder och annat folk som aldrig har rört en bmw), det är helt okej pris på de flesta reservdelar.. Kort sagt en jäkligt prisvärd bil.
Kolla in på www.autopower.se för en massa information.Det finns även många e34'or till salu under Powerbörsen. Finns även Begagnatguide..
Bifogar även en länk till deras "modellguide", längst ner står det lite sammanfattade tester..

http://www.autopower.se/modellguiden/e34.asp

slangarn skrev:
2178520 Kan bara säga att inte många bilar slår volvos turbo i prestanda, Audi RS är enda bilen som jag kan tänka köra som bruksbil förutom Volvo turbo.
Vem vill köra nån trött Opel el dyl när man åker K6 och ZX10R annars.....

Precis, de är ju riktigt tråkiga. Nu tycker iofs jag att Volvo T5 bara låter gott, speciellt bra går de knappast om de inte är ordentligt trimmade. Men klart roligare än en slö Opel, men jag trodde inte att det var piggast bil som efterfrågades...

Limstift skrev:
2178569 BMW är grymt bra bilar..
Jo bmw är bra. Dock gillar jag inte e34:an. Stortryne hävdar att det är en väldigt driftsäker bil och det är den säkert, men den känns så gammal. O de drar ju en del om man jämför med någon mindre svennsonkombi. Billiga o serva är bmw dock! Vi lämnade in vår zäta på inspektion 2 för ca 4000kr.

Urk vad jobbigt det var välja. Egentligen skulle man haft mer pengar o köpt en e46:a touring, typ 318 så den e snål.

Dee_cati skrev:
2178630 Men klart roligare än en slö Opel, men jag trodde inte att det var piggast bil som efterfrågades...
Stämmer. Har redan en bil som går bra, nu ska vi ha en snål bil, även om stortryne dock gång på gång försöker hävda att bmw 540 och 530 är en bra familjekombi... :huvet

Westfield skrev:
2178421 Den 5-cylindriga 2,0 eller 2,3 är mer eller mindre skottsäker och anses av många vara Audis absolut bästa men V-6 2,6 eller 2,8 känns ju lite roligare även om man får räkna med lite högre förbrukning (ca litern blandad körning men knappt nån skillnad när du hänger på släpet).
Hur mycket drar den minsta motorn då? är det 2,0 som är den minsta? Kommer ju kanske dra släp 5-10 gånger per år och köra till jobbet desstå oftare, så snålheten prioriteras. Man får helt enkelt sitta o tycka att den är slö de gånger man drar släp.

lilltryne skrev:
2178895
Hur mycket drar den minsta motorn då? är det 2,0 som är den minsta? Kommer ju kanske dra släp 5-10 gånger per år och köra till jobbet desstå oftare, så snålheten prioriteras. Man får helt enkelt sitta o tycka att den är slö de gånger man drar släp.

Den lär gå på drygt 0,8 om man vill, men det är ju en stor/tung bil så det styrs mycket av högerdojan.
Jag tycker att ni skulle titta på en i alla fall, man känner kvalitetskänslan så fort man öppnar dörren.
Ett tips är ju att åka runt till handlarna o titta på bilar för att bilda sig en uppfattning om vad man vill ha innan man börjar fara länet runt i jakt på begagnat/privat.

lilltryne skrev:
2174909 Nu har vi börjat spana lite på Audi a4 och a6, men vi kom på att det sägs att audi ska vara jävligt jobbiga o meka med. Typ byta glödlampa ska man kontakta fackman för o göra enligt bosse bildoktor. Nån som har erfarenhet?

Om man vill meka själv ska man köpa en A6/100 innan "nya" karossen som kom -98. Finns en del billiga där!
Bara ett snabbt exempel.
http://www.blocket.se/vi/8168353.htm?ca=15_s

Att audi skulle vara dyra att reparera är fel. Man köper ju ändå inte reservdelar på audi utan på mekonomen el dyl och då är priserna lika till dom flesta bilar.

Annars finns ju Audi 80 som kombi.
http://www.blocket.se/vi/8265715.htm?ca=15_s

Om man kan tänka sig att slanta upp några tusingar extra så finns ju A4! Fyndchans på 1,6l motorn. Tråkig, men billig och snål!

Gustav O skrev:
2182053 Nissan Primera. Ingen pulshöjare men satan vad bra bilar.

Ahhhh, dra åt helv*** att de är! Iofs är det en 94/95:a jag äger men det är utan tvekan den sämsta av alla de 30-40 bilar jag har ägt!
Vet du att ett framhjulslager kostar 2300:-!!!! Och att det inte går att byta endast övre spindelleden/bussning utan du måste byta hela jävla länkarmen?
Näe, den bilen skulle jag inte ens rekommendera min värsta fiende.
Och nu pissar det ner regn utanför så imorrn har jag en hel sjö under golvet tack vare att det läcker in någonstans :död
Tänkte sälja den på blocket först men har inte hjärta nog att lura på någon stackare en sån skitbil så jag kommer byta in den på firma hoppas jag. Eller sälja till nån stockholmare.

Bmw E34 325 med 24v vanossexan. Mer bil än så får du inte för pengarna! Riktigt trevliga att åka i och tar inte mkt soppa heller. Drar till varvbrytet på 5:an om man är envis =250 blås (mätaren)

sån ska jag ha snart!!

Köp en Volvo 945! Hur praktiska och problemfria som helst, gentemot andra bilar.

Jag äger i dagsläget en Volvo 944 GL 1994 och kommer definitivt byta upp mig till en 944 turbo/LTT 1998 sen.

Skulle aldrig köpa Opel, Fååård och annat smäck.... men vad vet jag... jag är väl Volvo-skadad.

Dee_cati skrev:
2182535 Ahhhh, dra åt helv*** att de är! Iofs är det en 94/95:a jag äger men det är utan tvekan den sämsta av alla de 30-40 bilar jag har ägt!
Vet du att ett framhjulslager kostar 2300:-!!!! Och att det inte går att byta endast övre spindelleden/bussning utan du måste byta hela jävla länkarmen?
Näe, den bilen skulle jag inte ens rekommendera min värsta fiende.
Och nu pissar det ner regn utanför så imorrn har jag en hel sjö under golvet tack vare att det läcker in någonstans :död
Tänkte sälja den på blocket först men har inte hjärta nog att lura på någon stackare en sån skitbil så jag kommer byta in den på firma hoppas jag. Eller sälja till nån stockholmare.
Jag har en 95:a kombi som går som en klocka. Det enda jag har gjort på de 8000 mil jag kört, 19 000 totalt, är att byta olja, filter, bromsbelägg och tändstift/kablar. Den bara går och går, rostar ingenting heller. Är riktigt nöjd med den på alla sätt och vis, lastar bra, man sitter ok samt att den inte är särskilt trött även om den blir surrig i motorvägsfart pga låg utväxling.

Kör en Audi 80 Quattro kombi -95, 2,5 liters V6:an. Har varit helt problemfri sen jag köpte den för 2,5 år sen, förutom att servomotorn som styr värme/kyla i AC-paketet packat ihop på sistone (och den är ett helvete att koma åt). Förzinkad kaross, så rost är inga problem. 150 hk och bra vrid, ingen sportbil dock, men som dragbil är den helt OK. Enda nackdelen är väl den något höga soppaförbrukningen, ligger runt 1 liter milen blandad körning (mest stadskörning iofs), där ligger lågtrycksturbobilarna bättre till.

Gustav O skrev:
2183468 Jag har en 95:a kombi som går som en klocka. Det enda jag har gjort på de 8000 mil jag kört, 19 000 totalt, är att byta olja, filter, bromsbelägg och tändstift/kablar. Den bara går och går, rostar ingenting heller. Är riktigt nöjd med den på alla sätt och vis, lastar bra, man sitter ok samt att den inte är särskilt trött även om den blir surrig i motorvägsfart pga låg utväxling.

Hmmm, kom på att kombin faktiskt är gjord i England medans sedanen är gjord i Japan. Jävligt stor skillnad på dem iaf, inte ens samma bromsbelägg på dem (jag vet, jag fick byta 2 ggr innan jag fick rätt). Mao, ska man ha en primera så ska man INTE ha sedanen!

Har ägt en Opel Fontera 96:a 2,2 liters. Drog ca 0,8 blandad körning och ca1,3 med släp. Inte nåt å gasa med men man åker grymt bra och kan lasta i princip hur mycket som helst.
Lycka till!

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back