Tips på intensivkurs

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Jag lånar ut min profil till min flickvän som undrar följande...

Jag har tänkt att gå en intensivkurs för mc. Jag kör mycket privat och håller på och finslipar på krypkörningen. Det jag finner svårast är konbanorna för att jag inte har haft möjlighet att öva så mycket på dem.

Jag har jag utfört risk 1an och har bokat risk 2an så att de är avklarade innan jag bokar en intensivkurs.

Så undrar lite vilka som kan rekommenderas. Jag har kollat runt på nätet på olika kurser, bland annat på en i västerås (hässlö trafikskola.) Är det något att rekommendera? Eller har ni några andra tips.

Last edited:
Rubriken :tummenupp

Annars ring trafikskolorna och fråga...

Men att öva konbanorna kan man göra själv, står i boken hur dom skall vara uppställda.
Annars en klassiker är ju att ställa upp 2 flaskor/koner och köra som en 8'a.

Tänk på att lyfta blicken högt och håll lite varv på motorn (1200-1400 ca) och slira på kopplingen. Så att den inte tjuvstannar för dig.

Edit..

Nynäshamn? Testa Farsta Trafikskola...dom håller till i Håga industriområde/Västerhaninge.

Last edited:
Rubriken :tummenupp

Annars ring trafikskolorna och fråga...

Men att öva konbanorna kan man göra själv, står i boken hur dom skall vara uppställda.
Annars en klassiker är ju att ställa upp 2 flaskor/koner och köra som en 8'a.

Tänk på att lyfta blicken högt och håll lite varv på motorn (1200-1400 ca) och slira på kopplingen. Så att den inte tjuvstannar för dig.

Edit..

Nynäshamn? Testa Farsta Trafikskola...dom håller till i Håga industriområde/Västerhaninge.

Rubrik fixad :tummenupp

Gjort det där med 8 or och liknande men vill komma bort och öva intensivt i en vecka, därför letar jag intensivkurs.

Jag har redan övat och övat och övat krypkörning på Farsta trafikskola men de är långt i från bäst på att lära ut där så jag kommer ingenstans där.

Så tips på bra intensivkurser välkomnas.

För att slippa motorstopp vid krypkörningen så ligg på och gasa till hela tiden, var inte rädd för att varva. Brum, brum, brum, bruum, bruum, brum.

Ja, vart går man en intensvinkurs? Närmsta grisfarm kanske?

:rofl:rofl

Jag bortser från felstavningen i rubriken ;)

Kanske för långt att åka till Falun men här har vi en körskola som specialicerat sig på MC-utbildning så jag tipsar om Wahlin Motorcykelutbildning. De skräddarsyr en utbildning till dig.

Lägger in en brasklapp också. Jag har ingen anknytning till Wahlin och jag har inte nyttjat dem så jag kan ge nått omdöme mer än att de just är specialicerade på MC-utbildning. Jag har i vart fall inte hört nått negativt om dem.

Jag kan rekommendera följande. Tog MC-kort där 2009 efter att ha hört mycket gott om dem. Man kunde köra en arbetsvecka eller två helger och jag valde det senare för att slippa ta semester. Och klarade körkortet med detta :)
I deras paket ingår dock riskutbildning tror jag, men man kan säkert höra med dem om man kan ta bort det.

http://www.vasterasbilmcskola.se/

City Trafikskola i Sunbyberg har bra intensivkurs...Janne, Jannis och Christian är riktigt bra lärare och man kör 3 timmar varje dag måndag - fredag. Man är två elever som kör halva tiden var och andra halvan åker man bakpå lärarenshoj. Jag tyckte det var riktigt bra!!

Lycka till!!!!

//Daniel

Nu är det inte en "uppbyggd" kurs, men jag körde sex dubbeltimmar på St. Eriks trafikskola under en och en halv vecka (varannan dag). Det lyfte min privata och rätt oinspirerade fiskörning så mycket att jag satte kortet på första uppkörningen två veckor efter.
Läraren jag körde för hette Ulf och jag har honom lätt att tacka för kortet. Bättre lärare får man leta efter. Men var beredd på att lägga egot på hyllan hemma.

Körkort express i Hallstahammar - bra skit. Tog mitt körkort där på första försöket.

Jag förstår inte det där med intensiv? När jag gjorde farsta så var ju banövningspassen på tre timmar per gång? Det måste ju betyda att det inte är timmarna du är ute efter utan en pedagog som förklarar så du förstår. Har du övat så mycket som du säger så måste det ju bara vara att det inte klickat till ordentligt än. Man måste förstå tekniken, sen måste den övas på massor iofs för att sätta sig. Har även kört med Wahlin i Falun, som nämndes ovan. Där var passen betydligt kortare, men han var en hejare på att engagera sig och förklara och visa. I mitt fall blev det så att jag krypkörde okej i farsta, rörde ihop allt hos Wahlin, men hans lärdomar satt kvar, och dessa övade jag sen på åter i farsta och fick massor av beröm, "så ska det se ut", haha! Jag är glad för bägge skolorna, men det var Wahlin som fick poletten att trilla ner slutgiltigt. Summa summarum, det finns massor av skolor i 08-trakten, prova lektioner nån annanstans.

Min bror har nyss börjat sin intensivkurs i Västerås och är hittills mycket nöjd, tycker lärarna är skitbra.

Jag gick intensiv på västerås bil och mc skola för ett par år sen, svin bra kort sagt :tummenupp

Kan rekommendera varmt Jarla Trafikskolas intensiv kurser vid Solvalla/Bromma.

Får slå ett slag för Jarla Trafikskola i Solvalla jag med!
Schyssta humana priser (ett körkort ÄR inte billigt)
Väldigt bra lärare, sakliga och kunniga, pedagogiska och lite humor på det med glimten i ögat!
Plus en oerhört trevligt receptionist som mer eller mindre trollar framför datorn och får ihop det med körtiderna!
:tummenupp

Dock behövs en tidigare behörighet (typ B-kort) innan intensivkurs får genomföras - detta för att man skall kunna trafikrytm, skyltar, avsökning med blicken och allt därtill rätt flytande för att få ut så mycket som möjligt av MC utbildningen! GLHF ;)

Får slå ett slag för Jarla Trafikskola i Solvalla jag med!
Schyssta humana priser (ett körkort ÄR inte billigt)
Väldigt bra lärare, sakliga och kunniga, pedagogiska och lite humor på det med glimten i ögat!
Plus en oerhört trevligt receptionist som mer eller mindre trollar framför datorn och får ihop det med körtiderna!
:tummenupp

Dock behövs en tidigare behörighet (typ B-kort) innan intensivkurs får genomföras - detta för att man skall kunna trafikrytm, skyltar, avsökning med blicken och allt därtill rätt flytande för att få ut så mycket som möjligt av MC utbildningen! GLHF ;)

Statistik över senaste uppkörningar på Jarla Trafikskola (mc-skola) finns att läsa på http://www.jarlatrafikskola.se/utbildning/motorcykel-korkort/statistik/.

De har fem mc-lärare som gör allt för att eleverna ska få sina A-kort. Kan bara instämma det Jejjsoft skriver ovan. Underbara, pedagogiska och tålmodiga lärare :tummenupp.

Kolla om det här är till nån nytta. Bilden ska föreställa hur man kan planera banan så att den blir lättare. Sväng tidigare så blir manöverutrymmet till nästa kon större, speciellt mellan näst sista och sista. I princip behöver man bara gasa när man byter riktning, rakt fram kan man ju rulla till stillastående utan att ramla.
konbana.jpg

Så nu har jag bokat en intensivkurs på Hässlö trafikskola i Västerås. Men innan jag betalar fakturan, några åsikter?

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna