Tips på gamla gaffelben..

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
En kompis till mig håller just nu på med ett Harleybygge och har ett problem..
Han tänkte använda sig av en gammal Sportstergaffel men det visar sig nu att de undre gaffelbenen är för långa för att han ska kunna sänka gaffeln så mkt som han vill, det blir ingen fjädringsväg alls kvar..
Därför så tänkte han och jag nu försöka få tag på ett par andra gaffelben med kortare nederdel.
Sportstergaffeln är en japantillverkad historia av märket Showa och de övre gaffelbenen har en diameter på 39mm..
Nån som vet om det finns några gamla japanare som man skulle kunna titta närmare på? Jag tänkte att den gaffelbenstillverkaren säkert har gjort ben till ganska många olika gamla hojar och att de säkert ser snarlika ut..

Gaffelkronorna från Sportstern ska användas så det måste vara 39mms ben..

Ubbejävel skrev:
2630554 En kompis till mig håller just nu på med ett Harleybygge och har ett problem..
Han tänkte använda sig av en gammal Sportstergaffel men det visar sig nu att de undre gaffelbenen är för långa för att han ska kunna sänka gaffeln så mkt som han vill, det blir ingen fjädringsväg alls kvar..
Därför så tänkte han och jag nu försöka få tag på ett par andra gaffelben med kortare nederdel.
Sportstergaffeln är en japantillverkad historia av märket Showa och de övre gaffelbenen har en diameter på 39mm..
Nån som vet om det finns några gamla japanare som man skulle kunna titta närmare på? Jag tänkte att den gaffelbenstillverkaren säkert har gjort ben till ganska många olika gamla hojar och att de säkert ser snarlika ut..

Gaffelkronorna från Sportstern ska användas så det måste vara 39mms ben..

Kan man inte svarva ner innerbenen så att dom blir kortare då?

Limstift skrev:
2630897 Kan man inte svarva ner innerbenen så att dom blir kortare då?

Visst, det ska också göras men den här gaffeln kommer att bli så kort att ytterbenet kommer att slå i nedre gaffelkronan.
Med ett 21" hjul så sticker ytterbenet upp ca 5cm över däcket ändå, vi vill att de ska vara jämnhöga eller kanske att ytterbenet ska hålla sig under däcket...
Gaffeln ska bli som den på bilden ungefär och då måste han ha kortare ytterben..
Jag ber om ursäkt för att jag har lagt upp en HD-bild på sporthojsforumet men jag letar ju efter japsdelar så det borde väl förlåtas :rolleyes:

Bifogat

• cole foster.jpg
    cole foster.jpg
    71.9 KB · Visningar: 80
Last edited:
Sticka av gaffelbenen och svarva nya invändiga gängor gör t.ex. Skogs Mekaniska i Gävle för ca 500 pix. Kapa, korta och svetsa underbenen kanske Andersson-Turbo i Upplands-Väsby kan göra. Värma oljan ur alu't så att det blir svetsbart är nog det knivigaste i det projektet.

Sticka av och gänga om de inre gaffelbenen kan jag göra och har grejer till själv men jag skulle gärna slippa att greja med de yttre.. Jag har grejer så jag kan fixa det själv också men skulle ju hellre se att det fanns några kortare ben att använda istället..

Var 39mm en ovanlig dimension på gaffelben kanske?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg