Tips på halskrage/halsvärmare

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Det börjar bli kyligare på morgonen nu när man rullar i väg med hojen och jag måste därför införskaffa en varm och skön halskrage så det inte blir en pina de 4 milen jag har till jobbet.

Är det någon här som har tips på någon bra modell?

Några kriterier:

* Måste vara vindtät
* Ska vara varm och skön
* Gärna gå att dra upp en bit över ansiktet

Har kollat en del på Touringbutiken.se men där fanns bara en som passade mig i smaken, och som dessvärre var i fel storlek. Hoppas någon har tips på butiker i Stockholm där man kan prova prylarna för att se om det känns rätt.

Tack på förhand!

/Mankan

Edit: Det var denna jag hittade på Touringbutiken.

mankan skrev:
Det börjar bli kyligare på morgonen nu när man rullar i väg med hojen och jag måste därför införskaffa en varm och skön halskrage så det inte blir en pina de 4 milen jag har till jobbet.

Är det någon här som har tips på någon bra modell?

Några kriterier:

* Måste vara vindtät
* Ska vara varm och skön
* Gärna gå att dra upp en bit över ansiktet

Har kollat en del på Touringbutiken.se men där fanns bara en som passade mig i smaken, och som dessvärre var i fel storlek. Hoppas någon har tips på butiker i Stockholm där man kan prova prylarna för att se om det känns rätt.

Tack på förhand!

/Mankan

Edit: Det var denna jag hittade på Touringbutiken.

Tjena!

Jag kör varje morgon jag med, dock inte lika långt som du, men jag var till MC-Bolaget i stan och köpte en face-mask som täcker från halsen och upp till näsan. Jag tycker den är väldigt behaglig och materialet är liknande sådant man har typ vid idrottsskador "Rehband"...pris, 250 eller nåt...värt en investering, skyddar rätt bra mot flugor och annat strunt som flyger runt!

Tips från ett fruset mcbud: Jag tog en gammal tröja och klippte av ena ärmen. Det blev en perfekt buff. Tex en fliströja kan man klippa sönder.

Edit: Men ta en ganska stor tröja så du kan dra ärmen över huvet.

Last edited:
Halvarssons Neckcollar är jag väldigt nöjd med. :tummenupp

Bifogat

• Neckcollar.JPG
    Neckcollar.JPG
    69.8 KB · Visningar: 246
jag kör med en fliskrage(skidutrustning?) från stadium den täcker bra och jag kan ha den innanför jackan samt dra upp på hakan en bit :tomten

Robban W skrev:
Tips från ett fruset mcbud: Jag tog en gammal tröja och klippte av ena ärmen. Det blev en perfekt buff. Tex en fliströja kan man klippa sönder.

Edit: Men ta en ganska stor tröja så du kan dra ärmen över huvet.

Men luktar det inte ganska illa? Äh, skit samma. Det passar din image.

Last edited:
Victor skrev:
Men luktar det inte kanska illa? Äh, skit samma. Det passar din image.

Ehhh nu är det väl inte att rekommendera att du tar en av dina svettiga gamla tröjor. Har du hört talas om deoderant? Vet du att folk byter tunnelbanevagn när du hoppar på tåget?

Jag ser att det har kommit lite fler svar sedan jag åkte hem i går, tack för det :tummenupp

Var förbi Jula och testade deras fleecekrage men den tyckte jag var alldeles för kort ned mot halsen om man drog den en bit upp på hakan.

Halvarssons Neckcollar verkar vara ungefär vad jag letar efter. Blir till att besöka Yamaha Center på lunchen och botanisera lite.

Alternativ nummer två blir Stadium.

Ska även kolla MC-Bolaget om jag inte hittar någonting annat, men jag har lite svårt för ansiktsmasker.

Resterande tips med buffar, tröjärmar odyl. får väl ses som nödlösningar då det är ungefär så jag redan klär mig när det är kallt, men tack för tipsen :tummenupp

Last edited:
Back