Tips på Firma som renoverar vevparti nära Göteborg?

En vettig beskrivning på balansering (inte riktning) av vevaxel - läs och begrunda.
En tänkvärd tanke - vad händer med den dynamiska balansen när man byter till lättare kolv/stake?

En vettig beskrivning på balansering (inte riktning) av vevaxel - läs och begrunda.
En tänkvärd tanke - vad händer med den dynamiska balansen när man byter till lättare kolv/stake?

Den sok balansfaktorn som är inviktat från fabrik ändras till annat varvtal med lättare/tyngre kolvar. Lättare kolv eller stake gör att balansfaktorn ökar till högre varvtal där den går som finast. De innebär mer vibrationer på tomg och låga varv som i takt med ökat varvtal blir som bäst där den nya balansfaktorn hamnar dvs lite högre i varv. Men de är inget man behöver bry sig i för man känner i regel ingen skillnad på så mycket som 50-100gr lättare kolv. Ex jag bytte nyss kolvar på min Polaris pro rmk 800 skoter och satt i de lättaste kolvarna jag hittade (wössner) de va uppimot 80gr lättare än org kolvar och då är de svinlätta kolvar org 430gr! De är en twin motor och jag kan inte påstå att jag känner nämnvärt mer vibbar på tomg och låga varv men man känner däremot att den är bet rappare upp i varv.
Enda gången de är kritiskt att ändra balansfaktorn är om motorn är känd för att självdöda sig själv pga skadlig resonans eller vad man kallaer det. WV har ju haft de problemet på någ motor för några år sedan ,veven smäller av på dem. I de fallet skulle ev lättare eller tyngre kolvar förbättrat hållbarheten eller gjort de ännu värre :näsblod

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman