Tips på handskar

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Hej, jag letar efter ett par nya handskar då mina sjunger på sista versen.

Det jag söker är en hyffsat sportig handske med god skyddsgrad (förstärkt över knogar och fingrar etc) och med ett vattenavvisande membran, t.ex Gore-Tex. Vad jag har förstått så går membran och sportig inte alltid ihop, eftersom det är svårt att göra en tunn handske med t.ex ett Gore-Tex-membran men jag vill verkligen slippa vara blöt om händerna en semester till :). Trots det så vill jag ju inte ha ett par allt för tjocka handskar, jag vill ha kvar fingertoppskänslan så att säga.

Så är det någon som har några tips på handskar som skulle kunna funka? Prisklass max 1100 kr eller något sådant.

Jag vet att McPoolen har ett par hyffsat sportiga handskar med membran för ett rätt bra pris, är det något att satsa på? Carolina Riedel kör väl med McPool så det borde ju borga för att deras skydd funkar?

Sitter lite i samma båt. Lelles har en Orina Oregon GTX som kanske skulle passa dina krav för 799:- Sen har de Alpinestar och Dainese för runt 1200 - 1400:- också. Man kanske får ta sig till MC-poolen och kolla vad de har. Själv tittar jag på Halvarssons Dry Quip men de är inte så sportiga. Alternativt kunde du ha ett par billiga goretex/eller regnhandskar ligga under sadeln.

Anders R skrev:
Alternativt kunde du ha ett par billiga goretex/eller regnhandskar ligga under sadeln.
Det är kanske en bra idé faktiskt. Det kanske är bättre att satsa på ett par riktigt bra men inte vattentäta handskar och ha ett par billigare vattentäta i reserv. Det tål att tänkas på :).

Jag skall kolla in handskarna på Lelles, 799 är ett ganska bra pris, det är ungefär vad jag tror att handskarna på MC-Poolen kostar. Kan ju vara intressant att jämföra dessa två.

Jag kör med Alpinestars Sp 2. De sitter kanonbra.
När jag skall åka iväg längre sträckor så har jag med mig ett par tunna gummihandskar som jag drar på utanpå handskarna så blir de helt vättentäta. :tummenupp

Bifogat

• sp-2-glv-black.jpg
    sp-2-glv-black.jpg
    8.8 KB · Visningar: 57
Nej köp inte billiga skit handskar. Det gjorde jag, problemet är bara att dom billiga tunna sommar handskarna jag köpte är så satans sköna så jag vill inte åka i några andra. Jaha så nu sitter man här med ett par hanskar med dåliga skydd men grymt bekväma när det är varmt ute. Åker nästan alltid i dessa handskar trots att jag vet att dom säkert inte är bra.

Så du menar att dyra handskar är obekvämare och sämre att ha på sommaren? Då är du nog ute och cyklar.

//jaG

Qwerty skrev:
Nej köp inte billiga skit handskar. Det gjorde jag, problemet är bara att dom billiga tunna sommar handskarna jag köpte är så satans sköna så jag vill inte åka i några andra. Jaha så nu sitter man här med ett par hanskar med dåliga skydd men grymt bekväma när det är varmt ute. Åker nästan alltid i dessa handskar trots att jag vet att dom säkert inte är bra.

Thundercat skrev:
Jag kör med Alpinestars Sp 2. De sitter kanonbra.
När jag skall åka iväg längre sträckor så har jag med mig ett par tunna gummihandskar som jag drar på utanpå handskarna så blir de helt vättentäta. :tummenupp
Jo, precis så har jag också gjort. Jag körde med kirurghandskar utanpå mina handskar och det funkade rätt så bra, men under en längre semester när handskarna åker på och av rätt ofta så är det inte så smidigt. Sen ser det rätt kinky ut också :)

Har inte Alpinestars också ett par sporthandskar med Gore-Tex-membran? Jag har för mig att min polare har ett par sådana. Jag får forska vidare :).

Jag vill slippa att se ut som på den här bilden denna säsong, stövelöverdragen får jag kanske leva med (dom funkade faktiskt kalas) men kirurghandskar is not an option anymore :).

regn.jpg

sgtpepper skrev:
Jo, precis så har jag också gjort. Jag körde med kirurghandskar utanpå mina handskar och det funkade rätt så bra, men under en längre semester när handskarna åker på och av rätt ofta så är det inte så smidigt. Sen ser det rätt kinky ut också :)

Har inte Alpinestars också ett par sporthandskar med Gore-Tex-membran? Jag har för mig att min polare har ett par sådana. Jag får forska vidare :).

Jag har såna! Helt okej, men lite dålig känsla. Funkar bra på väg, men jag har kört runt Mantorp med dom och då är det lite otrevligt (alltså det funkar, hellre torr, koncentrerad men klumpig än blöt och stelfrusen)

Du MÅSTE ha ett par tunna sköna, dyra sport handskar, och ett par dyra sköna gortex :fakta
Sanningen är dyr :gnissla

Jag körde en gång från Kinnekulle i snö med endast ett par genomblöta sommarhanskar... fick stanna helatiden och värma mig på avgaserna, efter det har jag alltid ett par bra regnhanskar med mig!

triple skrev:
Du MÅSTE ha ett par tunna sköna, dyra sport handskar, och ett par dyra sköna gortex :fakta
Sanningen är dyr :gnissla

Tyvärr är den det. Håller med! Regnöverdragshandskar oavsett kinkytyp eller Mcspecifika tappar man känslan med.

Har inte Alpinestars också ett par sporthandskar med Gore-Tex-membran?
Alpinestars har ett par goretex som heter Tech Road för ca 1400:- och Dainese har ett par som heter panther ca 50:- billigare, men det är lite mer än Prisklass max 1100:-

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!