Tips på inredning i garage??

Chris

Yamaha
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZS600
Jag håller som bäst på och bygger upp ett garage brevid mitt nybyggda hus. Det bli inget jättegarage men det är på 6x6m. Tanken är att ha bilen/mc:en på ena sida och en liten "meckardel" på andra sidan. Det blir en 275cm bred fjärrstyrd port för bilsidan och en vanlig dörr för andra sidan. Garaget är inte uppdelat med någon vägg inuti.

Så nu tänkte jag att ni kan komma med tips vad jag bör tänka på när jag skall börja bygga invändigt....t.ex. hur många eluttag och vart dom skall placeras. tryckluftuttag, förslag på verktygsplacering, belysning o.s.v.
Jag har ju själv lite ideer men vore kul med lite input från andra också.

Elurtag högt (kanske två dubbla per vägg?)och glömt inte en dubbel över arbetsbänken.
Du behöver inte mer än ett trycklufturtag vid bänken i ett så "litet" garage.
Verktygtavlor över bänkarna för de absolut vanligaste verktygen och ett par rejäla lagerhyllor att ställa andra grejer i.
Tänk på att du knappast kan få för bra belysning vid arbetsbänken. En gammal skrivbordslampa vid skruvstycket är en höjdare.
Måla gärna väggar o tak vita för ljuset skull,men det är skönt med en färg till. Gult på golvet och en meter upp på väggarna är min favorit.

Tycker jag iaf :)

Last edited:
tryckluftsuttag kan väl vara bra att ha i taket. med sån spiralslang/fjäder belastad. Så behöver du ju ett sånt låd-set till att ha alla bultar/skruvar/muttrar/brickor som finns och behövs! ;)
(tänk att få inreda ett garage utan att tänka på budget! :drool ;) )

Någon som vet om man kan ställa kompressorn uppe på vinden där det ej är isolerat? skulle vara skönt att få bort ljudet från den.

kan kan man väl, men frågan är om det är rekomenderat...

fireblade skrev:
kan kan man väl, men frågan är om det är rekomenderat...

Det enda problemet med det som jag ser det är att du kommer att få enorma mängder kondensvatten i tanken, och måste upp och dränera för att det inte ska frysa i tanken.

Men bygger du in den i en ljudisolerad låda mot en yttervägg i garaget så håller den sig tyst, då bör du även öppna upp ventilation utåt då den utvecklar en hel del värme om den får gå långa stunder.

Exempel på bra ventilation är en PAX fläkt med kallrasskydd för utluften och ett "felvänt" kallrasskydd för inluft, gärna termostatstyrd, annars kan man koppla så att fläkten går när kompressorn gör det.

Back