Tips på köp av däckvärmare!

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Hampe, varför inte kolla med Peter och Maria på AlienMoto?
Ingen smygreklam heller, dom annonserar :D
Gör en sökning på däckvärmare så hittar du ett brett utbud :tummenupp
<--------------------------------------------------------------------
http://www.alienmoto.se/index1.html

Tack för tipset :) Dock bara billigare där vad gäller Med temp styrning, så frågan åter står behövs de verkligen :va

Finns säkert minst 3 svar på den frågan. Men vilken nytta har man av den funktionen. Misstänker att de är mest vid regndäck men jag har inga såna än. lär iofs skaffa förr eller senare :)

De har även "Motard" däckvärmare som är till just 160/60 vilket jag kommer köra iår. Dock lär väl dessa funka sämre om man senare ska ha 180-190 bak :va
Fast oandra sidan hur funkar 180-190/55 värmare på 160/60 däck?

frågorna e många ikväll :tungan
 
Last edited:

Loco

#53
Gick med
15 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Kolla med Mc-online.se som annonserar här. Det finns olika märken som Capit däckvärmare som är top of the line samt Biketek och Diamond värmare.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Bump. upp me tråden lite :tungan


Hur mycke gör inställningsbar värme? Annars så har ja hört bra om NGC 801/901 men många verkar sälja MotoGP.. samt att priset känns mer rätt för en student.
Va säger folket här? Nån som jämnfört?
Nån som kört med MotoGP..?

TILLÄGG: partiska tillåts svara, och höra av sig om de vill snacka mer :tungan

Jag har haft ett par MotoGP och även NGC modellen. Mina erfarenheter är så här,
MotoGp är billiga och prisvärda, funkar väl om du bara kanske använder dom på lite bandagar och så endast, tillfällen då värmarna endast är på max 1 tim.
Innerfodret som skyddar värmeslingorna från att komma i direkt kontakt med däcket tyckte jag hade dålig kvalité. Fodret sprack och löstes upp av värmen när man använde dom under en längre tid (ca 2 tim) för att verkligen få rätt temp i däcket.

Har använt NGC modellen under samma förhållanden och dom är fortfarande som nya.

Jag använder mina under bandagar och tävlingar, uppskattningsvis ca 20-25 dagar under säsongen, det blir en hel del av/på.

/Nitrous
 

MC Doktorn

Guest
Jag har haft ett par MotoGP och även NGC modellen. Mina erfarenheter är så här,
MotoGp är billiga och prisvärda, funkar väl om du bara kanske använder dom på lite bandagar och så endast, tillfällen då värmarna endast är på max 1 tim.
Innerfodret som skyddar värmeslingorna från att komma i direkt kontakt med däcket tyckte jag hade dålig kvalité. Fodret sprack och löstes upp av värmen när man använde dom under en längre tid (ca 2 tim) för att verkligen få rätt temp i däcket.

Har använt NGC modellen under samma förhållanden och dom är fortfarande som nya.

Jag använder mina under bandagar och tävlingar, uppskattningsvis ca 20-25 dagar under säsongen, det blir en hel del av/på.

/Nitrous


Är inte Motogp och NGC värmarna samma ?

Varför värma i 2 timmar ?

Vilken temp hade du 110 grader?

Jag har använt Motogp värmarna i två år på både bandagar och tävlingar och dom fungerat mycket bra om man sköter dom.
Jag uppskattar att man kan ställa in tempen har aldrig behövt mer än 80 grader.

Det som jag reagerat på är dom värmer för fort och att värmeslingorna är för glesa.

Greven har grymt bra service vilket inte är att glömma i sammanhanget.

(jag såg att du var sponsrad av NGC)
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Varför värma i 2 timmar ?

Vilken temp hade du 110 grader?

Väldigt enkelt för att man inte styr över alla omständigheter runt om. Din träning eller ditt heat är planerat att köras före lunchpausen för dagen. En timme kan vara på gränsen till tight tid, så du sätter på värmarna gissningsvis en timme och en kvart före för att även fälgen ska bli lagom ljummen.

I slutet på heatet före ditt blir det en otäck krasch med 2 förare liggandes kvar på asfalten... Det blir rödflagg och heatet räknas som färdigkört men tyvärr tar det lite för lång stund att få upp gubbarna på bår och in i ambulans.

Nu bestämmer sig tävlingsledaren för att vi tar lunchpaus direkt då det kommer ta en halvtimme cirkus innan ambulanser kommer etc.

Ska du dra ur däcksvärmarna nu när du ska köra om 50 minuter?
 

MC Doktorn

Guest
I slutet på heatet före ditt blir det en otäck krasch med 2 förare liggandes kvar på asfalten... Det blir rödflagg och heatet räknas som färdigkört men tyvärr tar det lite för lång stund att få upp gubbarna på bår och in i ambulans.

?

Då får jag jobba :D

Men har sett att dom flesta däcktillverkare rek allt från 30-60 m värmning från ett kallt däck beroende på bana och lufttemp.
Du kanske vet mer än dom:va
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Då får jag jobba :D

Men har sett att dom flesta däcktillverkare rek allt från 30-60 m värmning från ett kallt däck beroende på bana och lufttemp.
Du kanske vet mer än dom:va

En timme är väl normalt sett ganska vedertaget, men väldigt många tävlingar har RULLANDE tidschema så man får chansa lite när det är läge att slå på värmarna. Och jag vill hellre ha varma däck än pissljumna...

Väder och vind påverkar tiden däcksvärmarna behöver vara på också, är det +25 grader gassande sol och vindstilla räcker troligen en halvtimme utmärkt men är det oktober +12 grader och isande vind behövs det en stund till.

Har fälgen blivit ljummen VET du att däcket är genomvarmt, inte bara ytan.

Och händer det sedan någonting kan tiden snabbt dra iväg, ska du då stänga av?
 

sandstream

Guest
Är inte Motogp och NGC värmarna samma ?
Jag tror bara att det är den temperaturstyrda termostaten som kommer från samma tillverkare. De tidigare MotoGP-värmarna, utan termostat, råkade ut för massor av problem, gick sönder, värmde för mycket osv.

Oavsett om jag hade spons eller inte från NGC så skulle jag rekommendera deras värmare eftersom de är rejäla, flexibla och ligger bra i pris.
 

MC Doktorn

Guest
Jag tror bara att det är den temperaturstyrda termostaten som kommer från samma tillverkare. De tidigare MotoGP-värmarna, utan termostat, råkade ut för massor av problem, gick sönder, värmde för mycket osv.

Oavsett om jag hade spons eller inte från NGC så skulle jag rekommendera deras värmare eftersom de är rejäla, flexibla och ligger bra i pris.


Alla däckvärmare har väl en termostat?

Jag har haft mina sen 2006 och inte haft några problem alls.
 

MC Doktorn

Guest
En timme är väl normalt sett ganska vedertaget, men väldigt många tävlingar har RULLANDE tidschema så man får chansa lite när det är läge att slå på värmarna. Och jag vill hellre ha varma däck än pissljumna...

Väder och vind påverkar tiden däcksvärmarna behöver vara på också, är det +25 grader gassande sol och vindstilla räcker troligen en halvtimme utmärkt men är det oktober +12 grader och isande vind behövs det en stund till.

Har fälgen blivit ljummen VET du att däcket är genomvarmt, inte bara ytan.

Och händer det sedan någonting kan tiden snabbt dra iväg, ska du då stänga av?

Har kört i allt från +5 till +33 C i luften.
Normalt brukar jag sätta på ca en timma innan start och inställda på 80 grader.
På bandagarna brukar det vara ca 40 min mellan passen och jag använder även då däckvärmarna hela tiden mellan passen.

Brukar aldrig vara något problem med det.
 

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Laxå
Hoj
675-Race!
Slänger in en fråga o hoppas att ingen blir för sur..:rolleyes: hur funkar de m däckvärmare på gatudäck, läste någonstans att de skulle slita mindre om man kasta på värmare ist för att rulla ut på banan kal, stämmer detta o hur varmt kan man köra däcken i värmaren isf??

MVH
JOhan
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Har kört i allt från +5 till +33 C i luften.
Normalt brukar jag sätta på ca en timma innan start och inställda på 80 grader.
På bandagarna brukar det vara ca 40 min mellan passen och jag använder även då däckvärmarna hela tiden mellan passen.

Brukar aldrig vara något problem med det.

Frågan/problemet är de gånger du genom omständigheter du inte kan gissa eller styra över har haft värmarna på snudd på en timme och inser att det kommer ta ungefär en timme till innan det är dags att köra ut.

Mina sparco har inte haft några problem med det men nitrous verkar ha haft problem med dåliga värmare i det läget. Skillnad mellan dålig kvalite och bättre kvalite!
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Efter att ha läst tråden tog jag med mina motogp värmare årets modell utan termostat och jämförde med polarns NGC utan termostat. Rent optiskt kan man inte se någon skillnad på dom mer än att motogp värmarna har kontakter av utländsk modell så man behöver adapter. Annars verkar tyg foder å slingor se lika dana ut?
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top