Tips på grushoj/pendlingshoj

  • Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Sålde min Ktm 660 för ett par veckor sedan och letar nu efter en hojj som duger åt lite grusåka, bör också gå att åka lite stigar och sånt i skogen samt kortare sträckor i stan. Ett plus är om det är möjligt att åka "längre" turer på ca 20mil utan att behöva stanna och byta olja.

Har tittat lite på TTR 600 men det finns ingen i vettigt skick OCH för en rimlig peng. Hur skulle en DRZ 400 funka? Blir den klen om man ska åka längre eller för grusväg?

Alla tips är välkomna, hojjen bör kosta max 30.000:-
 
En Xr av valfri årsmodell bör funka bra.

Jo problemen är bara att en 650 är för dyr och 600or som inte är helt sönderskruvade växer inte på träd. Var och kollade på en XR 600 innan jag köpte ktmen. Det var en -00a med en stor spricka i motorblocket. Killen ville ha 28.000 och vägrade gå ner en krona :va:tummenupp

Sen verkar det inte finnas en XR 600 inom ca 25mils radie heller tyvärr :(
 
Last edited:
Dr600 (om du står ut med gammalt:D) eller en nyare dr650 kanske då? är väl inte samma drag som ktm:en men går att hitta för låångt under 30k
 
Jo problemen är bara att en 650 är för dyr och 600or som inte är helt sönderskruvade växer inte på träd. Var och kollade på en XR 600 innan jag köpte ktmen. Det var en -00a med en stor spricka i motorblocket. Killen ville ha 28.000 och vägrade gå ner en krona :va:tummenupp

Sen verkar det inte finnas en XR 600 inom ca 25mils radie heller tyvärr :(
Bara att hålla ögonen öppna, helt plötsligt kommer det ett fynd. Kolla in annonsdelen på soe.se. Där brukar vara en hel del bra.
 
Suzuki DR650! 400 cc blir nog rätt tradigt skulle jag tro & köra vanlig väg med..
 
Tack för tipsen :)

Ska och kolla på ett par XR650 i helgen faktiskt. Vad är vettigt att betala för en XR650 -01a med ca 1500mil på mätaren och skapligt skick? Personligen skulle jag säga under 30k men de flesta ligger ju väldigt mycket högre... Hur kommer det sig att XR 650 ligger så högt i pris?
 
Tack för tipsen :)

Ska och kolla på ett par XR650 i helgen faktiskt. Vad är vettigt att betala för en XR650 -01a med ca 1500mil på mätaren och skapligt skick? Personligen skulle jag säga under 30k men de flesta ligger ju väldigt mycket högre... Hur kommer det sig att XR 650 ligger så högt i pris?
För dom håller bra och går tillräckligt bra för att vara roliga. Rör väl på sig som en 625:a rakt fram ungefär. :)

Bara att köpa om det är lagom pris. Bjud han 32 eller något och se vad han säger. Jag är i alla fall grymt nöjd med min. Har kört runt 2000 mil utan några större problem. Kört lite blandat motard och grus. Rullat mycket på bana utan problem med. Sen att en Xr inte skakar lika jävligt som en KTM 6XX är ju skönt :)
 
Jag skulle försöka få tag i en XT660. Om en sån kan hålla 10000 mil för ett MC-bud lär den vara oförstörbar i händerna på en vanlig dödlig. :tummenupp
 
För dom håller bra och går tillräckligt bra för att vara roliga. Rör väl på sig som en 625:a rakt fram ungefär. :)

Bara att köpa om det är lagom pris. Bjud han 32 eller något och se vad han säger. Jag är i alla fall grymt nöjd med min. Har kört runt 2000 mil utan några större problem. Kört lite blandat motard och grus. Rullat mycket på bana utan problem med. Sen att en Xr inte skakar lika jävligt som en KTM 6XX är ju skönt :)

Hum okej. Jag har dock 2st här i närheten. En med bara offroadhjul och i skapligt skick. Inget lull-lull alls, gått ca 1500mil och han begär 34500 och verkar va ganska hård på priset. Kanske går att få för 32k

Sen har jag en annan med motardhjul och sletna hjul samt offroadfälgar och helsystem av nått fint märke. Sitter också lite andra fina saker på som annat ok samt bromspump fram. Han gick ner till 35k över telefon så den kanske man kan få för 33-34. Denna är dock en -00a samt har gått "ca" 2300mil, lite luddigt då det sitter cykeldator på för motardhjulen och originalmätare för offroadhjulen.

Båda spräcker ju min budget men det kanske är mycket vettigare hojjar ändå än de runt 20-25k? Är det något speciellt man bör titta på när det gäller XR 650? Spelar milen någon roll i de fallen ovanför eller bör jag satsa på alt 2?

Jag skulle försöka få tag i en XT660. Om en sån kan hålla 10000 mil för ett MC-bud lär den vara oförstörbar i händerna på en vanlig dödlig. :tummenupp

Jo absolut, dock är de för tunga samt lite väl dyra :(


Vad tycker en XR 650 om längre turer, typ 20-25mil med motardhjul och relativt konstant gas?
 
Last edited:
Hum okej. Jag har dock 2st här i närheten. En med bara offroadhjul och i skapligt skick. Inget lull-lull alls, gått ca 1500mil och han begär 34500 och verkar va ganska hård på priset. Kanske går att få för 32k

Sen har jag en annan med motardhjul och sletna hjul samt offroadfälgar och helsystem av nått fint märke. Sitter också lite andra fina saker på som annat ok samt bromspump fram. Han gick ner till 35k över telefon så den kanske man kan få för 33-34. Denna är dock en -00a samt har gått "ca" 2300mil, lite luddigt då det sitter cykeldator på för motardhjulen och originalmätare för offroadhjulen.

Båda spräcker ju min budget men det kanske är mycket vettigare hojjar ändå än de runt 20-25k? Är det något speciellt man bör titta på när det gäller XR 650? Spelar milen någon roll i de fallen ovanför eller bör jag satsa på alt 2?



Jo absolut, dock är de för tunga samt lite väl dyra :(


Vad tycker en XR 650 om längre turer, typ 20-25mil med motardhjul och relativt konstant gas?
Bjud 35' eller ngt för den som rullat 2300. Ser lite sliten ut i plasten dock. Men om man inte bryr sig om det så. Bra ok fram med och det är ju inte fel med helsystem.. Men har du nära till båda är det ju bara att köra och kolla :)

Alla årsmodeller av XR'n är samma. Det var bara några ur första årsmodellen som hade problem med en bussing i kopplingen, men det lär väl vara utbytt vid detta laget. Att kolla när man köper är väl det vanliga bara.

Jag brukar ofta köra 20+ mil turer på sommaren. Det funkar bra, inga avdomnade kroppsdelar eller liknande.
 
Bjud 35' eller ngt för den som rullat 2300. Ser lite sliten ut i plasten dock. Men om man inte bryr sig om det så. Bra ok fram med och det är ju inte fel med helsystem.. Men har du nära till båda är det ju bara att köra och kolla :)

Alla årsmodeller av XR'n är samma. Det var bara några ur första årsmodellen som hade problem med en bussing i kopplingen, men det lär väl vara utbytt vid detta laget. Att kolla när man köper är väl det vanliga bara.

Jag brukar ofta köra 20+ mil turer på sommaren. Det funkar bra, inga avdomnade kroppsdelar eller liknande.
Okej tack för "input'en"!

Har du en XR 650 eller en 600?
Okej, det där med längre turer så var jag mest orolig över någon maskinellt mer än avdomnade kroppsdelar:) Men motorn i sig mår inte dåligt att längre turer med en del transportsträckor?
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top