Tips på hur man bromsar/panikbromsar på grusväg?

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Idag var det nära att jag fick köra ner i diket. Känner inte hojen riktigt ännu men börjar få ett hum om den.

Vi har en liten grusväg, brukar ligga i max 10-20 på den då det är dolt på vissa delar och typ en bil plus en MC får med nöd och näppe plats på den. Nu kom det givetvis en bil precis i kurvan där det är dolt och jag kanske var lite för reflexmässig på bromsen så det blev ett litet kast åt ena hållet, släppte direkt och styrde över på höger sida med ca 20 cm marginal till dike och mötande bil. Jag höll kanske 15 km så jag hade ju inte dött men ett ovalt framdäck och stukad framgaffel hade ju inte varit skoj.

Hade jag haft Dominatorn kvar så hade jag nog tagit dikesvägen men nu är ju detta en Ducati så det är ju synd att sabba kåpor och sånt redan nu...

Hur hade ni gjort i en sån situatuon?

//T

Jag hade nog låst bakbromsen och försökt hålla koll på frambromsen eller släppt bakbromsen och gasat med ett snyggt ställ som resultat :rock

Jag hade nog låst bakbromsen och försökt hålla koll på frambromsen eller släppt bakbromsen och gasat med ett snyggt ställ som resultat :rock

Hade det funnits plats till det så hade det väl varit bra.. :)

Tur man kommer ihåg lite av undanmanöver från avrostningen, men snygg undanmanöver var det inte, kändes som att man var som en vante på hojen..

Bakbromsen är din kompis på grusväg, det bästa är att styra istället för att bromsa.

Bakbromsen är din kompis på grusväg, det bästa är att styra istället för att bromsa.

Måste lära mig det .. det blir reflexmässigt att jag tar frambromsen tyvärr. Sitter väl hårt i ryggmärgen antar jag. Får helt enkelt ställa upp koner på vägen hemma och öva ... :)

Måste lära mig det .. det blir reflexmässigt att jag tar frambromsen tyvärr. Sitter väl hårt i ryggmärgen antar jag. Får helt enkelt ställa upp koner på vägen hemma och öva ... :)

Jaoh, bara att känna på det. Brukar roa mig med att låsa bakhjulet nästan varje gång jag kör på grusväg mest för att hålla mig bekant med det, för det är inte ofta jag är på grusväg med gathojen. :gnissla

Jaoh, bara att känna på det. Brukar roa mig med att låsa bakhjulet nästan varje gång jag kör på grusväg mest för att hålla mig bekant med det, för det är inte ofta jag är på grusväg med gathojen. :gnissla

Inte jag heller men just denna biten måste jag köra för att komma till asfalt. :D

Får ta tantens koner hon har i paddocken, hon kommer tro jag blivit helt tokig.
:rolleyes:

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing